Video: Katutreenaajien ihmetemput uhmaavat painovoimaa – alkuun pääsee vähemmälläkin

Street workout eli kehonpainoharjoittelu on laji, johon ei tarvita salijäsenyyttä. Huipputason saavuttamiseen täytyy uhrata hikikarpalo jos toinenkin, alkuun sen sijaan pääsee kuka vain.

lihakset
Kaksi miestä käsinseisonnassa.
Kovan treenin myötä vaativatkin temput näyttävät vaivattomilta.

Sakari Mäntyselkä ottaa pystytangosta leveän otteen ja suoristaa kroppansa vaakatasoon. Tätä painovoimaa uhmaavaa temppua kutsutaan ihmislipuksi ihan syystä. Itse asiassa Töölönlahden puistossa puhaltava kova tuuli kääntääkin Mäntyselän jalat myötätuuleen. Kuin lipun.

– Ei kannata ensimmäisenä lähteä ihmislippua kokeilemaan, nauraa pitkän linjan kehonpainoharjoittelun eli street workoutin harrastaja Nadim Turbi vieressä.

Mies tekee ihmislippu-liikkeen tangolla
Sakari Mäntyselkä ihmislippuna. Tero Ylioja / Yle Helsinki

Turbi todellakin on lajin veteraaneja Suomessa. Joissakin lähteissä hänen mainitaan jopa olevan yksi henkilöistä, joka on lajia ollut tuomassa Suomeen. Kaikki alkoi 11 vuotta sitten, kun perinteinen kuntosaliharjoittelu kävi yksitoikkoiseksi.

– Ajattelin, ettei se riitä minulle, koska se on niin yksipuolista. Päätin kokeilla kehonpainoharjoittelua ja soveltaa siihen luovuutta. Olin nähnyt Youtubessa paljon videoita lajin pioneereiltä Yhdysvalloista ja kokeilin niitä.

Nuo kunditkin olen tavannut lajin parissa ja nyt olemme hyviä ystäviä.

Nadim Turbi

Aluksi ihmiset ihmettelivät puistoissa, että mitä ihmettä tuo tyyppi tekee. Pikku hiljaa laji on kuitenkin tullut yhä voimakkaammin katukuvaan.

– Voi sanoa, että kyse on trendilajista etenkin nuorten keskuudessa, toteaa Turbi.

Pienellä alkuun, taivas rajana

Street workout on helppo aloittaa. Salijäsenyyttä ei tarvita, vaan treenata voi milloin vain ja missä vain. Ainoana rajoitteena on oma mielikuvitus.

Perusharjoitteluksi kelpaavat hyvin tavalliset kehonpainoharjoitteet, kuten dippipunnerrukset, punnerrukset, kyykyt, leuanvedot ja keskivartaloharjoitteet. Variaatioita on runsaasti ja liikkeitä voi myös itse kehitellä omien kykyjensä mukaisesti.

Kaksi miestä tekee shoulder flag -liikettä
Konsta Koivuranta ja Sakari Mäntyselkä saavat shoulder flagin eli "olkalipun" näyttämään helpolta. Tero Ylioja / Yle

Internetistä opintomateriaalia löytyy rajattomasti.

– Somepäivittely liittyy olennaisesti lajiin. Ihmiset haluavat jakaa omia temppujaan. He myös motivoivat toisiaan ja kannustavat, että hieno temppu, voisin itsekin kokeilla, sanoo Turbi.

Huipputasolla huikeat temput näyttävät lastenleikiltä. Ne kuitenkin vaativat kovaa, nousujohteista ja monipuolista harjoittelua.

– Voima on yleensä tärkeimmässä osassa. Lisäksi tarvitaan liikkuvuutta ja joissakin liikkeissä jonkin verran nopeutta. Jos tekee pidempiä sarjoja, tarvitaan myös kestävyyttä. Lisäksi taitoa ja tasapainoa tarvitaan esimerkiksi käsilläseisonnassa todella paljon, luettelee toinen kokenut treenaaja Konsta Koivuranta.

Mies käsinseisonnassa puiston penkillä.
Käsinseisontaan voi punnertaa itsensä vaikka puistonpenkiltä, näyttää Konsta Koivuranta.Tero Ylioja / Yle

Kovallakin temppuilijalla perusliikkeet muodostavat pohjan harjoittelulle. Lisäksi taitoa vaativia liikkeitä hiotaan lukuisia tunteja. Aloittelijalle käy yksinkertaisempi harjoittelukaava.

– Kolmesti viikossa koko kehon treeni toimii hyvin, vakuuttaa Koivuranta.

Pakki kuntoon ja pullistelemaan

Lajiin kuuluu olennaisena osana myös pieni pullistelu ja esittäminen. Ja mikäpäs on onkaan taitojaan näyttää julkisella paikalla, kun on "pakki" kunnossa.

Videon kuvaushetkellä lämpöä on vain muutama aste. Tällä kertaa paidat pysyvät päällä, mutta huimat temputkin riittävät kääntämään ohikulkijoiden päät.

