Väitös: Suomalaisilla ja amerikkalaisilla eri syyt tykätä ja tägätä

Väitöstutkimuksen mukaan kulttuuri vaikuttaa somekäyttäytymiseen. Suomalaisten tykkäämiset ja somejaot hyödyttävät ystäviä, kun taas amerikkalaiset ilmaisevat reaktioillaan itseään.

sosiaalinen media
Suomalaisten ja amerikkalaisten tykkäämisissä ja some-sisältöjen jakamisessa on kulttuurista johtuvia eroja.
Suomalaisten ja amerikkalaisten tykkäämisissä ja some-sisältöjen jakamisessa on kulttuurista johtuvia eroja.Birgitta Vuorela / Yle

Yhä useampi yritys hyödyntää markkinoinnissaan sosiaalista mediaa. Seuraajien määrää pyritään kasvattamaan ja julkaisemaan somessa sellaisia sisältöjä, joista seuraajat tykkäävät, kommentoivat tai jakavat eteenpäin.

Vaasan yliopistossa tänään perjantaina väittelevän Agnieszka Chwialkowskan tutkimus (siirryt toiseen palveluun) osoittaa, että eri maissa on selviä eroja siinä, miten ihmiset sitoutuvat yritysten sosiaaliseen mediaan tuottamaan sisältöön.

Suomalaiset ja amerikkalaiset esimerkiksi käyttäytyvät somessa eri tavalla.

– Maiden välillä ja ihmisten käyttäytymisessä on kulttuurieroja, ja samat erot heijastuvat sosiaaliseen mediaan. Se, miten ilmaisemme itseämme, mitä jaamme ja mistä tykkäämme, vaihtelee, Chwialkowska sanoo.

Suomalainen osoittaa tukea ystäville

Agnieszka Chwialkowskan mukaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että omilla saavutuksilla ei juuri leveillä ja joukosta ei haluta erottua. Nämä arvot heijastuvat myös somekäyttäytymiseen.

Tutkimus osoittaa, että suomalaiset jakavat sosiaalisessa mediassa erityisesti sellaista sisältöä, josta ajattelevat olevan hyötyä online-ystävilleen tai joka auttaa heitä pitämään näihin yhteyttä.

– Suomalaiset ajattelevat, että tämä on sisältöä, josta kaverit kiinnostuvat ja jonka sisällöstä he hyötyvät, Chwialkowska sanoo.

Suomalaiset ajattelevat, että tämä on sisältöä, josta kaverit kiinnostuvat ja jonka sisällöstä he hyötyvät.

Agnieszka Chwialkowska

Erityisesti pienet paikalliset yritykset voisivat hyötyä siitä, että somessa jaetaan mieluiten sisältöä, jonka jakamisella voidaan osoittaa tukea muille. Esimerkiksi ystävän omistaman yrityksen päivitys saatetaan jakaa eteenpäin muita sisältöjä helpommin.

– Sosiaalisessa mediassa altistutaan päivittäin niin paljolle mainonnalle, että suomalaiset haluavat suojata ystäviään spammaamiselta eivätkä halua lisätä näiden vastaanottamaa mainosmäärää. Siksi suomalaiset rajaavat tarkasti sen sisällön, jota jakavat.

Amerikkalaiset parantavat omaa imagoaan

Yhdysvalloissa kulttuuri on toisenlainen. Agnieszka Chwialkowskan mukaan amerikkalaisessa kulttuurissa korostuvat kilpailuhenkisyys, suorituskyky ja ”time is money”-ajatus. Tutkimuksen mukaan nämä arvot siirtyvät myös somekäyttäytymiseen.

Yhdysvalloissa kuluttajat käyttävät sosiaalisen median sisältöä itseilmaisuun tai parantamaan omaa imagoaan. Sisällöllä halutaan osoittaa, että olen onnistunut ja kilpailukykyinen.

Suomalaiset ja Chwialkowskan tutkimuksessa myös mukana olleet puolalaiset tyytyivät lähinnä klikkaamaan "tykkää" tai "jaa", kun taas vastaajat Yhdysvalloissa myös kommentoivat ja tägäsivät eli merkitsivät henkilöitä tai avainsanoja päivityksiin.

Tutkija muistuttaakin, että sosiaalisen median sisältöjen suunnittelussa pitäisi muistaa somen erilaisuus verrattuna perinteiseen mediaan.

– Perinteinen media on monologi. Some on kommunikaatiota ja yhteisöjen rakentamista. Moni yritys tuottaa samanlaista sisältöä molempiin, mutta pitäisi muistaa, että some ei ole pelkastaan mainontaa vaan keskustelua ja kommunikointia, Chwialkowska sanoo.

Kulttuuri vaikuttaa sosiaalisessa mediassa tykkäämisiin ja yritysten tuottaman sisällön jakamiseen.
Kulttuuri vaikuttaa sosiaalisessa mediassa tykkäämisiin ja yritysten tuottaman sisällön jakamiseen.Hanne Leiwo/Yle

Harva sittenkään reagoi

Agnieszka Chwialkowskan mukaan yritysten someviestien sisällössä olisi vielä kehitettävää, sillä vain prosentti tai jopa sitäkin harvempi yrityksen seuraajista klikkaa tykkäävänsä yrityksen somepäivityksistä. Vaikka heidät on jo kertaalleen saatu tykkäämään yrityksestä, viestit eivät aiheutakaan toivottuja reaktioita.

– Pitää tehdä sisältöä, joka hyödyttää asiakkaita. Anna ensin, vasta sitten voit saada jotain takaisin, Chwialkowska sanoo.

Esimerkiksi elintarvikealan yritys ei onnistu vain jakamalla kuvia tuotantotiloistaan tai tuotteestaan, vaan sen on tarjottava reseptejä, joissa tuotetta käytetään, tai vaikka tietoa siitä, mitä terveydellisiä vaikutuksia tuotteella käyttäjälleen olisi. Suomalainen kuluttaja voisi jakaa tämän saamansa tiedon eteenpäin toivoen sen hyödyttävän myös somekavereitaan.

– Amerikkalainen klikkaisi ”tykkää” esimerkiksi näyttääkseen ystävilleen, että on vastuullinen kuluttaja tai osoittaakseen, että käyttää tuotetta, koska hänellä on siihen varaa, Chwialkowska sanoo.

Chwialkowska muistuttaa myös, että huomiota herättäväkään sisältö somessa ei välttämättä ole sellaista, joka katsotaan jakamisen tai tykkäämisen arvoiseksi. Asiakas pitää tuntea, somessakin.

– Amerikkaan sisältöä suunniteltaessa pitää tarjota sellaista sisältöä, joka saa promotoimaan. Suomessa ihmisen ja myös hänen ystäviensä intressien pitää sopia sisältöön.

KTM Agnieszka Chwialkowskan väitöstutkimus "Motivational drivers of engagement with socian media content: Cross cultural pespective" tarkastettiin 12.5.2017 Vaasan yliopistossa.