Suomalainen miestenmuoti paraatipaikalle: Suomi valittiin jättimessujen teemamaaksi

Firenzen Pitti Uomo -miestenvaatemessuille kokoontuu yli 20 000 muodin sisäänostajaa, bloggaria ja pukeutumisen edelläkävijää. Näkyvyys on taattu, sillä paikalla on myös 2000 tiedotusvälinettä ympäri maailmaa.

Suomalainen muotisuunnittelu
Miesten muotia Firenzen messuilla.
Pitti Uomo on myös tärkeä näyttäytymispaikka.Petri Burtsov / Yle

Parempaa markkinapaikkaa suomalaiselle miestenmuodille on vaikea kuvitella, kuin Pitti Uomo -muotimessut. Suomi on messujen tammikuun teemamaa.

Yli neljänkymmenen vuoden ajan järjestetty muodin myyntitapahtuma on noussut viime vuosikymmeninä merkittävimmäksi miesten pukeutumisen suunnannäyttäjäksi. Messuilla nähdään se, mitä kauppohin tulee seuraavan vuoden kuluessa.

Pitti Uomo esittelee tulevien kausien mallistoja kahdesti vuodessa, tammi- ja kesäkuussa, Firenzen Fortezza di Bassossa. Nelipäiväisen tapahtuman aikana kaupunki on kuin muodin kuka kukin on -galleria.

Jopa 30 000 messuosallistujan joukossa ovat koko maailman merkittävimmät muodin sisäänostajat, edelläkäyvät muotibloggarit ja pukeutumisellaan erikoistuneet sosiaalisen median tähdet. Sen lisäksi läsnä on 2000–3000 tiedotusvälinettä muotilehdistä maailman suurimpiin päivälehtiin.

Ensi vuoden tammikuun teemamaaksi pääsemisessä on kyse kaikkien aikojen merkittävimmästä yksittäisestä suomalaismuodin kansainvälistymishankkeesta, summaa Suomen projektia vetävä Martta Louekari.

Louekari työskentelee kotimaisen muodin vienninedistämiseen keskittyvässä Helsinki Newssä ja sen taustalta löytyvässä Juni Communicationsissa.

– Toki 1980-luvulla oli Vateva-messut ja Finprolla on ollut erilaisia hankkeita, mutta Pitti Uomo on aivan eri mittaluokassa. Sen kautta saadaan valtavasti näkyvyyttä paitsi tapahtuman aikana niin myös sitä kautta, että Pittin oma markkinointiorganisaatio tekee valtavasti työtä jo ennen tapahtumaa teemojensa esiintuomisessa.

Julia Männistön Mannisto-mallisto saanee lentolipun Firenzeen.
Julia Männistön Mannisto-mallisto saanee lentolipun Firenzeen.Pitti Uomo Guest Nation Finland

"Aallon opiskelijoiden menestys muotikilpailuissa on noteerattu"

Firenzessä esitellään tammikuussa kymmenen eturivin suomalaista miestenbrändiä. Joitain nimiä on jo väläytelty, mutta lopullinen valinta tapahtuu vasta loppukesästä. Pitti Uomo Guest Nation Finland -organisaatio, eli Suomen delegaatio tekee ehdotuksen osallistujista tapahtuman järjestäjille. Heillä on viimeinen sana sanottavanaan.

Suomi on kilvoitellut himotusta asemasta tapahtuman teemamaana useiden muiden kanssa. Lobbaaminen ei paljoa auta, sillä Pitti Uomo kutsuu kenet parhaaksi näkee. Messuista vastaavan säätiön puheenjohtaja Andrea Cavicchin mukaan Suomi valittiin siksi, että siitä on muodostumassa yksi kiinnostavimmista ja nopeimmin kasvavista luovan alan keskuksista.

Toissavuoden nuoren suunnittelijan, Rolf Ekrothin Galleri Lafayettelle suunnittelema mallisto taannee paikan Suomen delegaatiossa.
Toissavuoden nuoren suunnittelijan, Rolf Ekrothin Galleri Lafayettelle suunnittelema mallisto taannee paikan Suomen delegaatiossa.Pitti Uomo Guest Nation Finlandi

Olennainen selitys Suomen teemamaa-kutsulle on nuorten suomalaissuunnittelijoiden menestys merkittävissä muotikilpailuissa. Aalto-yliopiston suunnittelijalupausten lahjakkkuus on noteerattu, toteaa Suomen Pitti Uomo -delegaatiota valmisteleva Martta Louekari.

– Tämän valinnan takana on aivan selvästi viimeisten viiden vuoden aikana tapahtunut iso murros suomalaisessa muotisuunnittelussa. Suomalaiset ovat menestyneet kilpailuissa, joita maailman muotialan huiput seuraavat.

Viimeisin menestys on huhtikuun lopulta. Silloin helsinkiläinen muotisuunnittelija Maria Korkeila sai tuomariston kunniamaininnan Ranskassa järjestetyssä muotikilpailu Hyéresissä punk-vaikutteisella miestenmallistollaan.

Suomalaissuunnittelijoiden matkan Firezeen rahoittavat pääasiassa Opetus- ja kulttuuriministeriö, Finpro ja Aalto-yliopisto. Tavoitteena on hankkia myös sponsoreita, kuvailee Louekari.

– Mistään jättisummista ei ole kyse, eli ei mistään satojen tuhansien eurojen kuluista. Varsinkin suhteessa näkyvyyteen hinta on hyvin kohtuullinen, kun esittelemme muodin lisäksi myös suomalaista lifestylea ja kulttuuria. Me brändäämme Suomea muotoilumaana.