Viaplay: Pohjoismaiset sarjat hakkaavat suosiossa maailmalta ostetut, putkessa 50 tuotantoa

Suoratoistopalvelu Viaplay harkitsee myös suomenkielisten sarjojen tilaamista.

suoratoisto
Viaplayn toimitusjohtaja Jonas Karlén
Viaplayn toimitusjohtaja Jonas KarlénLinus Hallsenius / Viaplay

Sarjojen, elokuvien ja esimerkiksi urheilun katseleminen netin suoratoistopalveluiden kautta kasvattaa edelleen suosiotaan Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Suoratoistopalvelu Viaplayn keräämien tietojen mukaan maksullisilla suoratoistopalveluilla on eniten tilaajia asukaslukuun suhteutettuna Yhdysvalloissa, mutta Tanska, Norja, Ruotsi ja Suomi tulevat heti perässä.

– Videoiden suoratoisto kasvaa Pohjoismaissa viidenneksen vuodessa, Viaplayn toimitusjohtaja Jonas Karlén sanoo Ylen haastattelussa.

Kasvu pitää sisällään kuukausimaksuun perustuvat tilaukset, videoiden nettivuokraamisen sekä elokuvien ostamisen ladattavina tiedostoina. Karlén vieraili Helsingissä viime viikolla kertomassa videobisneksen kuulumisia.

Ruotsalaisen Karlénin toi Suomeen luultavasti ainakin se, että Suomessa maksullisten suoratoistopalveluiden käyttö on hieman perässä muita Pohjoismaita, mutta kasvu on vastaavasti "erittäin houkuttelevaa".

Karlén kehuu, että Viaplayn kokonaistilaajamäärä ja markkinaosuus ovat nousseet. Hän ei kuitenkaan kerro julkisuuteen Viaplayn lukuja.

Konsulttiyhtiö Dataxis arvioi (siirryt toiseen palveluun), että Viaplayn markkinaosuus Pohjoismaiden tilauspohjaisista suoratoistopalveluista oli viime vuoden lopulla 22 prosenttia ja HBO Nordicin 14 prosenttia. Suurin oli amerikkalainen Netflix 46 prosentin markkinaosuudella.

Vastassa suoratoiston jenkkijätit

Ruotsalaisen MTG-mediakonsernin omistama Viaplay on maksullisten suoratoistopalveluiden joukossa alueellinen peluri, joka toimii Pohjoismaiden ohella Baltian maissa.

Globaalisti markkinaa hallitsevat amerikkalaiset jätit, kuten Netflix, HBO ja Amazon. Netflix arvioi (siirryt toiseen palveluun) huhtikuussa, että sen jäsenmäärä ylittää kevään aikana 100 miljoonan rajapyykin maailmanlaajuisesti.

Netflix jatkaa aggressiivista kasvupolitiikkaansa jatkossakin. Kalifornialaisyritys aikoo investoida (siirryt toiseen palveluun) tänä vuonna huikeat kuusi miljardia dollaria ohjelmahankintaan, jonka keskiössä ovat suosituksi osoittautuneet alkuperäissarjat. Uusien tilaajien houkuttelemiseen Netflix sijoittaa miljardi dollaria.

Kuinka Viaplay'n kaltainen alueellinen toimija kamppailee tällaista järkälettä vastaan? Pohjoismaalaisuudella, Karlén vastaa.

– Alkuperäissarjojen keskikatsojamäärien perusteella tiedämme, että ne ovat selvästi suositumpia kuin muualta ostetut sarjat. Meillä on noin 50 alkuperäistuotantoa putkessa.

Karlénin mukaan esimerkiksi komediasarja Swedish Dicks ja suomalaisen Mustat Lesket -sarjan ruotsalaisversio Black Widows ovat olleet konkreettisia näyttöjä omien alkuperäissarjojen voimasta.

Suosiota selittää se, että ihmiset tunnistavat tarinoiden hahmoja ja näyttelijöitä. Sarjoihin on myös helpompi samaistua kuin kansainvälisiin tuotantoihin.

Tabletti ja älypuhelin, jonka näytöllä näkyy ote Bridget Jones's Baby -elokuvasta.
Viaplay

Suomenkielinen sisältö pohdinnassa

Suomenkielisiä alkuperäissarjoja Viaplayllä ei vielä ole tuotantoputkessa. Karlénin mukaan hyviä käsikirjoituksia tutkitaan koko ajan.

– Jos löydämme erinomaisia tarinoita, niin aiomme ehdottomasti tutkia mahdollisuutta laajentaa suomenkielisiin alkuperäissarjoihin, Karlén sanoo.

Digitaaliseen liiketoimintaan perehtynyt Digital Media Finlandin konsultti Jari Muikku arvioi, että paikallisten alkuperäistuotantojen merkitys tulee jatkossa kasvamaan entisestään, kun suoratoistopalvelut pyrkivät erottautumaan kilpailijoista.

– On ihan fiksu ajatus, että paikallista ilmettä heijastavalla sisällöllä on mahdollisuus erottautua isoista kansainvälisistä toimijoista, Muikku sanoo.

Alkuperäissarjojen ohella Viaplay painottaa muun muassa urheilua ja lastenohjelmia. Muikun mukaan videon suoratoistomarkkinan piirre on se, että kotitaloudet saattavat maksaa samanaikaisesti useammasta palvelusta.

– Esimerkiksi Yhdysvaltain ja Keski-Euroopan markkinoilla aika moni tilaa vähintään kahta eri palvelua sen mukaan, mikä on mieltymys ja millainen kotitalous on kyseessä. Urheilufani hakee urheilupainotteista ja leffafani leffapainotteista, Muikku kuvailee.

Varmaa on vain se, että suoratoistopalveluiden kilpailu ihmisten vapaa-ajasta kiristyy jatkossa.