– Olisimme tänäänkin olleet ilman paitaa, mutta on niin kylmät säät, että ei pysty. Kyllä se paita lähtee sitten kun on kroppa kunnossa. On se kiva olla ilman paitaa ulkona näyttelemässä lihaksia, nauraa Nadim.

Mies tekee telineillä kyynärvaa'an.
Nadim Turbi kyynärvaa'assa. Tero Ylioja / Yle

Konsta Koivuranta sentään tekee liikkeensä t-paidassa.

– Olen kotoisin Kuusamosta, niin kyllä sen verran pitää tareta täällä etelässä. Hyvin pärjää.

Suomessa kehonpainoharjoittelun ulkokausi on lyhyt. Tokihan talvellakin voi treenata ulkona, mutta kylmä sää tuo muutenkin vaativaan lajiin lisää haasteita.

– Se on vähän semmoista värkkäämistä kylmällä ilmalla, kun joutuu laittamaan vaatetta päälle. Ei se vain ole niin mukavaa kuin kesällä, kun voi lähteä ilman paitaa treenaamaan, miettii Koivuranta.

Olipa kesä tai talvi, hyvä lämmittely on tärkeää, sillä etenkin kolealla säällä lämmittelyn laiminlyönti voi johtaa vakavaankin lihas- tai nivelrikkoon.

Kaksi miestä pitää kahta street workout treenaajaa ilmassa.
Nadim Turbi pitää Sakari Mäntyselkää, Konsta Koivuranta Joonas Hirvosta. Ja kevyttä on... Tero Ylioja / Yle

Laji kasvaa vauhdilla

Harrastajamäärien kasvu näkyy myös kuntien katukuvassa joka puolella Suomea. Yksi jos toinenkin kunta on ottanut investointisuunnitelmiinsa street workout-telineet lajin harrastajien iloksi. Esimerkiksi Helsinkiin on suunnitteilla neljä uutta kohdetta tälläkin hetkellä.

Turbi ja Koivuranta ovat myös olleet perustamassa yhdistystä kehonpainoharjoitteluharrastuksen edistämiseksi. Suomen Street Workout -yhdistys pyrkii yhdistämään lajin ihmiset ja lisäämään harrastusmahdollisuuksia, mutta järjestää myös kisoja SM-tasoa myöten.

– Ihmisiä saa motivoitua hyvin, kun järjestetään kisoja. Tällöin ihmiset ylittävät itsensä ja pyrkivät kehittymään koko ajan. Monet suomalaiset käyvät ulkomailla kisaamassa, niin mukana tulee uusia liikkeitä, kertoo Nadim Turbi.

Turbi kuitenkin korostaa, että kyseessä on lähtökohtaisesti matalan kynnyksen laji, jota käytännössä kuka vain voi harrastaa, kun vain valitsee itselleen sopivat liikkeet. Esimerkkinä hän mainitsee leuanvedon, jota voi helpottaa kuminauhalla. Laji on myös ainakin kesäaikaan käytännössä ilmainen.

Kaksi miestä rekillä, toinen taka- ja toinen etuvaa'assa.
Joonas Hirvonen takavaa'assa, Sakari Mäntyselkä etuvaa'assa-Tero Ylioja / Yle

Lajin yhteisöllisyyden nimeen treenaajat vannovat yhdestä suusta. Yksin ei kannata jäädä ihmettelemään, vaan neuvoa voi kysyä keneltä tahansa, joka lajia treenaa. Ja lopulta laji yhdistää.

– Nuo kunditkin olen tavannut lajin parissa ja nyt olemme hyviä ystäviä, Turbi sanoo.

Videolla nähtävät liikkeet

L-sit: Kohottaudu istuma-asentoon käsiesi varaan joko lattialla tai telineillä. Videolla tästä siirrytään käsinseisontaan.

Etuvaaka: Roiku tangosta vaakatasossa kasvot ylöspäin. Englanniksi liike on nimeltään front lever

Takavaaka: Roiku tangosta vaakatasossa kasvot alaspäin. Englanniksi liike on nimeltään back lever

Ihmislippu: Ota pystytangosta tukeva ote ja kohota vartalosi sivuttain vaakatasoon. Englanniksi liike on nimeltään human flag.

Kyynärvaaka: Punnerra itsesi koholle vaakatasoon jalat ilmassa siten, että kätesi ovat koukussa keskivartalon tasolla. Liike onnistuu tangolta, renkailta, maasta tai vaikka puistossa penkin selkänojalta. Englanniksi liike on nimeltään Elbow lever.

Pystypunnerrus käsinseisonnasta: Seiso käsilläsi, laskeudu alas ja punnerra takaisin ylös. Lisää vaikeusastetta tekemällä liike korokkeella, esimerkiksi puistonpenkillä, jolloin voit laskeutua alemmaksi. Englanniksi liike on nimeltään handstand push-up.

Shoulder flag: Pystytanko on toista olkapäätä vasten, josta kohotetaan kroppa vaakatasoon kasvot ylöspäin.

Kehonpainoharjoittelijat Konsta Koivuranta ja Nadim Turbi kertovat, mistä street workoutissa on kyse.