1. yle.fi
  2. Uutiset

Yle Cannesissa: Sofia Coppola ohjasi elokuvan miehestä naisten armoilla – ja toisin päin

Yhdysvaltain sisällissodan keskellä tapahtuvassa eroottisessa trillerissä esiintyvät Hollywood-tähdet ottivat kantaa naisohjaajien, valkokankaiden ja hyvien tarinoiden puolesta.

Cannes
Nicole kidman ja Colin Farrell.
Elokuvasta "The Beguiled"

1864, Virginia. Nuori tyttö kulkee avoimen metsätien poikki metsään. Kaukaa kuuluu tykin laukauksia.

Tyttö kerää sieniä, mutta löytääkin puun alta haavoittuneen vihollissotilaan. Kristillisten arvojensa mukaisesti hän vie tämän turvaan kotiinsa – syrjäiseen tyttökouluun.

Näin alkaa Sofia Coppolan uusi elokuva, eroottinen trilleri The Beguiled, joka perustuu Thomas P. Cullinanin vuonna 1966 ilmestyneeseen samannimiseen romaaniin. Kirjaa paremmin tarina tunnetaan Don Siegelin elokuvana Korpraali John McB (The Beguiled, 1971), jonka pääosaa esitti Clint Eastwood.

– En uskonut koskaan tekeväni uudelleenfilmatisointia, Coppola sanoo Cannesissa.

Sofia Coppola.
Sofia Coppola jakaa nimikirjoituksiaJuulia Klemola / Yle

Siegelin elokuva jäi kuitenkin kummittelemaan ohjaajan mieleen. Coppola sanoo, että häntä kiinnosti ajatus tyttökoulusta sisällissodan keskellä ja taloon päästetystä vihollissotilaasta.

– Alkuperäisessä elokuvassa oli miesnäkökulma naisten maailmaan. Ajattelin, että olisi kiinnostavaa nähdä sama tarina naisten näkökulmasta.

Tähdet naisohjaajien puolella

Uudessa The Beguiledissa haavoittunutta sotilasta esittää Hollywood-tähti Colin Farrell. Tyttökoulun johtajatar on Nicole Kidman, toinen opettaja** Kirsten Dunst** ja vanhin oppilaista Elle Fanning. Sodan takia iso osa oppilaita on lähtenyt kotiinsa. Kun haavoittunut sotilas tuodaan heidän keskuuteensa, alkavat jäljelle jääneet oppilaat opettajineen kilpailla miehen huomiosta.

Elokuvan tähdet osallistuivat kaikki Cannesin tämän vuoden odotetuimman elokuvan lehdistötilaisuuteen.

– Halusin niin paljon työskennellä Sofia Coppolan kanssa, että suostuisin mukaan vaikka hän haluaisi kuvata puhelinluettelon, Dunst sanoi.

Myös Farrell kehui ohjaajaa ja kollegoitaan.

– Sain katsoa, kuinka nämä uskomattomat naiset työskentelivät ja miten Sofia ohjasi. Hän on yksi vain kahdesta naisohjaajasta, joiden kanssa olen työskennellyt. Ja jos muistan tämän väärin, niin minut pitäisi ampua.

Miesten suhteettoman suuri osuus elokuva-alalla näkyy myös Cannesin ohjelmistossa. Festivaalin kilpasarjan tämän vuoden 19 elokuvasta vain kolme on ohjannut nainen.

Nicole Kidman antoi tukensa naisohjaajille.

Fanning, Youree Henley, Sofia Coppola.
Vasemmalta: Ellle Fanning, tuottaja Youree Henley ja Sofia Coppola.Juulia Klemola / Yle

– Viime vuonna naiset ohjasivat 4,2 prosenttia isoista elokuvista. Tv-sarjojen 4 000 jaksosta he ohjasivat 183. Ei minun tarvitse sanoa muuta. Meidän naisnäyttelijöiden täytyy tukea naisohjaajia. Toivottavasti tilanne muuttuu vielä joskus, Kidman sanoi.

Aggressioita ja niiden kohteita

Sofia Coppolan esikoisohjaus Virgin Suicides (1999) oli pienen yleisön hitti, mutta sitä seurannut Lost in Translation (2003) teki hänestä ohjaajan, jonka jokaista teosta odotetaan innolla.

