yle.fi-etusivu

Uusi videoilmiö saa somekansan kiemurtelemaan: "väärintekovideolla" silvotaan täytekakku ja murskataan meikit lavuaariin

Kyseessä on vastaveto jo pitkään suosiossa olleille videoille, joissa asioita tehdään miellyttävän jouhevasti. Videot ovat ajanvietettä, mutta myös vakavasti otettavaa bisnestä, somevaikuttajat muistuttavat.

YouTube
Kuvakaappaus Hydraulic Press Channel - YouTube-kanavalta
Suomalaisen Hydraulic Press Channel -kanavan videolla muun muassa murskataan söpö Furby pehmolelu.Yle / Hydraulic Press Channel

Erilaiset satisfying (siirryt toiseen palveluun)-, sekä unsatisfying-video (siirryt toiseen palveluun)t, jotka keräävät Youtubessa miljoonittain näyttökertoja ja ne leviävät sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin. Mistä videoissa oikein on kyse?

Tyydyttäviksi otsikoiduissa videoissa asiat tapahtuvat hyvässä järjestyksessä, jouhevasti ja symmetrisesti: tehdaskone käärii karamellit sutjakasti käärepaperiin, puutarhaistuin kääntyy yhdellä vedolla pöydäksi, benjihyppääjä kastaa keksin kahvikuppiin.

Sen sijaan epätyydyttävissä videoissa asiat tehdään tahallisesti väärin ja epäjärjestys on valloillaan: täytekakku leikataan miten sattuu, talouspaperirulla repeää rumasti, tomaatti muhjuuntuu tylsän veitsen alla.

– Ilmiö on nousemassa. Etenkin nuo unsatisfying-videot ovat hauska vastaveto miellyttäville videoille, joita on ollut niin kauan kuin muistan, Hydraulic Press Channel (siirryt toiseen palveluun) -tilillä mainetta niittänyt Lauri Vuohensilta toteaa.

Taustalla ASMR?

Sosiaalisen median asiantuntija Johanna Janhonen samaistaa miellyttävät ja epämiellyttävät videot toiseen Youtube-ajan ilmiöön ASMR:ään.

Autonomous sensory meridian response, eli ASMR on ilmiö, jossa erilaiset ääni- ja visuaaliset aistielämykset saavat ihmisessä aikaan hyvänolon tunteen.

Useinhan nämä videot ovat nippu useita klippejä, joiden tuotantoon videon lataaja ei ole osallistunut käytännössä lainkaan.

Lauri Vuohensilta

– ASMR-videoiden väitetään muun muassa vähentävän stressiä. Miellyttävien videoiden tekijät ovat ehkä huomanneet, että edellä mainitut videot kiinnostavat ihmisiä ja ovat siksi tehneet niitä, Janhonen pohtii ja jatkaa,

– Epämiellyttävien videoiden kohdalla taustalla on paljon samaa kuin Hauskat Kotivideot -ilmiössä. Eriskummalliset tapahtumat ja teot viihdyttävät meitä.

Suosiostaan huolimatta ASMR on tieteen näkökulmasta katsoen kiistanalainen ilmiö, josta on tehty vertaisarvioituja tutkimuksia (siirryt toiseen palveluun) vähän ja vasta 2010-luvulla.

Tykätyt videot ovat bisnestä

Sekä Janhonen että Vuohensilta muistuttavat, että siellä missä on paljon katsojia, on myös paljon rahaa. Youtube-videoilla tienaaminen perustuu mainostuloihin.

– Osalla videoiden tekijöistä on varmasti taustalla taloudellinen motivaatio. Yhdellä videoilla voi tienata tuhansia euroja, Vuohesilta uskoo.

Niin hauskoja kuin videot ovatkin, ne voivat myös tehdä taloudellista hallaa Youtuben sisällöntuottajille.

Hydraulic Press Channel Lauri Vuohensilta ja Anni Vuohensilta valmistelevat kuvausta.
Hydraulic Press Channelin Lauri Vuohensilta ja Anni Vuohensilta valmistelevat kuvausta.Jaani Lampinen / Yle

– Useinhan nämä videot ovat nippu useita klippejä, joiden tuotantoon videon lataaja ei ole osallistunut käytännössä lainkaan. Meidänkin videoita on käytetty ilman lupia muun muassa most satisfying -videoissa.

Yhteen niputettujen videoiden lisäksi myös tekstissä luotetaan tehokkuuteen. Janhosen mukaan video-otsikot, joissa on lupaus jostain tunteesta, herättävät kiinnostuksen myös sosiaalisessa mediassa.

– Katsojan kiinnostus herää ja hän haluaa kokeilla, tekeekö video otsikon mukaisen vaikutuksen häneen.

Hydraulic Press Channelin Lauri sekä vaimo Anni Vuohensillalle sisällöntuotanto on elinkeino ja he tietävät yhden jos toisenkin niksin, joilla videot saadaan kiinnostaviksi. Mutta kumpaan kategoriaan Vuohensiltojen videot kuuluvat, miellyttäviin vai epämiellyttäviin?

– Nyt vasta teimme videon, jossa täytimme metallisylinterin muovailuvahalla. Puristimen männän painuessa alas vaha tursusi pitkänä värikkäänä pötkönä ulos. Se voi jostakin näyttää miellyttävältä. Toisaalta teimme videon, jossa murskasimme ilmehtiviä ja juttelevia pehmoleluja. Veikkaan, että se saattoi olla monelle vaikea katsottava!