Kysely: Tilausansoja kuluttajien riesana Euroopassa yhä useammin – iso osa tietää oikeutensa, mutta ei tee mitään

Tilausansassa kuluttajan kertaluontoiseksi tarkoitettu tilaus johtaakin kalliiseen jatkotilaukseen.

Kuluttaja-asiat
Nettiostaminen.
Alex Brylov / AOP

Tilausansat ovat Euroopassa erittäin yleisiä, eikä kuluttajilla ole riittävästi tietoa omista oikeuksistaan, selviää tuoreesta kyselystä.

Euroopan kuluttajakeskusten teettämän kyselyn mukaan 19 prosenttia tilausansaan joutuneista maksaa saamansa laskun, vaikka eivät omasta mielestään ole tilanneet mitään.

Kyselyn perusteella viimeisen kolmen vuoden aikana Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Hollannissa, Belgiassa ja Itävallassa noin 3,5 miljoonaa kuluttajaa on kärsinyt tilausansoista.

Tilausansassa on kyse tilanteesta, jossa mainostetaaan edullisia tuotteita ja kertakokeilun sijaan tilausansa johtaa kalliisiin jatkotilauksiin. Yleisimmin kuluttaja ajautuu tilausansaan netissä tai sosiaalisessa mediassa olevan tarjouksen kautta.

Keskimäärin tällaisessa tapauksessa kuluttajalle on koitunut kustannuksia noin sata euroa, kertoo Euroopan kuluttajakeskus tiedotteessa.

Kyselyn mukaan yli puolet eurooppalaisista kuluttajista tietää, että he voivat ottaa yhteyttä pankkiinsa ja vaatia vaatia rahojaan takaisin. Kyselyn perusteella vain 11 prosenttia teki niin.

Kyselyn toteutti Sifo Kantar verkkohaastatteluina. Euroopan kuluttajakeskuksen Ruotsin toimipiste ja Ruotsin kuluttajavirasto Konsumentverket teettivät kyselyn. Kyselyn kohteena olivat Ruotsi, Norja, Suomi, Hollanti, Belgia ja Itävalta. Suomessa kyselyyn haastateltiin tuhatta ihmistä. Kaikkiaan haastatteluja kyselyyn tehtiin reilut 6000.