Pistokehybridit valtaavat maanteitä vauhdikkaimmin – perinteiset pörisijät ykkösenä vielä pitkään

Asiantuntijoiden mukaan sähköä ja polttoainetta käyttävät ladattavat hybridiautot yleistyvät maanteillämme nopeimmin lähivuosina.

autot
Sähköauton lataus käynnissä.
Kari Kosonen/Yle

Sähköä ja polttoainetta rinnakkain käyttävät ladattavat hybridiautot yleistyvät vauhdikkaimmin Suoman autokannassa tulevina vuosina. Tätä mieltä on joukko Yle uutisten haastattelemia autoliikenteen asiantuntijoita.

– Pistokehybrideissä yhdistyvät sähköauton hyvät puolet ja polttomoottoriauton luotettavuus. Hybridillä pääsee aina perille senkin jälkeen kun akusta on loppunut sähkö, tähdentää johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä.

– Viime vuosi näytti suuntaa, se on pistokehybridi, sanoo myös liikenteen tutkimuksen apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisestä yliopistosta.

Liimataisen mukaan hybridin suosiota lisää se, että hintaero on kaventunut verrattuna dieseliin tai bensakäyttöiseen autoon. Ero ei ole enää niin iso polttomoottorin hyväksi.

Täyssähköautotkin yleistyvät, mutta asiantuntijoiden mukaan hybrideja hitaammin. Kyse on siinäkin pitkälti rahasta.

– Suurin tekijä on korkea hinta. Akkupaketit maksavat täysssähköautoihin vielä huomattavia hintoja: 10 000 - 20000 euroa pelkästään akustosta. Hinta rajoittaa kysyntää, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ry:stä.

Tilastografiikka

Kaasuautolla toivoa

Etanolikäyttöisistä flexifuel-autoista kohkattiin muutama vuosi sitten melkoisesti, mutta ne kompastuivat kiristyviin päästömääräyksiin.

– Etanoliautot ovat nyt jossain määrin teknologialoukussa. Päästömääräysten tiukentuessa on tullut vaikeammaksi kehittää hyvin toimivaa korkeaseosetanoliautoa. Niiden tarjonta on tällä hetkellä hyvin vähäistä, Laurikko toteaa.

Sen sijaan kaasuautoilla on enemmän toivoa.

– Kaasu pärjää varmaan hyvin. Teknisiä esteitä ei ole, se on hyvää tekniikkaa, ja kaasun jakelu laajenee Suomessa koko ajan. Kaasuautolle löytyy varmasti polttoainetta yhä useammasta paikasta ja kaasuautolla voi kuitenkin ajaa myös bensiinillä. Se ei ole kaasuauto siinä mielessä, että se käyttää myös perinteistä bensiiniä, Laurikko huomauttaa.

Uusilla paljon kurottavaa

Uusista tuulista huolimatta autot liikkuvat vielä pitkään pääosin bensiinillä ja dieselillä. Niitä on käytössä nyt kolmisen miljoonaa.

Täyssähköautoja ja erilaisia hybridejä on yhteensä vasta reilut parikymmentä tuhatta. Asiantuntijat kuitenkin veikkaavat, että niiden määrä moninkertaistuu muutamassa vuodessa. Silti yli 90 prosenttia autokannasta on silloinkin bensa- ja dieselpelejä.