Raskaan liikenteen valvontamaratonin tylyt lukemat: Joka kolmannelle kuljettajalle sakkolappu

Poliisin mukaan 24 tunnin ratsia paljasti, että yöllä raskasta liikennettä pitäisi valvoa paremmin.

ratsia
Poliisi pysäyttää liikennettä maantiellä.
Yle

Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty raskaan liikenteen vuorokauden mittainen valvontamaraton päättyi keskiviikkona aamukuudelta.

Poliisi tarkasti vuorokauden aikana kaikkiaan 1 030 raskasta ajoneuvoa. Yli 300 kuljettajalle määrättiin joko rikesakko tai sakko.

168 kertaa kuljettaja ei ollut pitänyt pakollisia lepotaukojaan. Lisäksi 43 kertaa ajoneuvon ajopiirturi näytti mitä sattuu tai ei toiminut ollenkaan.

– Onhan se aika paljon, jos hiukan yli tuhannesta pysäytetystä kirjoitetaan yli 300 seuraamusta. Tosin nyt otettiin aika tarkasti, sanoo poliisitarkastaja Jouni Takala Poliisihallituksesta.

Kuormat olivat löysästi, väärin tai ei ollenkaan sidottuina 27 tapauksessa. Ylikuormaa löytyi 26 kertaa. Ylikuormamaksut eivät kuitenkaan näy sakkotilastoissa, sillä ylikuormasta peritään hallinnollista maksua.

Ratista ei kärähtänyt kukaan

24 tunnin valvonta paljasti useita puutteita, mutta myös sen, että Suomessa ammattikuskit ovat liikkeellä selvin päin.

Tarkastetuista ajoneuvoista 842 oli kotimaisia ja ulkomaan kilvissä oli liikkeellä 130 autoa. Tällä kertaa poliisi oli erityisen kiinnostunut tilausajossa olleista linja-autoista. Niitä tarkastettiin 58. Osassa ratissa oli liian väsynyt kuljettaja.

– Linja-autopuolella oli muutamia lepoaikarikkeitä. Kaikilla kuljettajilla oli kuitenkin ajo-oikeus, Takala sanoo.

Poliisi halusi valvontamaratonin yhteydessä selvittää juuri sitä, ajavatko luokka- ja muiden retkien tilausajoliikennettä kuljettajat, joilla on bussin kuljettamiseen myös lupa.

– Tästähän oli tiedotettu etukäteen ja aika moni kuljettaja oli valvonnasta tietoinen. Ulkomaiset kuljettajat eivät tietenkään olleet.

Poliisitarkastaja Jouni Takalan mukaan valvontamaratonin tiistain ja keskiviikon välinen yöosuus paljasti sen, että pikkutunneilla rikkeitä esiintyy paljon.

– Raskaan liikenteen valvontaa pitää enemmän kohdistaa yöaikaan, mitä hyvin vähän tehdään.