Salama iski, auto paloi ja kennotoimittaja katosi – lappilainen munayrittäjä ei vähästä lannistu

Lapissa on vain kaksi kanalaa, joista kumpikin on EU:n mittapuulla pieniä. Lapin munapitäjä on Ylitornio, sillä Lapin ainoat kanalat ovat siellä.

munat
Kangaskosken kanalan yrittäjä Janne Barks Ylitornio Mellakoskella.
Janne Barskin tuhannen kanan kanalasta tulee vuorokaudessa noin 900 munaa.Minna Aula / Yle

Kananmunaa ei munayrittäjä itse kuulema enää paljon syö. Paitsi silloin, kun nuoret kanat munivat aivan ensimmäisiään, pienikokoisia munia.

– Se on erittäin hyvää, kun laittaa ruisleivän päälle. Vie kielen mennessään, hymyilee ylitorniolainen kanalayrittäjä Janne Barsk.

Ylitornion Mellakoskella maalaistalon pihalla on Barskin kanala. Punainen kanalarakennus entisöitiin vanhaan navettaan. Kotitilansa ostanut Barsk perusti kanalan vajaat kolme vuotta sitten. Kaikki ei ole mennyt aivan suunnitelmien mukaan.

Viime kesänä ukonilmalla salama iski pihapiiriin ja kulki maakaapelia pitkin kanalaan, hajottaen kaikki sähkölaitteet.

– Se oli kyllä semmoinen vuoren kokoinen vastus ja sitä joutuu vieläkin selvittelemään. Vahinko tuli kalliiksi, kun paljon sähkölaitteita paloi, Barsk selvittää.

On tullut muuttujia.

Janne Barsk

Laskin on ollut Barskin kädessä usein ukkosvahingon jälkeen. Seuraavakaan vahinko ei tullut nimittäin kello kaulassa. Eräällä munankuljetusreissulla Barskin autoon tuli sähkövika. Hän pysäköi auton tienreunaan ja katseli kuinka liekit roihusivat autossa.

– Laskelmat eivät ole pitäneet, kun on tullut muuttujia. Pitää hyvin tarkkaan miettiä mitä tekee ja milloin, Barsk huokaisee.

Kangaskosken kanalan kananmuna Ylitornino Mellakoskella.
Kangaskosken kanalan seinällä on muistona eri päivämäärän leimoja.Minna Aula / Yle

Sanotaanhan sitä myös, että ei kahta ilman kolmatta. Joku aika sitten Barskin kananmunakennojen toimittaja katosi. Mikään yhteystieto ei enää toiminut ja Barsk joutui perumaan toimituksiaan kauppoihin kennojen puutteessa. Lähimunalle sopivia, kuuden munan kennoja mies on metsästänyt kuumeisesti.

– Pitäisi ottaa rekka-autollinen, mutta ne ei mahdu mihinkään ja käy kalliiksi. Pienemmistä määristä olen muutaman tarjouksen pyytänyt, mutta kennolle tulisi moninkertainen hinta, Barsk pohtii.

"Nykypäivän mittakaavalla ihan harrastetoimintaa"

Lapissa on erikoislupa kananmunien toimittamiseen suoraan tuotantotiloilta vähittäiskauppoihin, harvan asutuksen ja pitkien välimatkojen vuoksi. Suomi on saanut EU-jäsenyysneuvottelujen yhteydessä luvat poikkeusalueille, eli Pohjois-Suomeen, osaan Itä-Suomea ja Ahvenanmaata.

EU:n mittakaavassa Barskin kanala ei edes täytä kanalan mittoja. Kanoja tulisi olla kymmenkertainen määrä.

– Tämä on nykypäivän mittakaavalla ihan harrastetoimintaa, Barks kuvailee omaa lattiakanalaansa.

