Merestä ehjänä löytynyttä pommikonetta ei nosteta eikä suojella – se on liian syvällä ja venäläinen

Museovirasto arvioi, että pommikoneessa mahdollisesti olleet räjähteet ovat voineet säilyä toimintakykyisinä näihin päiviin asti.

pommikoneet
Pommikoneen runko merenpohjassa
Pommikone sijaitsee sadan metrin syvyydessä.Nord Stream 2 AG

Läntisellä Suomenlahdella lepäävä, ehjänä löydetty pommikone saa jäädä näillä näkymin sijoilleen. Ilmailumuseolla ei ole suunnitelmia nostaa hylkyä, ja Museoviraston mukaan hylky ei ole Suomen vastuulla.

– Hylky on hyvin syvällä ja kaukana. Se on Suomen talousvyöhykkeellä, mutta kyseessä on kansainvälinen vesialue eikä Suomi suojele ja valvo kulttuuriperintöä siellä, kertoo vedenalaisen kulttuuriperinnön asiantuntija, intendentti Maija Matikka Museovirastosta.

Yle Uutiset kertoi keskiviikkona, että Suomenlahden länsiosista noin sadan metrin syvyydestä on löytynyt poikkeuksellisen hyvin säilynyt pommikone. Kyseessä on amerikkalaisvalmisteinen Douglas DB-7 Boston / A-20 Havoc -lentokone. Liittoutuneet, muun muassa Neuvostoliitto, käyttivät niitä toisessa maailmansodassa.

Käytännössä hylky on tällä hetkellä kenen tahansa koluttavissa.

– Periaatteessa näin on. Jos joku muu taho paikantaisi kohteen ja menisi ja vahingoittaisi sitä, meillä ei ole oikeutta puuttua siihen rangaistuksin. Hylky on sen maan vastuulla, joka sen omistaa, ja konehan on yhdistetty Venäjään, toteaa Matikka.

Ammuttiinko alas?

Matikan mukaan lentokoneen hylky on sen verran nuori, ettei se olisi Suomen aluevesilläkään muinaismuistolain suojelun piirissä.

– Se ei ole muinaisjäänne, koska se on alle sata vuotta vanha. Se on kuitenkin sotahistoriaa, joka on koskettanut kaikkia ihmisiä Itämeren alueella. Siksi sitä pitäisi arvostaa tutkimuskohteena, Matikka toivoo.

Hylky löytyi, kun Itämereen kaavaillun Nord Streamin uuden kaasuputken reitiltä tutkittiin erilaisia ympäristöriskejä, joita putken rakentaminen mahdollisesti aiheuttaa. Koneen on arvioitu liittyneen 1940-luvun alun sotatapahtumiin, mutta tämän tarkempaa selvitystä asiasta ei ole tehty. Siitä, onko kone ammuttu alas vai pudonnut omia aikojaan, ei ole tietoa.

– Sitä ei ole katsottu niin läheltä, että ammuksen jälkiä tai vaurioita olisi havaittu. Arvelisin, että alan harrastajat kiinnostuvat tästä ja pian alkaa tulla hypoteeseja ja arvioita jopa päivämäärän tarkkuudella, milloin ja miten kone on sinne pudonnut.

Hylyssä voi olla räjähteitä

Lentokoneen säilyminen ehjänä pudotuksesta merenpohjaan saakka on harvinaista, mutta Itämeren vesi kohtelee nielemiään esineitä hellästi.

– Puu ja metalli säilyvät Itämeressä hyvin. Kylmässä, vähäsuolaisessa vedessä ja pimeydessä paljon paremmin kuin kuivalla maalla tai maan sisällä.

On mahdollista, että koneen lentäjän jäänteet ovat yhä hylyssä sisällä. Mahdollista on myös se, että siellä on räjähtämättömiä pommeja.

– Vuosikymmeniäkin merenpohjassa olleet räjähteet voivat olla räjähdysalttiita. Siviilin ei koskaan kannata mennä koskemaan vedestä löytyneitä ammuksia tai mennä lähelle niitä.

Nord Stream 2 ei ole tutkinut konetta viime vuoden jälkeen, koska hylky on putkilinjan vaikutusalueen ulkopuolella. Putkilinjan asennuskäytävän molemmille puolille tulee lähes 30 metrin levyiset turvakäytävät, joista raivataan mahdolliset ammukset.

– Jos hylyssä on räjähteitä, ne eivät aiheuta riskiä tai vaikuta putkilinjan rakentamiseen tai aikanaan sen käyttöön, sanoo sidosryhmäsuhdepäällikkö Minna Sundelin.