yle.fi-etusivu

Metsäfit on vielä tuotteistamatta – kuka hoksaa potentiaalin ensin?

Metsäfit saattaisi olla menestystuote maailmalla kasvavan ulkoliikuntabuumin myötä. Kun lihaskuntoaan treenaa metsässä, saa luonnon terveysvaikutukset kaupan päälle.

kuntoliikunta
Teija Kuronen punnertaa kaatunutta runkoa vasten.
Metsäfitiä tehdään metsässä.Tanja Perkkiö / Yle

Muutama vuosi sitten polkujuoksullekin naurettiin. Kun tein ensimmäisen jutun lahtelaisesta polkujuoksuseurasta (siirryt toiseen palveluun), moni sanoi, että nyt on höpöhöpöä, ainahan poluilla on juostu ja tuossa ei ole mitään uutta.

Nyt tiedetään, että innostavaa ja uutta poluilla juokseminen oli. Suomessa on jo paljon huippusuosittuja polkujuoksutapahtumia ja uusien putkahdustahdin perusteella moni haluaisi menestyksen kakkua syömään.

Ensimmäinen ajatus metsäfitistä voi olla sama, ainahan metsässä on punnerrettu ja kannoille pompittu. Mutta edelläkävijät, fysioterapeutti ja kuntoalan yrittäjä Sari Tiainen (siirryt toiseen palveluun), sekä Urjalan Naisvoimistelijat ja Tohmajärven kansalaisopisto, saattavat tietämättään avata ladun ihan uudenlaiseen kuntoilumuotoon. Metsäfit putkahteli esiin myös keväällä vietetyn Unelmien liikuntapäivän yhteydessä. (siirryt toiseen palveluun)

Kokeilussa Metsäfit

Tohmajärveläinen juoksukoulua kansalaisopistossa vetänyt fysioterapeutti Teija Kuronen järjesti Metsäfit-pajan kokeiluluonteisesti kotikylässään Tikkalassa tänä keväänä. Vähäisellä markkinoinnillakin Metsäfitiä tuli kokeilemaan kymmenkunta ihmistä, joukossa aikuisia naisia ja yksi aktiivisesti kuntoileva mies.

Teija Kuronen tekee dippiä kannon avulla.
Dippi, eli takapuolen pudotus alas ja ylös kehittää monia lihaksia. Kuntosalilaitteena toimii kanto. Tanja Perkkiö / Yle

– Luonto on todella monipuolinen urheilukenttä. Voi käyttää mäkiä, kantoja, kaatuneita puunrunkoja, mielikuvitus vain rajoittaa, Teija Kuronen kertoo.

Juoksemme metsäpolulla itsemme lämpimiksi, ja sitten ylämäkispurttauksia. Kantojen päälle steppaamme, "teputamme" jaloilla pomppien.

– Muista nilkka, neuvoo valmentaja.

Hetken kuluttua kokeilijalla on kuuma

Seuraavaksi saavat kyytiä ylävartalon lihakset, kun kannon päältä otetaan selän takaa käsillä tukea ja tiputetaan takapuolta dippiin.

Metsäfitissä on idea, ettei tarvitse laitteita eikä rakennettua ympäristöä.

Fysioterapeutti Teija Kuronen

Ja sitten punnerretaan kaatunutta puunrunkoa vasten – tai tehdään helpotettu senioripunnerrus, siihen kelpaa pystyssä oleva puu. Lämmin tulee ja lihaksissa tuntuu.

Teija Kuronen
Teija Kuronen nauttii ulkoliikunnasta.Heikki Haapalainen / Yle

– Tässä metsäfitissä on idea, ettei tarvitse laitteita eikä rakennettua ympäristöä. Oman kehon painoilla ja ympäristöä hyväksikäyttäen voi tehdä todella monipuolisesti liikkeitä, neuvoo Kuronen.

Suomalaisilla on ilmainen salijäsenyys tähän lajiin

Metsäfit ei vaadi ihmeitä, harrastajan kunnoltakaan. Mutta kunto kasvaa, kun kuntoilee.

– Metsään voi ottaa mukaan lapset ja koirat, toisin kuin salille. Ja ei täällä pienellä kylällä edes ole salia, siitäkin innostus aiheeseen on kasvanut, olen myös aina ollut innokas ulkoliikkuja, kertoo tikkalalainen Teija Kuronen.

Teemme kuntopiirimäisesti lihaskuntoliikkeitä myös kylän urheilukenttää apuna käyttäen. Tikkalan kylän urheilukentälle on tuotu traktorinrengas, jonka nostelu ("Nosta jaloilla!", muistuttaa valmentaja) käy kahvakuulatreenin korvaajasta.

Teija Kuronen nostaa traktorinrengasta
Tikkalassa voi voimailla metsään tuodulla traktorinrenkaalla. Tanja Perkkiö / Yle

- Metsäfitissä tehdään lihaskuntoliikkeitä ja siinä harjoittuu voima, nopeus, ketteryys ja tasapaino. Kaikkien kannattaisi välillä tulla tasaisilta asfalteilta metsään.

Korvanappeja ja treenimusaa ei tarvita

Vaikka liikkuminen parantaa muutenkin mielialaa, metsässä saa vielä enemmän, kun kuuntelee luontoa.

– Henkinen puoli tulee mukaan, koska metsässä liikkuessa stressitaso tutkitusti laskee. Kannattaa kuunnella luonnon tarjoamaa treenimusiikkia, joka varsinkin nyt keväällä mahtavaa. Ja valoakin on huimasti, sanoo Teija Kuronen.

Henkinen puoli tulee mukaan, koska metsässä liikkuessa stressitaso tutkitusti laskee.

Fysioterapeutti Teija Kuronen

Moni ohjattuun ryhmään osallistunut olisi valmis tulemaan mukaan toistekin, vaikka sinänsä liikkeitä olisi helppo tehdä ihan itsekseenkin. Ryhmässä ja käskystä vaan on helpompi suorittaa, tuumaamme lähes yhteen ääneen.

Kovaa kuntosaliharjoittelua, jossa tähdätään lihasten kasvattamiseen ei tällainen treeni korvaa. Mutta tavallinen kuntoilija saa metsästä tarpeeksi monipuolisen treenin.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Puoli seitsemän

Nämä ovat suomen kielen vaikeimmat sanat – ne tietää jokainen bussimatkustaja

Jääkiekko

Teemu Selänne ja Jokerit pani Helsingin sekaisin – "Pelasin hyvin, olin nuori ja päiväkodissa töissä"

Urheilusuomi

Jäähalli on koko Suomi pienoiskoossa

Aivot ja hermojärjestelmä

Turun yliopistossa on löydetty uraauurtava uusi tieto vauvojen voinnista

Nyt se on tutkittu: Silittely saa vauvan aivot hyrisemään