Ohjaajan viimeisimmät elokuvat Marie Antoinette, Somewhere ja The Bling Ring ovat olleet takuuvarmaa laatua, mutta jääneet pienen yleisön jutuiksi.

The Beguiled voi hyvinkin olla ohjaajan paluu isomman yleisön suosioon. Se on erittäin hallittu ja melkein liiankin hillitty draama tyttökoulun tukahdutetuista haluista, jotka purkautuessaan saavat odottamattomia seurauksia.

Lehdistötilaisuudessa Coppolan elokuvien kehitys ilmaistiin nokkelasti: siinä missä Lost in Translation kertoo yksinäisestä nuoresta naisesta, jonka vanhempi mies pelastaa, The Beguiledissa mies joutuu altavastaajaksi.

– Elokuvan ytimessä on valtataistelu miesten ja naisten välillä. Se on mielestäni yhä ajankohtainen aihe, mutta toivottavasti viihdyttävässä muodossa, Coppola sanoo.

Viihdyttävän The Beguiledista tekee muun muassa se, että valtasuhteet vaihtuvat siinä monta kertaa. Juuri kun odottaisi jonkinlaista sovintoa, tapahtuu jotakin, ja henkilöt löytävät itsensä vielä syvemmältä liemessä. Tarinan kiehtovuutta lisää se, ettei missään vaiheessa ole täysin selvää, kuka tekee oikein ja kuka väärin.

– Ei ole väliä onko kyse miehistä, naisista vai ylipäätään ihmisistä. Kun ryhmä ihmisiä ahdistetaan tällä tavalla samaan tilaan, siitä syntyy aina jotakin. Colin nyt vain sattuu olemaan tällä kertaa tunteittemme ja aggressioidemme kohde, Kirsten Dunst sanoo.

Colin Farrell.
Oikealla kuvassa näyttelijä Colin FarrellJuulia Klemola / Yle

Uudestaan kerrottuja tarinoita

Vanhojen elokuvien uudelleenfilmatisoinnit eli remaket eivät ole yleisiä laatuelokuvaa esittävillä elokuvafestivaaleilla. Elokuvien tuottajat sen sijaan luottavat niihin, koska aiemman elokuvan tunnettuus toimii jonkinlaisena takuuna siitä, että uusi versio kiinnostaa ja saa katsojia.

Colin Farrell on tehnyt oman osansa remakeja. Hänet nähtiin muun muassa vuoden tieteishitin Total Recall (1990)vuonna 2012 tehdyssä mitäänsanomattomassa jatko-osassa.

– Olen sanonut, etten tekisi enää remake-elokuvia. Mutta tästä versiosta tajusin, että saman tarinan uusi tulkinta ei tarkoita, etteikö se voisi olla omaperäinen. Onhan Scarface – Arpinaamakin uudelleenfilmatisointi.

Valkokankaalta vai kännykästä?

Netflix-kohun takia Cannesissa on tänä vuonna puhuttu eroista, jotka koskevat elokuvan katsomista valkokankaalta ja pienemmiltä ruuduilta. Sofia Coppola sanoo tekevänsä elokuvansa erityisesti teatteriesitystä varten.

– Olen iloinen, että saimme kuvata tämän elokuvan 35 mm -filmille. Pyrimme luomaan siihen vahvan tunnelman, johon voi todella syventyä. Kuvasimme ajatellen elokuvan esittämistä valkokankaalta emmekä puhelimesta.

Farrell keskeyttää lehdistötilaisuuden keskustelun hehkuttaakseen näkemäänsä YouTube-videota. Se kiteyttää hänen mukaansa keskustelun suuren ja pienen ruudun eroista.

– Näkikö kukaan sitä, missä David Lynch puhuu elokuvien katsomisesta puhelimella? Menkää ja etsikää se!

Sofia Coppola elokuva "The Beguiled" Cannes.
Vasemmalta näyttelijät Kirsten Dunst, ohjaaja Sofia Coppola, näyttelijät Colin Farrell, Nicole Kidman ja Elle Fanning Julien Warnand / AOP
Lue seuraavaksi