Myyntimies rakastui, päätti ostaa hylätyn huoltoaseman ja pisti peliin koko omaisuutensa: "Varasuunnitelmaa ei ole"

Rami Suominen muutti Tampereelta Kouvolaan ja ryhtyi yrittäjäksi. Kesällä hän avaa oman huoltoaseman.

huoltamot
Mies raahaa tuoleja
Juha Korhonen / Yle

*KOUVOLA *Vanhan huoltoaseman ikkunassa lukee käsin piirretyin kirjaimin_ Remontissa_. Sisällä yrittäjä Rami Suominen sommittelee kahvilan tuoleja paikoilleen. Hän aloitti huoltoasemaremontin huhtikuussa. Valmista pitäisi olla jo kesäkuussa.

Suominen on päättänyt herättää henkiin viisi vuotta sitten suljetun Myllykosken Nesteen.

– Ponnistus on suuri. Minulla on tässä kaikki yhden kortin varassa. Varasuunnitelmaa ei ole. Se kertoo kaiken, sanoo Rami Suominen.

Myllykoskelaisille huoltoasema on tärkeä. Joka päivä joku käy kyselemässä Suomiselta milloin asema avataan.

– Tätä on remontoitu paikallisparlamentin painostaessa. Parhaat äijät ajavat tästä ohi kaksi kertaa päivässä, naurahtaa Suominen.

Uutena huoltoasemayrittäjänä Rami Suominen ei ole yksin.

Terästeollisuudesta asemanpitäjäksi

Parin viime vuoden aikana uusia huoltoasemayrittäjiä on tullut Suomeen kymmeniä lisää.

Samalla ala on erittäin kilpailtu. Joka vuosi moni huoltoasema laittaa lapun luukulle kannattamattomana.

Olen 44-vuotias. Elämässä on tärkeätä toteuttaa unelmia niissä rajoissa kuin vain voi.

Rami Suominen

Parin kilometrin päässä Mylsänportista on ABC. Se ei Suomista hirvitä.

– Hyvällä palvelulla ja hyvillä tuoreilla tuotteilla uskon, että me löydämme oman paikkamme markkinoilta, hän uskoo.

Hän päätti ostaa huoltoaseman, koska halusi yrittäjäksi. Toteuttaakseen unelmansa hän lähti Tampereelta Myllykoskelle. Myllykoskelle hän muutti, koska siellä asuu hänen avopuolisonsa.

– Rakkauden perässä tänne muutin, sanoo Suominen.

Huoltoasemayrittäjien määrä Suomessa
Juha Korhonen / Yle

Aiemmin Suominen teki myyntimiehen töitä terästeollisuudelle. Jokaisen asiakastapaamisen, myyntikeikan ja palaverin ajan miehen takaraivossa kyti ajatus yrittäjäksi ryhtymisestä. Haavetta ajoi eteenpäin halu tehdä asiakaspalvelutyötä.

– Olen 44-vuotias. Elämässä on tärkeätä toteuttaa unelmia niissä rajoissa kuin vain voi. Yrittäjyys oli haaveeni, ja nyt olen yrittäjäksi päättänyt ryhtyä, hän kertoo.

Suomisella on selkeä näkemys, miten hän tekee asemasta kannattavan. Avainsana on monipuolisuus.

Polttonestekauppa ei takaa tuottoa

Viime vuosina polttoaineen myynti on laskenut, koska uudet autot kuluttavat vähän. Siksi huoltoasemat yrittävät tehdä tilin montaa kautta.

– Polttonestekauppa, market ja ravintola. Nämä kolme ovat edelleen vahva sana tien varrella, sanoo ABC:n ketjujohtaja Antti Heikkinen.

Asiakkaille tärkeitä asioita ovat nopeus ja helppous. Silti kaikki lähtee sijainnista. Ilman sitä huoltoasemasta on vaikea tehdä kannattavaa.

Hyvät paikat ovat kortilla.

Rami Suominen
Työtä on vielä paljon. Rami Suominen on listannut kaikki työhuoneensa seinälle.Juha Korhonen / Yle

Esimerkiksi ABC ei enää rakenna uusia asemia. Mylsänportti sijaitsee vilkkaan valtatie 15:sta varressa.

– ABC kasvoi lähes 15 vuotta. Nyt ketjun tavoiteltu koko on saavutettu. Uusien investointien sijaan keskitymme nykyisen verkoston kehittämiseen, sanoo Antti Heikkinen.

Huoltoasemien kehittämisessä näyttäisi korostuvan yksilöllisyys. Sen vuoksi isoista ketjuista esimerkiksi ST1:llä ja Nesteellä on kauppiasasemia.

– Yrittäjyys näkyy innovatiivisuutena, tehokkuutena ja parempana palveluna. Yrittäjällä ei ole muuta tulolähdettä kuin asiakkaat, sanoo ST1:n verkostojohtaja Juha Vanninen.

Avajaiset tarkoitus pitää 17. kesäkuuta

Rami Suominen haluaa erottua kilpailijoista paikallisuudella. Työntekijät on palkattu Myllykoskelta ja Kouvolasta. Huoltoasemalla myydään lähiruokaa, kun se avataan kesällä.

– Sen lisäksi meillä on majoitustilat rahtareille, tee-se-itse huoltohalli ja autopesu. Olemme itsenäinen ja yksityinen huoltoasema Nesteen brändin alla, sanoo Suominen.

Ennen joka kylässä oli yksi tai useampi huoltoasema. Kahdessa vuosikymmenessä huoltoasemien määrä on puolittunut. Tilalle ovat tulleet kylmäasemat.

– Varmasti tulee vielä vuosien varrella pudotuspeliä tapahtumaan. Vanhimpia asemia, niin miehitettyjä kuin kylmäasemia, tulee poistumaan, sanoo ABC:n ketjujohtaja Antti Heikkinen.

Rami Suominen katselee sisällä tankkauspisteelle lipuvia autoja. Hän kertoo, että tunnissa noin seitsemisenkymmentä ajoneuvoa käy tankilla.

– Ihmisiltä tulee Mylsänportista poikkeuksetta ihan loistavaa palautetta. 17. kesäkuuta olisi tarkoistus saada ovet virallisesti auki, hän sanoo.

Mylsänportti Myllykoskella.
Rami Suominen on ristinyt Myllykosken Nesteen Mylsänportiksi.Juha Korhonen / Yle