Musiikinopettaja kirjoittaa kannustavaa palautetta eikä pidä kokeita – "Haluan nähdä pienenkin hyvän"

Heli Samelan opettamat seitsemäsluokkalaiset kokoavat bändin, joka esiintyy aidolle yleisölle. Samalla Samela kirjoittaa oppilailleen räätälöityä palautetta.

Koulutus ja kasvatus
Musiikinopettaja Heli Samela Joensuun normaalikoulusta.
Janne Ahjopalo / Yle

Joensuun normaalikoulun musiikinopettaja Heli Samela ottaa esille 1900-luvun alusta peräisin olevan puisen matkalaukun. Hän nappaa yllättäen tiskiharjat käsiinsä ja alkaa sivellä harjoilla laukun pintaa.

Suhisevan rytmikäs ääni täyttää musiikkiluokan.

– Tämä matkalaukku oli aikanaan mieheni ukilla. Nyt se toimii meidän tunneillamme eräänlaisena virvelirumpuna eli komppisoittimena, sanoo Samela.

Yläkoululaisia ja lukiolaisia opettavan Samelan luova ote näkyy paitsi soittimien innovointina, myös opettamisessa ja palautteen antamisessa. Opettaja ei ole tyytynyt vain numeroarviointiin, vaan hän on tullut tunnetuksi räätälöidyistä ja kannustavista kirjallisista palautteistaan. Samela kertoo käytännöistään muun muassa Ohjausta, harjoittelua ja oppimista -julkaisussa (siirryt toiseen palveluun) (2014).

– Haluan nähdä pienenkin hyvän ja sanallistaa sen. Puutteet eivät saa nousta liian voimakkaaseen asemaan. Puutteet ovat ennemminkin haasteita, joihin oppilaan tulisi panostaa, kertoo Samela ajattelunsa ohjenuorasta.

Palaute oppilaalle.
Palaute, josta näkyy oppilaan huima kehittyminen lukuvuoden aikana.Yle

Kun oppilaat saapuvat Heli Samelan musiikintunneille ensimmäistä kertaa seitsemännellä luokalla, pyytää Samela nuoria kirjoittamaan omasta musiikkitaustastaan.

– Tausta voi olla monenlainen: ahkera soittotunneilla käyminen tai vaikkapa musiikin kuuntelu kuulokkeilla skeittauksen yhteydessä.

Opettaja vierastaa ajatusta, että hän seuloisi työssään jyvät akanoista. Tavoitteena on pikemminkin mahdollisimman hyvä oppilaantuntemus alusta lähtien, mikä helpottaa ohjausta.

– Hyvä oppilaantuntemus auttaa ymmärtämään, mistä musiikillisista lähtökohdista kukin ponnistelee eteenpäin. Sitä taustaa vasten minua kiinnostaa, mitä nuori näyttää oppimisestaan tunneilla, selventää Samela.

– Sama numero voi tulla eri oppilaille eri syistä. Voi olla hyvä rytmiikassa tai laulussa. Tai sitten nuori on kehittynyt huimasti lähtötasoonsa nähden.

Heli Samela.
Janne Ahjopalo / Yle

Feedforward ohjaa eteenpäin eikä junnaa menneessä

Heli Samela toki muistaa valtakunnalliset arviointikriteerit, mutta käyttää opettajalle sallittua vapautta. Hän antaa arvionsa kirjallisesti ja numeraalisesti, mutta sen lisäksi hän pyytää oppilailta itsearvioita kirjallisesti.

– Feedback keskittyy arvioimaan saavutettua, mutta feedforward on opiskelua eteenpäin ohjaavaa palautetta.

Musiiikinopettaja Heli Samela on itse asiassa ollut käytäntönsä myötä varsinainen pioneeri, sillä sanallinen arviointi yleistyy maamme peruskouluissa (siirryt toiseen palveluun). Koulujen käyttämään sähköiseen Wilma-palautejärjestelmään on puolestaan otettu uudeksi ominaisuudeksi niin sanottu positiivinen huomio, joka on samantapainen lähestymistapa asioihin kuin Samelan kannustavilla ja räätälöidyillä viesteillä.

Otan opetuksessani huomioon oppilaan temperamentin.

Heli Samela

Samela ei pidä kokeita, mikä on kuulemma ollut oppilaille "suuri helpotuksen huokaus". Seitsemäsluokkalaisten lukuvuosi keskittyy oman luokkabändin perustamiseen ja treenaamiseen kevään konsertteja varten – niissä yleisönä on satoja ihmisiä niin koulusta kuin oppilaiden lähipiiristä.

Hieman ehkä yllättäen musiikinopettaja kertoo olevansa ujo persoona, vaikka puhelias onkin.

– Otan opetuksessani huomioon oppilaan temperamentin. Jos saan luotua turvallisen ja luottamuksellisen ilmapiirin ujollekin nuorelle, uskon, että se herättää tunteen, halun ja motivaation oppia.

Heli Samela huomauttaa, että monesti ihmisillä on pelkoja ja ennakkoluuloja orastavaa musikaalisuuttaan kohtaan.

– Jopa oma suku on voinut torpata musikaalisuuden siemenen väittämällä, ettei meidän suvussa ole yhtään musikaalisuutta. Musiikki kuuluu kuitenkin kaikille ja jokaisen taitoja voi harjoittaa. Kysymys on vain siitä, miten asiat itse kullekin tarjoillaan.