Viikkojen talkoot kahdessa vuorossa – Mannerheim-oopperan lavasteilla on pituutta 60 ja korkeutta 10,5 metriä

Talkootuntien määrä on valtava, kun Ilmajoella rakennetaan Mannerheim-oopperan lavasteita. Kenttäpäällikkö Ari Hakoniemi tuntee lavasteet ja työvaiheet, mutta lavan vieressä virtaavan Kyrönjoen liikkeitä hänkään ei pysty ennustamaan.

oopperat
Mannerheim-oopperan lavasteilla on pituutta 60 metriä ja korkeutta 10,5 metriä.
Mannerheim-oopperan lavasteilla on pituutta 60 metriä ja korkeutta 10,5 metriä.Hanne Leiwo/Yle

Kymmeniä tuhansia ruuveja, kilometrikaupalla lankkua ja satoja neliöitä levyjä. Työtunneista puhumattakaan.

Ilmajoen Musiikkijuhlien (siirryt toiseen palveluun) uuden oopperan lavasteet ovat pituudeltaan 60 metriä ja korkeimmillaan 10,5, metriä. Niitä rakennetaan kahdessa vuorossa joka päivä, aamusta iltaan. Talkoilla.

Kymmeniä kesiä oopperakökässä

Talkooperinne kuuluu musiikkijuhlille. Oopperakuorolaiset ovat mukana laulamisen ilosta ja naistoimikunta MusAkat huolehtii muonituksesta ja tarjoiluista kökällä.

Myös kesän Mannerheim-oopperan rakentajaporukassa on monta miestä, joille ooppera on jo vaikka kuinka mones. Osa on ollut kenttäporukassa mukana kymmeniä vuosia. Joku on mukana, koska isänsäkin oli aikanaan.

Kenttäpäällikkö Ari Hakoniemen ensimmäinen ooppera oli 1975 Ilkan kentällä esitetty Jaakko Ilkka.

– Kannoin jäätelölaatikkoa kentällä. Olin niin nuori, ettei minulle annettu vielä vaihtorahoja, vaan rahat eli vastuullisemman tehtävän hoiti toinen, Hakoniemi sanoo.

Ja siitä se sitten lähti. Oopperakärpäsen puraisu ja talkootyö. Nyt Hakoniemi valvoo, että talkoolaiset saavat oopperan lavasteet valmiiksi ajoissa. Harjoitukset areenalla alkavat 20. toukokuuta, ja silloin kaiken pitää olla valmista.

Pienoismallista toteutukseen

Ari Hakoniemi näki pienoismallin Mannerheimin lavasteista ensimmäisen kerran lokakuussa. Alkoi suunnittelu siitä, millaisissa palasissa ja miten suunniteltu miljöö Kyrönjoen rantaan rakennetaan.

– Pilkon lavasteet mielessäni pieniin elementteihin ja rakentamissuunnitelmaa tehdessä suunnittelen myös sen, miten ne puretaan, varastoidaan ja kuljetetaan pois. Sekä rakennetaan taas seuraavana kesänä uudellen.

Lavasteiden reilut 250 palasta pystytetään vuoden kuluttua rantaan uudelleen, sillä Mannerheim jatkaa ohjelmistossa myös kesällä 2018.

Mannerheim-oopperan lavasteet Ilmajoen musiikkijuhlilla 2017.
Ilmajoen ooppera-areenalle nouseva Mannerheim-oopperan lavasterakennelma on 60 metriä pituudeltaan. Korkeutta rakennelmalla on 10,5 metriä.Hanne Leiwo/Yle

Tulviva joki lavasteiden uhkana

Ilmajoen ooppera-areena on Kyrönjoen rannassa. Harva se kevät Kyrönjoen vesi nousee niin, että tulva hukuttaa alueen alleen. Joskus tulva hukuttaa myös lavasteita.

– Viime kesänä tulva meinasi viedä lavasteet oopperan jälkeen. Pojat uivat rintaa myöden tuolla ja pelastivat, mitä pelastettavissa oli, Ari Hakoniemi kertoo.

Tänä keväänä tulvaa ei ole ollut, mutta Kyrönjoen suhteen nöyräksi oppineet talkoolaiset tietävät, että tilanne voi vielä muuttua sateiden myötä.

