Tampereen ensimmäiset ratikkakiskot asennetaan Hervantaan – aikataulu on pitänyt valituksista huolimatta

Ensimmäinen Luxemburgista ostettu lähes tuhatkiloinen raitiotiekisko laskettiin maahan Hervannassa torstaina. Kuluvana vuonna raitotietä uskotaan valmistuvan kilometrin verran.

raitioliikenne
Työmiehiä asentamassa Tampereen raitiotien ensimmäistä raidetta Hervannassa
Kai Pohjanen / Yle

Tampereelle valmistuva raitiotie etenee vinhaa vauhtia. Hervannassa laskettiin torstaina maahan ensimmäiset raitiotiekiskot reilun kahdenkymmenen metrin matkalle. Insinöörinkadun ja Kanjoninkadun risteysalueelle rakennetaan kiintoraideosuus, jossa kiskot asennetaan kiinteästi betoniin.

Raitiotieallianssin tekniikkalajivastaavan, Timo Kuuselan mukaan valuhommiin ei kuitenkaan päästä vielä tällä viikolla.

– Menee varmasti ainakin viikko ennen kuin päästään valua tekemään. Pohjatöitä on vielä jonkin verran jäljellä.

Lähes tonnin painoiset raitiotiekiskot on valmistettu Luxemburgissa, josta ne laiva-ja rekkakuljetusten jälkeen saapuivat Tampereelle. Kotimaasta kiskoja ei ole saatavissa, kertoo Kuusela.

– Suomessa kiskojen valssaaminen loppui 80-luvulla. Aika pitkälle Keski-Eurooppaan se on keskittynyt tällä hetkellä.

Aikataulu pitänyt

Allianssin yhteistyötahot ylistävät kilvan, kuinka projektin aikataulu on pitänyt kutinsa täydellisesti. Pohdinnan uurteita kasvoille nostavat sen sijaan raitiotien tiimoilta tehdyt valitukset.

Kaupungihallitus päätti lokakuussa vaununtoimittajasta, mutta nyt valitus on käsittelyssä markkinatuomioistuimessa. Tästä huolimatta aikataulun uskotaan pitävän, sanoo raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen.

– Alkuperäinen aikataulu oli, että hankintasopimus tehdään vasta kesällä. Valituksellaa ei vielä tässä vaiheessa ole vaikutusta hankkeeseen.

Mikäli valitus menee markkinaoikeudessa läpi, suunnitelmat menevät kaupungin osalta uusiksi. Raitiotie vaatii valmistuakseen useita siltoja, joista pisimmät ovat Hallilan kohdalla. Myös tästä kaavasta on valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittely kestää puolesta vuodesta kahdeksaan kuukauteen. Tällä voi Tuomisen mukaan jo olla vaikutuksia projektin aikatauluun.

– Nyt on ollut mahdollisuuksia aloittaa muista kohteista, kun meillä on 15 kilometriä raitiotierataa rakennettavana. Jätetään viimeiseksi nämä valituksenalaiset alueet.