Verottajan toive toteutui kirjaimellisesti: Humoristi lähetti veroilmoituksensa verkkoon kiedottuna

Kirjaimellisesti ohjeita tulkinnut veronmaksaja kuuluu vähemmistöön; suurin osa veroilmoituksista palautetaan nykyään sähköisesti verkossa.

Suomen Verohallinto
sivukaappaus
Facebook

Viranomaisten ohjeita voi tulkita monella tavalla. Yksi tapa on kirjaimellinen tulkinta.

Verohallinto jakoi tänään some-kanavissaan kuvan postitse lähetetystä veroilmoituksesta. Ilmoitus oli kääritty keltaiseen verkkoon.

– Arvoisa vastaanottaja Verohallinto: Lähetän tämän ilmoituksen pyytämällänne tavalla: VERKOSSA!, veronmaksaja kynäilee saatteeksi.

Verottaja vastaanottaa vastaavanlaisia hupailuja muutamia vuodessa, kertoo henkilöverotuksen viestintäsuunnittelija Maija Kühn.

– Meille on muun muassa tullut pussillinen pistaasipähkinän kuoria ilman selitystä. Tulkitsimme, että olisiko ilmoituksen täyttäminen ollut paha pähkinä purtavaksi, Kühn pohtii.

Yleisin veroilmoituksen mukana tuleva ylimääräinen asia on nippu kuitteja. Kühn muistuttaa, ettei veroilmoitukseen pidä enää liittää kuitteja, vaan verottaja kysyy niitä tarvittaessa. Kuitit on siis parempi pitää tallessa kotona.

Toisinaan veroilmoituksen mukaan on laitettu esimerkiksi sairaskertomus todisteeksi alentuneesta veronmaksukyvystä. Nämäkään eivät vaikuta verottajan toimintaan, Kühn huomauttaa.

Aina kirjeen sisältö ei ole edes tarkoitettu verottajalle.

– Yksi mitä tehdään paljon on, että ihmiset käyttävät veroilmoitusten palautuskuoria omaan käyttöön, Kühn kertoo.

Palautuskuoressa oleva qr-koodi kuitenkin varmistaa, että kirje päätyy verottajalle siinäkin tapauksessa, että kuoreen on liimattu oma postimerkki. Täytetyt ristikot ja lasten piirustukset pyritään palauttamaan lähettäjilleen, Kühn sanoo.

Verohallinto vastaanottaa vuosittain noin 1,4 miljoonaa muutoshakemusta. Viime vuonna sähköisten ilmoitusten osuus oli noin 54 prosenttia ja luvun odotetaan nousevan tänä vuonna.

Paperisten ilmoitusten määrää ei ole vielä saatu laskettua, mutta sähköisiä ilmoituksia lähetettiin tänä vuonna reilut 840 000 kappaletta, mikä on 80 000 enemmän kuin viime vuonna.