Lapissa on vain kaksi kanalaa, joista kumpikin sijaitsevat Ylitorniolla, pitkien matkojen päässä kaupunkikeskuksista. Kanalat tekevät yhteistyötä uusien kanojen ostamisessa, mikä säästää kustannuksia. Barsk kiittää Tuomo Hauta-Heikkilää avusta kanalan perustamisessa. Hauta-Heikkilän kanala on Barskin kanalaa suurempi ja se on toiminut jo vuodesta 1974.

– Ilman Tuomoa en olisi selvinnyt koko hommasta. Hän on opettanut, mitä kanalasta tulee tietää. Huolehtii edelleen ja soittaa kysyäkseen, olenko muistanut sitä ja tätä. Hän on vähän kuin oppi-isä.

Kangaskosken kanalan kananmuna Ylitornino Mellakoskella.
Lähikanalan muna on varmasti tuore. Kauempaa tullut kananmuna voi kulkea auton kyydissä monta päivää.Minna Aula / Yle

Ylitorniolta munia toimitetaan lähiseudulle, Ouluun ja Rovaniemelle. Kanalayrittäjä on aikaisemmin ajanut raskasta ajoneuvoa ja aika kului tienpäällä. Kanala sitoo kotiin, mutta toisaalta kananmunien saattaminen kuluttajille vaatii pienyrittäjältä myös autonratissa istumista.

– Kuukaudessa tulee mittariin viidestä kuuteen tuhatta kilometriä, kun käyn Oulussa ja Rovaniemellä joka viikko. Ajattelin, että kun jään rekkahommista pois, niin tulee vähemmän kilometrejä, mutta melkein saman verran tulee vuodessa nykyäänkin, Barsk hymähtää.

Kanat nokkivat heikot yksilöt pois

Janne Barsk pyöräyttää nappia painamalla kanalasta tulevaa liukuhihnaa eteenpäin. Hihnalla on tuoreita munia. Automaatti aukaisee pesät puoli kolmelta aamulla ja kymmeneen mennessä kaikki ovat munineet. Tuhannen kanan kanalasta munia tulee vuorokaudessa noin 900.

Barsk siirtää täysiä, avonaisia kennoja vierekkäin hyllylle. Kananmunia suojataan auringonvalolta eikä niitä missään nimessä pestä, korkeintaan raaputetaan likaa irti.

– Kun pesät suljetaan, niin munat eivät likaannu niin pahoin. Kananmunia ei saa pestä, koska niistä lähtee muuten säilöntäaine pinnasta pois. Vähän voi korkeintaan raaputtaa, Barsk näyttää.

Kangaskosken kanalan kananmuna Ylitornino Mellakoskella.
Kangaskosken kanalassa on tuhatkunta kanaa.Minna Aula / Yle

Barsk raottaa kanalan ovea ja välittömästi alkaa kuulua kauhea kuhina ja kujerrus. Kanat eivät vierailijoista välitä eikä kanalaan ulkopuolisia päästetäkään. Joku kana pyrähtää alemmalle tasolle näyttäen mallia kuuluisasta kananlennosta. Neljä kukkoa pitävät kanoille niin sanotusti kuria.

Barskin kanala on vapaalattiakanala, jossa jokaiselle neliöllä on kolmesta neljään kanaan. Suurimmissa kanaloissa on tavallista, että lintuja on yhdeksän per neliö. Kanalassa on hämärävalaistus ja kattojen loisteputket hehkuvat punaisensävyisinä. Sille on selkeä syy.

– Jos jollakin kanalla vuotaa verta, niin punainen valo on sen takia, etteivät muut näe sitä. Jos verta vuotaa niin porukka alkaa luontaisesti hävittämään sitä yksilöä, ettei se houkuttele petoja.

Kanat ovat häikäilemättömiä lajitovereitaan kohtaan. Heikot yksilöt pyritään poistamaan parvesta ja Barsk tarkastaa kanalan tilanteen joka ilta, kun kanat ovat jo yöpuulla.

– Minulla on aivan pieni valo, jonka kanssa käyn pimeässä kanalassa, että ne ovat rauhassa.

Liian valoisassa kanat nimittäin käyvät aggressiivisiksi.