Luokkaretkien bussikuskit tarkkailuun – Suomen ensimmäinen raskaan liikenteen 24 tunnin valvontamaraton alkaa tiistaina

Kuljettajien ammattipätevyys, väsymys sekä autojen kunto tarkastetaan koko maassa, kun poliisi pysäyttelee raskasta liikennettä koko vuorokauden ajan.

liikennevalvonta
Poliisi pysäyttää liikennettä maantiellä.
Yle

Raskas24 –työnimellä kulkeva valvontaisku on Suomen poliisin oma testi. Tiistaina aamukuudelta käynnistyvän tempauksen idea on matkittu huhtikuisesta nopeusvalvontamaratonista. Nopeuksiakin valvotaan, mutta ne jäävät tällä kertaa sivuosaan.

Poliisitarkastaja Kari Onnisen mukaan ensimmäisen valvontamaratonin yllätyksiin voi kuulua, että poliisi on hyvin kiinnostunut linja-autojen tilausajoista sekä koulu – ja luokkaretkikuljetuksista. Poliisi aikookin varmuudella olla paikalla Helsingin Linnanmäen kaltaisilla parkkipaikoilla.

– Moni firma ei tee muuta kuin tilausliikennettä. Kustannustekijät johtavat siihen, että kiivaan tarjouskilpailun jälkeen saatetaan yrittää ajaa ylipitkiä ajoja.

Linja-autoissa turvavyöt ovat olleet pakollisia vuodesta 2006. Tiistaina nähdään, miten hyvin ne busseissa toimivat. Kuljettaja, matkaopas tai ryhmänjohtaja ovat velvollisia huolehtimaan siitä, että niitä myös käytetään.

– Tilausajossa ei saa olla yhtään ylimäärästä matkustajaa ja jokaiselle pitää olla oma vyö. Vuonna 2015 kyselyssä turvavyötä bussissa ilmoitti käytävänsä aina tai lähes aina puolet, Poliisihallituksen Onninen sanoo.

Oma ongelmansa ovat väärät kuljettajat. Osalla bussikuskeista ei ole ammattipätevyyttä. Lapsia luokkaretkelle saattaa olla kuskaamassa jonkun oppilaan eläkkeellä oleva isoisä.

Kuljettajat paljastavat ratsiat Facebookissa

Myös rekkakuskit ovat tiistaina korostuneen tarkkailun alla. Vain hölmö tai tietämätön ylittää tuolloin sallitut ajo- ja lepoajat. Mutta heitäkin riittää, tietää Onninen.

– Ne kolme asiaa mitkä mättävät ovat ajo- ja lepoajat, ajoneuvon kunto ja sitten kuorman kiinnittäminen. Näitä pyöritetään niin kauan kuin ne tulevat kuntoon.

Kuormien osalta tilannetta on rauhoittanut, että ylikuormamaksut kolminkertaistuivat viime vuoden alussa. Kuljettajan pitäisi tietää, mitä lasti painaa, sillä kuljettaja maksaa ylikuormasta sakot. Ne, jotka ajavat ylipainossa, ottavat yleensä tietoisen riskin.

Poliisi ja vaaka
Poliisin ja katsastusviranomaisen yhteisissä raskaan liikenteen teknisissä tienvarsitarkastuksissa ajoneuvon akselipainot punnitaan ylikuorman selvittämiseksi. Tienvarsitarkastuksia suoritetaan myös tiistaina. Kaakkois-Suomen poliisilaitos

Poliisihallitus arvioi, että 24 tunnin aikana ehditään tarkistaa vajaa tuhat ajoneuvoyhdistelmää.

Tienvarsitarkastuksissa voi välillä olla väljääkin, sillä tieto kulkee ohjaamoihin. Yhden ajoneuvon tarkka syyni voi kestää tunninkin. Sitä kuskit pyrkivät välttämään.

– Kuljettajat seuraavat ajaessaan Facebookista, missä valvontaa on. Me taas saamme muun muassa Liikenneviraston liikenteen automaattisten mittauspisteiden seurantatietoa, milloin liikennettä on. Ne kertovat myös ajettuja nopeuksia.

Koko vuorokauden maratonia ei ole aikaisemmin järjestetty. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin vähintään kymmenen ajoneuvoyhdistelmän jarrut tai muu tekniikka ovat tien päällä sitä luokkaa, että konstaapeli nappaa rekisterikilvet irti.

Ohjaamo on rekkakuskin yksiö

Ajo- ja lepoaikojen noudattaminen on ollut kuljetusajan ikuisuusmurhe. Tulevaisuudessa ajoneuvon oma tekniikka pitää huolen siitä, että kuski pitää taukonsa.

Myös Suomen 28 000 kuljettajan yhdistys Rahtarit on huolestunut kuljettajien terveydestä. Rekkakuski on keskimäärin selvästi muita suomalaisia huonommassa kunnossa. Osalla ei myöskään ole toimivaa työterveyshuoltoa tai lääkäriin meno pelottaa ammattipätevyyden menettämisen pelossa.

– Meillä on tilasto, jonka mukaan vuonna 2001 meidän jäsenistö kuoli keskimäärin 43-vuotiaana. Siitä se on hiljalleen noussut ja on nyt hiukan päälle 60 vuotta, Rahtareiden Rainer Nyman sanoo.

Raskasta on raskaassa liikenteessä. Iso osa kuljettajista ajaa ja asuu koko viikon ohjaamossa.

Raskaan liikenteen valvontamaraton alkaa tiistaina kello kuusi ja päättyy keskiviikkona aamukuudelta. Mukana ovat kaikki Suomen poliisilaitokset.