– Jos vettä tulee taivaalta, niin kaksi vuorokautta sen jälkeen jännitetään, miten korkealle vesi nousee. Ei siihen voi varautua mitenkään. Riskipeliä on tässä joenrannassa taiteen näyttäminen.

Riskipeliä on tässä joenrannassa taiteen näyttäminen.

Ari Hakoniemi

Mannerheimin lavasteet on nostettu noin metrin korkeuteen maasta ainakin osittain. Tämän oopperan rakennelmat ovat myös sen verran massiiviset, että niiden ei pitäisi veden mukaan lähteä.

– Melkein sanoisin, että veden pitäisi nousta kaksi-kolme metriä ennen kuin nämä lähtevät liikkeelle, mutta joessa on se ikävä puoli, että sen vesi tuo aina saviainesta mukanaan, ja sen peseminen on kova homma, ellei mahdotonta, Hakoniemi sanoo.

Juna puksuttaa Mannerheim-oopperassa lavan halki metrin korkeudelle rakennettuja raiteita pitkin.
Juna puksuttaa Mannerheim-oopperassa lavan halki metrin korkeudelle rakennettuja raiteita pitkin.Hanne Leiwo/Yle

Kolmen omakotitalon lämmitysteho pitää orkesterin lämpimänä

Ilmajokelaisilla on loopperan rakentamisesta kokemusta. Jokainen lavastus on omanlaisensa ja vaatii kökkäläisiltä omat kommervenkkinsa.

Mannerheimissa lavan halki puksuttaa juna. Sen toteutuksen ideoiminen oli oma lukunsa.

– Pieni ideointi jouduttiin käymään siitä, miten metrin korkeudelle voidaan rakentaa junanraiteet ja miten juna saadaan kulkemaan niin, ettei sitä tarvitse lykätä. On jännä nähdä, miten se menee, Ari Hakoniemi sanoo.

Juna kulkee nyt sähköjärjestelmän ja sähkömoottorin voimin – ilman ihmisvoimia.

Kenttäpäällikkö Ari Hakoniemi ja muut talkoolaiset laittamassa kattoa Ooppera-areenalle rakentuvaan orkesterin tilaan.
Kenttäpäällikkö Ari Hakoniemi ja muut talkoolaiset laittamassa kattoa Ooppera-areenalle rakentuvaan orkesterin tilaan.Hanne Leiwo/Yle

Sähköjä on muun rakentamisen ohessa lavalle vedetty muitakin. Solistien mikrofonijärjestelmä ja äänentoisto ovat oma lukunsa. Lavasteisiin rakentuu myös orkesterille oma katettu syvennys.

– Soittajilla on herkät instrumentit. Ne eivät kestä vettä, kosteutta eivätkä suuria lämpötilavaihteluita. Pitää ottaa huomioon akustiset asiat, soitinasiat ja soittajien asiat.

Koska Suomen kesän säistä ei koskaan tiedä, orkesterin tiloissa on lämmittimet.

– Ja sellainen kolmen omakotitalon lämmitysteho käytössä, Hakoniemi sanoo.

"Poru pääsee"

Ilmajoen musiikkijuhlien kenttätoimikunnassa on 64 miestä. Ari Hakoniemen mukaan iso osa joukosta on eläkeläisiä, joille lavasteiden rakentaminen on harrastus, josta palkaksi saa seuraa, hyvän mielen ja tekemistä.

– Ei tätä tehdä rahasta, vaan palkka saadaan mukavasta fiiliksestä ja siitä, kun juhlat on päällänsä ja ihmiset katsovat lavasteita ihmetellen, miten tämä voi olla mahdollista.

Vaikka lavasteiden rakentajia ei ensi-illan jälkeen näy lavalla solistien, kuoron ja orkesterin joukossa, osansa aplodeista hekin silti itselleen ottavat. Paras kiitos oopperatalkoolaisille on seisaaltaan taputtava yleisö.

– Kun näkee lavastuksen käytössä, niin poru yleensä aina pääsee. Kyllä siellä useampi kenttätoimikuntalainen on tippa linssissä, Hakoniemi sanoo.