Hikidiskoilua ja seksiä lounastunnilla – työstressiä voi helpottaa monella tavalla

Elämäntaidon asiantuntija: Ruokailuakaan ei saa lounastunnilla unohtaa, mutta ex tempore -liikkeet piristävät päivää.

stressinhallinta
Käsi puristaa lakanaa.
Asiantuntija suosittelee jopa seksiä ruokatunnille. Se piristää päivää ja vähentää stressiä.AOP

Lounastunnilla tankkaamme ruokaa, jotta jaksaisimme loppupäivän tehdä tuhdisti töitä. Mutta voiko lounastunnin käyttää ruokailun lisäksi toimintaan, joka vähentää stressiä?

– Voi, sanoo LCF life coach Anne Karilahti Valmentamosta.

Elämäntaitoja valmentama Karilahti suosittelee lämpimästi työpäivän oheen esimerkiksi lyhyttä hikiliikuntaa stressin keventäjänä. Suomen on levinnyt Ruotsista muun muassa tapa katkaista työpäivä käväisemällä discossa.

– Discotanssi on yksi hyvä vaihtoehto. Siitä minä diggaan. Kaikki mitä voi tehdä ex tempore, vähentää stressiä. Itse ompelen iltaisin. Se vie ajatukset pois työasioista, Karilahti kertoo.

Yleiskunto kannattaa pitää hyvänä

Karilahti viittaa discoilulla ja liikunnalla hyvään yleiskuntoon, joka on yksi perusasioista työn mielekkyyden kannalta.

– Jos työpäivä vastaa rasittavuudeltaan vaikkapa viiden kilometrin juoksulenkkiä, kannattaa olla kahdeksan kilometrin lenkkeilykunnossa, jotta työ ei vie sinua, vaan sinä työtä.

Lounasruokaa Galilei-opiskelijaravintolassa Turussa
Lounaalla ei kannata syödä itseään ähkyyn. Ylensyöminen väsyttää iltapäivällä.Olga Pihlman / Yle

Alkoholia Karilahti ei suosittele lounasjuomaksi.

– Emmehän saa tehdä humalassa töitä. Pieni huppeli saattaa olla työturvallisuusriski, hän muistuttaa.

Seksistä ei saa tulla stressaavaa

Karilahti komppaa ajatusta seksin harrastamisesta lounastauolla.

– Hirveän hyvä idea, jos se vaan käytännössä on mahdollista. Hyvä seksi rentouttaa. Mutta seksistä varsinkaan ruokatunnilla ei saa tulla stressaavaa, Karilahti naurahtaa.

Suomessa pitkään harrastettua etätyötä Anne Karilahti suosittelee kernaasti.

Mitä enemmän työntekijä pääsee vaikuttamaan omaan työhönsä, sen paremmin työt sujuvat.

Anne Karilahti

– Töiden tekeminen etänä on todella hyvä vaihtoehto. Lounaan jälkeen voi jäädä esimerkiski kahvilaan tekemään töitä, mennä kotiin tai tehdä töitä missä vaan, jos työnkuva antaa siihen mahdollisuuden. Uusi työympäristö aktivoi ihmistä tekemään töitä eri tavalla kuin mihin olemme tottuneet.

Karilahti muistuttaa, että ruokailua ei saa työpäivän aikana unohtaa. Lounastauolla pitää myös ruokailla.

– Mutta pitää syödä vain sen verran, että pysyy iltapäivän virkeänä. Jos olet iltapäivän väsynyt, töitä jää usein tekemättä ja se taas luo lisää stressiä.

Työhön saa olla intohimoinen suhde

Karilahti sanoo, että välttääksemme työstressiä tehtävään työhön pitää olla intohimoinen suhde.

– Silloin olet tehokkaampi, tuottavampi ja aikaansaavampi. Eli sinun pitää tietää millaista työtä haluat tehdä.

– Työ, missä toimit koko ajan sanelun alla, on stressaavaa. Mitä enemmän työntekijä pääsee vaikuttamaan omaan työhönsä, sen paremmin työt sujuvat. Ja se taas vaikuttaa stressitasoon alentavasti, Karilahti muistuttaa.

Työpaikalla voi Karilahden mukaan tehdä muun muassa rauhoittavia meditaatioharjoituksia.

– Tärkeää on elämän tasapaino kokonaisuudessaan. Kannattaa miettiä mitkä asiat vievät elämässä voimia. Kaikesta epäolennaisesta kannattaa luopua, Karilahti neuvoo.