Kahdelta naiselta kankaita maailmalle: "Jos jätät unelmasi toteuttamatta, harmittelet loppuikäsi"

Suomalainen tekstiili- ja vaateala elää nosteessa. Joensuulainen pikkufirma on saanut persoonallisuudellaan jalansijaa Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa.

tekstiilit
Käpynen.
Outi Santaniemi ja Meri-Ellen Pystynen tutkailevat suosikkikuosia, joka on päässyt nyt myös kakkutarjottimeen. Pystysen mekossa Betoniromua.Janne Ahjopalo / Yle

Vuonna 2013 se tapahtui. Saksalaiset jälleenmyyjät bongasivat kansainvälisestä ompelukaavalehdestä sarjakuvamaisen Riivalit-vaatetuskankaan.

– Sen jälkeen alkoi tulla ovista ja ikkunoista kyselyjä, kertoo Meri-Ellen Pystynen.

Toukokuinen valo siivilöityy tekstiiliyrityksen suurista ikkunoista sisälle, kun luova tuottaja Meri-Ellen Pystynen, 35, ja tekstiilimuotoilija Outi Santaniemi, 34, kertovat lämmöllä liikeideasta.

Esillä on värikkäitä kankaita, joiden kuviot ovat sekä naiiveja että katu-uskottavia.

Käpynen.
Saksalaiset innostuivat Riivalit-kankaasta.Janne Ahjopalo / Yle

Joensuussa Pohjois-Karjalassa teollisuusalueella sijaitseva Käpynen on kahden naisen yritys, jonka päätuotteita ovat joustavat vaatetuskankaat. Niitä jälleenmyydään yli viidessätoista maassa – kasvavia alueita ovat Yhdysvallat, Kanada ja Australia.

Painokuosit suunnitellaan Joensuussa, mutta kankaat painetaan Puolassa.

Suomi-design todellakin myy maailmalla.

Outi Santaniemi

Kankaista valmistetaan myöhemmin muun muassa t-paitoja, huppareita ja legginsejä. Kankaat muuttuvat vaatteiksi tavallisten ihmisten käsissä ja pienissä vaateompelimoissa.

– Suomi-design todellakin myy maailmalla. Ehkä me suomalaiset osaamme valita sopivat aiheet ja värityksen tekstiileihin. Ja laatua pidetään hyvänä, miettii Outi Santaniemi.

Kaksikon ajatuksia tukee fakta, kuinka suomalaisen tekstiili- ja vaatealan liikevaihto kasvavat vauhdilla.

Käpynen.
Käpyseni on yrityksen ensimmäinen painokuosi, josta yrityksen nimikin juontaa juurensa.Janne Ahjopalo / Yle

Unelma joka onnistui

Ajatus kangasyrityksestä putkahti ensimmäisenä videopajan tuottajana työskennelleelle Meri-Ellen Pystyselle. Kummallakin on ennen tekstiiliuraa kokemusta yhteisistä viestintäopinnoista ammattikorkeakoulussa.

Naiset sattuivat olemaan samaan aikaan äitiyslomalla. Elettiin kevättalvea 2012.

– Meri-Ellen otti minuun yhteyttä ollessani äitiyslomalla Taito Pohjois-Karjalan neuvojan leipätyöstä. Suhtauduin ehdotukseen erittäin skeptisesti viikon, paljastaa Outi Santaniemi.

Käpynen.
Mehujäätaikaa- ja Teräsromua-kankaat.Janne Ahjopalo / Yle

Sitten Santaniemen kelkka kääntyi. Nyt hän on tyytyväinen.

– Kuopion muotoiluakatemiassa opiskellessani yrittäjyyteen kyllä kannustettiin. Tuntui kuitenkin, että vielä silloin ei ollut oikein käsitystä siitä, kuinka menestyviä pieniäkin tekstiilialan firmoja voi olla.

– Yritystoimintaa harkitsevalle sanoisin että mieti, kumpaa harmittelisit vanhana enemmän: sitä että yritit epäonnistumisen uhallakin, vai sitä ettet koskaan edes yrittänyt, rohkaisee Outi Santaniemi.

Samaan aikaan ovi käy. Miesasiakas astuu ovesta sisään.