Holtiton ihminen on vaaraksi keholleen – "Tekevät monet liikkeet tempoen ja riuhtoen"

Temperamentti laittaa ihmisen niveletkin koville. Malttamattomuus on iso kuorma keholle.

nivelet
Skeittaaja hyppää rampin ylitse.
Riskienottajat ovat tapaturma-alttiimpia.Julian Stratenschulte / EPA

Perusterve aikuinen voi pilata nivelensä kuormittamalla kehoaan väärällä tavalla työssä tai vapaa-aikana.

– On olemassa tietty persoonallisuuden tyyppi, joka on tapaturma-alttiimpi, sekä vapaa- että työtapaturmiin liittyen. Henkilö on kärsimätön, nopea ja hänellä voi olla koordinaatio-ongelmia, ortopedi Heikki Mäenpää sanoo.

– Jokaisen lähipiiristäkin löytyy ihminen, joka kolauttaa itsensä pöydän reunoihin tai horjahtaa portaissa helpommin kuin toiset, hän lisää.

Liike on kontrolloimaton.

Heikki Mäenpää

Osa ihmisistä on varovaisempia ja osa temperamenttisempia. Riskienottajat ovat tapaturma-alttiimpia.

– Jos ajatellaan näitä ihmisiä vaikka joukkuelajeissa, niin hyvin usein jäähyaitiossa istuvat ne yhdet ja samat ihmiset, ortopedi sanoo.

Mäenpään mukaan tällaisella henkilöllä on huono hermokontrolli.

– Nämä ihmiset tekevät monet liikkeet tempoen ja riuhtoen, liittyy se taakan nostamiseen, pallon heittämiseen tai halkojen hakkaamiseen. Halkoja voi hakata rauhallisesti tai huitoa kirveellä sinne sun tänne.

"Suoraan ei voi hypätä riuhtomaan"

Temperamentti laittaa ihmisen nivelet koville. Se näkyy personal trainer Mikko Korhosen mukaan heti kuntosalille tullessa.

– Hyvin nopeasti laitetaan tehonappi päälle ja mennään kovien kuormien kimppuun. Muun muassa kaikki niveliä valmistelevat liikkeet jäävät tekemättä.

– Se on luonnekysymys, heti täysillä ja kaikki heti tänne. Malttamattomuus on iso kuorma keholle ja nivelille.

Hyvin nopeasti laitetaan se tehonappi päälle ja mennään kovien kuormien kimppuun.

Mikko Korhonen

Mikko Korhosen laji on pesäpallo. Hän tekee paluun Sotkamon Jymyn pelaajavalmentajaksi (siirryt toiseen palveluun) (Superjymy) vuosien tauon jälkeen.

– Heitto- ja lyöntisuorituksen tekeminen samalta puolelta vääjäämättä ohjaa siihen, että kroppa kuormittuu toispuoleisesti. Niin itsellä kuin muillakin oheisharjoittelussa korostuu, että asioita tehdään niin sanotusti väärältä puolelta.

– Tulevaan saa suhtautua maltilla, kun itsellä ei ole kolmeen vuoteen ollut lajisuorituksia. Parin kuukauden harjoittelun perusteella voi sanoa, että olen totuttanut kehoa lajiin.

Suoraan ei voi hypätä riuhtomaan, vaan pitää ottaa tosissaan ne lämmittelyt ja lihaksia tukevat harjoitukset

Mikko Korhonen

Korhonen itse on kymmenen vuotta sitten tuskaillut välilevyjen kanssa.

– Se on opettanut, ettei voi hypätä suoraan riuhtomaan, vaan pitää ottaa tosissaan lämmittelyt ja lihaksia tukevat harjoitukset.

Kädet, polvet ja selkä ovat kovan kuormituksen alla

Työssä keskeisessä asemassa on ergonomia. Työssä tehtävät liikkeet voivat olla nivelten kannalta soveltuvia, tai sitten liikkeet tehdään väärin.

– Tällöin puhutaan erityisesti tukirangasta, selästä, polvista, käsistä, jotka ovat erinäköisten kumarrus- ja nostoliikkeiden yhteydessä kovan kuormituksen alla, ortopedi Heikki Mäenpää kertoo.

Tänä päivänä on hyvin tietämystä mikä vaikuttaa mitenkin niveliin.

Mikko Mäenpää

Nivelet ovat keskeinen osa ihmisen tukirankaa ja tukirakennetta. Alaraajan nivelet, nilkat, polvet ja lonkat ja selkäranka – ilman niitä ihminen ei pysty kävelemään.

– Tänä päivänä on hyvin tietämystä siitä, mikä vaikuttaa mitenkin niveliin ja kuinka niiden hyvinvointiin voi itse vaikuttaa, sanoo Mäenpää.

Alaraajan nivelet, nilkat, polvet ja lonkat ja selkäranka, ilman niitä ihminen ei pysty kävelemään.

Mikko Mäenpää

Normaali vapaa-ajan liikunta, eli kävely, juoksu, uinti, pyöräily ja hiihto, on kohtuullisen hyvin siedettyä ja turvallista. Ympäröivillä lihaksilla on iso merkitys: ne suojaavat niveliä ja kroppa pysyy toimintakykyisenä.

– Mutta mitä enemmän harrastetaan eri tyyppisiä joukkue- ja kontaktilajeja, sitä suurempi riski on vammauttaa nivelensä.

– Ei sovi unohtaa sitä, että jos liikuntasuoritukset ovat hyvin riuhtovia, tempovia ja voimakkaita, ne voivat itsestään aiheuttaa ongelmia, Mäenpää muistuttaa.

Lue lisää:

Pelkäätkö nivelten sijoiltaan menoa? "Heinänteko ja ojankaivaminen ovat hyviä harjoituksia"