Venäjän rautatierahdit avautuivat kilpailulle – UPM siirtää tuontipuukuljetukset yksityiselle Fenniarailille

Metsäyhtiö UPM hyödyntää ensimmäisenä metsäyhtiönä Suomen ja Venäjän välisten rautatiekuljetusten vapautumista kilpailulle. Yksityinen Fenniarail alkaa vetää tavarajunia Vainikkalasta ja Imatralta UPM:n Suomen tehtaille.

rautatieliikenne
Fenniarail Dr18 kotka mussalo
Fenniarailin Dr18-veturi Kotkan Mussalon satamassaJari Tanskanen/Yle

Fenniarail aloittaa loppuvuodesta päivittäiset kuljetukset Imatran rajanylityspaikalta Kaukaan tehtaille Lappeenrantaan ja Vainikkalasta Kymin tehtaille Kouvolaan. Samalla VR menettää noin kahden miljoonan kuutiometrin vuotuiset puukuljetukset.

UPM:n ja Fenniarailin välinen sopimus merkitse sitä, että VR:n veturit vaihtuvat Fenniarailin sinivalkoisiin vetureihin junissa, jotka tuovat tuontipuuta Venäjän rajalta UPM:n tehtaille Suomeen.

– Saamme syksyllä kaksi uutta veturia, jotka alkavat vetää junia Kaukaalle ja Kymiin, sanoo Fenniarailin liikennepäällikkö Hannu Lehikoinen.

Fenniarail palkkaa ja kouluttaa uutta henkilöstöä Lappeenrantaan ja Kouvolaan puukuljetuksia varten.

Fenniaraililla on tällä hetkellä kolme Tšekistä ostettua raskasta Dr18-dieselveturia ja Ruotsista hankittuja vaunuja, joilla yhtiö kuljettaa sahatavaraa Kemijärveltä Kotkan satamaan.

fenniarail dr-18 hannu lehikoinen
Fenniarailin liikennepäällikkö Hannu Lehikoinen DR-18 dieselveturissa. Jari Tanskanen/Yle

VR:lle UPM:n Venäjän puukuljetusten menettäminen on huomattava tappio.

– Onhan se merkittävä sopimus. Se on ihan selvä, VR:n logistiikkadivisioonajohtaja Martti Koskinen kertoo.

VR:n Venäjän tavaraliikenne on noin 30 prosenttia VR:n koko rautatietavaraliikenteestä. UPM:n kahden miljoonan kuutiometrin osuus VR:n Venäjän rautatierahtimäärästä on arviolta 10-16 prosenttia.

Suomen ja Venäjän rautatieliikennesopimukseen jäi lipsahdus – VR pääsee kilpailijan tietoihin

Suomen ja Venäjän välinen rautateiden tavaraliikenne avautui kilpailulle jo viime vuoden lopulla, mutta tähän asti VR ja venäläinen Lokakuun rautatiet ovat hoitaneet kuljetuksia käytännössä yksinoikeudella, kun kilpailu on lähtenyt liikkeelle verkkaisesti.

Kilpailun avaavaan sopimukseen on jäänyt epäkohta, joka takaa VR:lle jatkossakin pääsyn kilpailijan rahtitietoihin.

– VR ja Lokakuun rautatiet ylläpitävät tietojärjestelmää, josta saamme tiedot milloin venäläisen asiakkaan juna tulee Suomeen, sanoo Fenniarailin hallituksen jäsen Petri Lempiäinen.

Tiedoista käy myös ilmi tarkkoja rahtitietoja, muun muassa lastin sisällöstä ja arvosta. Maiden välistä rautatieliikennesopimusta neuvoteltaessa unohtui sopia järjestelmän siirtämisestä viranomaisten ylläpidettäväksi.

Venäjän yhdysliikenteessä venäläinen rautatieoperaattori tuo tavarajunat Vainikkalan tai Imatran asemille, joissa veturi vaihtuu suomalaiseksi ja juna jatkaa suomalaisen rautatieoperaattorin vetämänä määränpäähän.

fenniarail kotka mussalo purku
Fenniarailin tavarajuna on tuonut liimapuupalkkeja Kemijärveltä Kotkan satamaan. Jari Tanskanen/Yle

Fenniarail on vetänyt huhtikuussa ensimmäiset tavarajunat Vainikkalan rajanylityspaikalta Kotkan satamaan. Kuljetukset ovat sujuneet ongelmitta.

Fenniarail uskoo kilpailun alkavan

UPM on ensimmäinen pörssiyhtiö, joka on tehnyt sopimuksen Venäjän yhdysliikenteen tavarakuljetuksista yksityisen rautatieyhtiön kanssa. Fenniarail käy neuvotteluja useiden muidenkin yhtiöiden kanssa.

– Tavoitteemme on saada Suomen rautateillä kuljetettavasta rahdista kymmenen prosentin siivu, muotoilee liikennepäällikkö Hannu Lehikoinen.

Kilpailun avautuminen laskee väistämättä myös rautatierahtien hintoja. Venäjän liikenteessä tämä voi merkitä rahtimäärien kasvua, jos osa nykyisin kumipyörillä kuljetettavista lasteista siirtyy rautateille.

Lisätty VR:n kommentti 18.5. kello 14.33.