Berner: Pääministerin vaalipiirillä ei vaikutusta Oulun sataman tukeen

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan myös Kemin meriväylän parantamista tullaan suunnittelemaan. Hallitus on myöntänyt rahoitusta Oulun sataman syväyksen kasvattamiselle, mutta ei Kemin vastaavalle hankkeelle.

Kemin satama
Ajos, satama, laiva
Kimmo Hiltula / Yle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan Oulun ja Kemin satamien hankkeet eivät ole toisiaan pois sulkevia. Bernerin mukaan myös Kemin meriväylän parantamista tullaan suunnittelemaan.

Berner perustelee Oulun sataman syventämisen tukemista Oulun nykyliikenteellä ja sen kehitysennusteilla, joille Kemin väylän syventäminen ei ole realistinen vaihtoehto.

– Oulun sataman syvemmästä väylästä nykyisistä kuljetuksista hyötyjä saadaan sinkin kuljetuksessa Terrafamen Talvivaaran kaivokselta, ministeri sanoo.

Oulun hanke on silti ylimitoitettu

Berner kuitenkin myöntää, että Oulun 12,5 metrin väylälle ei ole toistaiseksi tiedossa olevaa kysyntää.

– Hanketta voidaan pitää siten ylimitoitettuna ja osittain kustannustehottomana vaikka hanke onkin todettu yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi. Arvioinnin mukaan yhtä suuret hyödyt saavutetaan, jos väylä syvennetään 11,0 metrin syvyiseksi.

Pääministerin vaalipiiri ei vaikuttanut

Ministerin mukaan Lapin mahdollisilla kaivoskuljetuksilla ei ole ollut vaikutusta päätöksentekoon.

– Hanketta ei tulisi perustella mahdollisiin Lapin kaivoskuljetuksiin perustuen, sillä näistä kuljetuksista kilpailevat muutkin Perämeren satamat.

Myöskään pääministeri Juha Sipilän vaalipiiri ei ole ministerin mukaan vaikuttanut.

– Pääministeri Sipilän kanssa en ole käynyt keskustelua satamahankkeista, vaan esitellyt hankkeiden perustelut ja priorisoinnit hallitukselle kehysriihessä ja sitä ennen VM:lle kahdenvälisissä keskusteluissa. Valmisteluun ei ole vaikuttanut pääministerin vaalipiiri.

Osa lappilaisista kansanedustajista arveli maanantaina, että pääministerin vaalipiirillä olisi ollut vaikutusta.

Oululle valtiolta 12 miljoonaa

Oulun hankkeessa satamaan johtava 10 metrin meriväylä syvennetään 12,5 metrin kulkusyvyyteen ja linjataan kulkemaan uudelle luonnonsyväväylälle. Hankeen kustannusarvio on 18,4 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 12,5 miljoonaa euroa.

Ministeri korostaa, että valtio ei maksa ruoppausta vaan ainoastaan turvalaitteet, joten Oulun kaupunki on investoimassa syvempään väylään.

– Oulun väylän syventämisestä on aiesopimus kaupungin kanssa. Oulun satama on sitoutunut vastaamaan väylän syventämiseen liittyvistä ruoppausten kustannuksista. Valtion eli Liikenneviraston vastuulle jää väylän turvalaitteiden toteutuskustannukset, jotka ovat samat väylän syvyydestä riippumatta.