Suomalaisten karkinsyönti jatkaa kasvuaan – yksi makeinen on ylitse muiden

Katso jutusta, onko suosikkisuklaasi sama kuin muiden.

makeiset
Kuvassa kaupan karkkihylly, jossa näkyy suklaata ja karkkipusseja.
Jarmo Nuotio / Yle

Suomalaiset ovat suklaakansaa. Karkkihyllyllä kuluttaja valitsee ylivoimaisesti useimmiten perinteisen Fazerin maitosuklaalevyn. Myös muut neljä eniten myydyintä tuotetta ovat suklaisia, kun katsotaan Keskon ja S-ryhmän kappalemyynniltään suosituimpia makeistuotteita.

Kismet, Tupla Maxi, Iso Pätkis ja Geisha-maitosuklaapatukka löytyvät molempien kauppaketjujen myydyimpien kymmenen tuotteen joukosta.

Valmiista karkkipusseista suosituimpia ovat Fazerin valmiit makeissekoitukset, joita kaupat markkinoivat tarjouksilla. Pääsiäinen ja joulu näkyvät myös myyntiluvuissa, jolloin ostetaan niin ikään suklaata.

Kulutus kasvussa

Sekä Keskon että S-ryhmän mukaan karkin kulutus on lisääntynyt selvästi alkuvuonna. Makeisvero poistui vuodenvaihteessa, mutta kaupan alalla arvioidaan myynnin kasvaneen myös muista syistä.

Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä arvioi, että heillä myyntiä on vauhdittanut uusien K-kauppojen avautuminen. Erkkilän mukaan veromuutos yhdessä onnistuneiden markkinointikampanjoiden kanssa on kasvattanut myyntiä tuntuvasti. Halvemmat hinnat eivät ole jääneet huomaamatta asiakkailta.

Makeisten ostoa leimaa impulsiivisuus.

S-ryhmän valikoimapäälikkö Juhani Haara selittää lisääntynyttä karkin kulutusta väestön ajattelutavalla. Vaikka terveellisyys ja hyvinvointi leimaavat vallitsevia ruokatrendejä, suomalaiset kokevat itsensä hemmottelun ja palkitsemisen tärkeäksi.

S-ryhmän makeismyynti onkin kasvanut jo ennen makeisveron poistoa – viime vuonna veron ollessa vielä voimassa myynti nousi jopa seitsemän prosenttia.

Maku ratkaisee

Myös makeisvalmistaja kertoo markinoinnin tuottaneen tulosta. Jyväskylässä Vaajakoskella Pandan makeistehtaalla tuotteiden kysyntä on kasvanut alkuvuonna viitisen prosenttia. Yhtiö kertoi viime viikolla uusivansa Vaajakosken tehtaan suklaavalulinjan useilla miljoonilla euroilla.

Orkla Suomen varatoimitusjohtajan Pasi Flinkmanin mukaan makeisten ostoa leimaa impulsiivisuus.

–Harvoin kirjoitetaan ostoslistaan, että muista ostaa makeisia. Ostopäätös tehdään yleensä kaupassa hetken mielijohteesta, joten kampanjoilla ja tuotteiden esillepanolla on suuri merkitys, Flinkman täsmentää.

Makumieltymyksissä on suuria alueellisia eroja. Ei siis ole ihme, että suomalaiset näyttävät suosivan kotimaisia makeisia.

–Esimerkiksi ruotsalainen ja virolainen suklaa maistuvat hyvin erilaisille suomalaiseen verrattuna, Flinkman kertoo.