Tulevaisuudessa maksaminen hoituu yhdellä napin painalluksella

Sadat finanssialan päättäjät ovat kokoontuneet Helsinkiin pohtimaan ratkaisuja tulevaisuuden rahaliikenteeseen.

talous
Henkilö maksaa puhelimella.
Henrietta Hassinen / Yle

Käteinen ei ole enää pitkään aikaan ollut kuningas Suomessa. Parkkimaksut hoituvat kännykkäsovelluksilla ja paperirahan viimeisissä linnakkeissakin, toreilla, korttimaksusta on tullut arkipäivää. Huumekauppakin pyörii nykyään virtuaalirahalla.

Korttimaksut ja bitcoinit eivät suinkaan ole maksuliikenteen evolutiivinen huippu, vaan tulevaisuudessa teknologia mahdollistaa entistä mutkattomamman ja turvallisemman maksuliikenteen. Näin vakuutetaan finanssialan ja teknologiayritysten symbioosia käsittelevässä MoneyFintech 2017 -tapahtumassa Helsingissä.

Kaksipäiväiseen tapahtumaan on saapunut satoja finanssialan päättäjiä kuulemaan, miten pankit ja teknologiayritykset voivat yhdessä löytää ratkaisuja rahaliikenteen hoitamiseen. Takana ovat ne päivät, kun pankit ja teknologiayritykset kilpailivat keskenään maksuliikenteestä. Nyt uskotaan yhteistyöhön, ja asiakkaaseen.

– Asiakas tietää tarkalleen, mitä hän haluaa. Paremmin kuin pankit tai teknologiayritykset, sanoo Helsinkiin puhumaan saapunut analyytikko Devie Mohan.

Ja se mitä asiakas haluaa, on Mohanin mukaan yksinkertaisuutta. Asian pitää hoitua yhdellä napin painalluksella. Ihmiset ovat tottuneet suoraviivaisiin ratkaisuihin Googlen, Amazonin ja Facebookin kaltaisilta teknologiayrityksiltä, jotka ovat vuosien ajan hioneet palveluitaan käyttäjäkokemuksen perusteella.

– Tämä on se ilmiö, joka muuttaa sata vuotta vanhan käsityksemme pankkitoiminnasta. Me haluamme, että kaikki tapahtuu heti ja niin kuin me haluamme, Mohan kertoo.

Asiakas on kuningas

Finanssiteknologian kehitystä seuraava Mohan näkee, että pyrkimys parempaan palveluun on saanut pankit ja teknologiayritykset tekemään yhteistyötä.

– Kaiken mitä teemme teknologian avulla täytyy hyödyttää asiakasta, oli se sitten vähemmän maksuja tai parempi käyttökokemus, Mohan sanoo.

Mohan uskookin, että kehitys ja kova kilpailu tulevat laskemaan kuluttajahintoja tulevaisuudessa. Lisäksi Googlen ja Facebookin mukanaan tuomat uudet ansaintamallit ovat tehneet palveluista ilmaisia käyttäjille, mikä on muuttanut teknologiayritysten tapoja kerätä tuloja.

Laskeviin kustannuksiin uskoo myös Nordean liiketoimintajohtaja Sampsa Laine.

– Kilpailu hoitaa kustannuspuolen asiakkaan kannalta, Laine arvioi.

Samalla kuluttajille tulee lisää vaihtoehtoja, miten hoitaa maksuasioita. Se mitkä palvelut selviävät, on kuluttajien käsissä.

– Kuluttajat valitsevat sen, mikä on helpointa ja luontevinta itselle käyttää. Apple aikanaan osoitti sen matkapuhelimissa ja moni muu järjestelmä sen jälkeen on kokenut joko menestyksen tai epäonnistumisen ihan sen perusteella, onko se ollut helppo käyttää, Laine sanoo.

Juttua korjattu 16.5. klo 18.12.: korjattu Sampsa Laineen sukunimi oikeaksi.