Sähköpyöräbuumi työmatkoilla kiihtyy – seuraavaksi tulevat sähköiset läskipyörät

Sähköpyöriä myydään tänä keväänä moninkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Buumi tuli Suomeen myöhässä, mutta voimistuu tulevina vuosina.

sähköpyörät
Sähköavusteisia pyöriä.
Sähköavusteisen pyörän akku on yleensä joko eturungossa tai tarakan alla takapyörän päällä.Yle

Sähköpyörien suosio kasvaa niin nopeasti, että myyjät laskevat suomalaisten hankkivan niitä muutaman vuoden päästä kymmeniä tuhansia vuodessa.

Sähköavusteisia pyöriä on ostettu tänä keväänä moninkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Esimerkiksi suomalainen pyöränvalmistaja Helkama arvioi myyvänsä noin 2 500 sähköpyörää.

– Nyt näyttää, että sähköpyöräily on lyömässä läpi Suomessa vihdoin, monen vuoden odottelun jälkeen. Me olemme olleet selvästi Keski-Euroopan isoja sähköpyöräilymaita – esimerkiksi Saksaa, Hollantia ja Sveitsiä – jäljessä, mutta nyt laji lähtee kovaan kasvuun Suomessakin, Helkaman toimitusjohtaja Jari Elamo ennustaa.

Myös urheiluliike XXL:ssä sähköavusteisten pyörien myynti on moninkertaistunut viime vuodesta, jolloin liikkeellä oli vielä paljon "renkaanpotkijoita" yhtiön Suomen-toimitusjohtajan Toni Stigzeliuksen mukaan.

– Viime vuonna oli kovasti mielenkiintoa, mutta nyt on ollaan valmiita myös ostamaan, Stigzelius sanoo.

Tuleva trendi on sähköiset maasto- ja läskipyörät

Myös muissa Pohjoismaissa sähköpyöriä on selvästi enemmän kuin Suomessa. Innostus leviää tarttumalla: kun tuttavapiirissä joku hankkii ensimmäisen pyörän, se innostaa muutkin kokeilemaan.

Yleisimmin sähköpyörä hankitaan työmatkojen taittamiseen.

– Edessä on monta kasvun vuotta. Seuraavaksi sähkömoottorit tulevat maastopyöriin ja fatbikeihin, Stigzelius sanoo.

Jos sähköpyörät nyt ovat työssäkäyvien keski-ikäisten ja vanhemman väen suosiossa, tulevaisuudessa laitteita alkaa myyjien mukaan käyttää myös nuoriso.

– Tuleva trendi on sähkömaastopyörä. Niillä pääsee metsässä tavallisia maastopyöriä pidemmälle ja korkeammalle, Helkaman Elamo sanoo.

Elamo uskoo, että sähköpyörien suosion kasvu jatkuu yli sadan prosentin vuosivauhtia vielä muutaman vuoden.

– Sitten tulee tasaantuminen, kuten isoillakin markkinoilla on käynyt. Suomessa päädytään 10–15 prosentin markkinaosuuteen, mikä tarkoittaa muutamia kymmeniä tuhansia [ostettuja] sähköpyöriä vuosittain, Jari Elamo ennakoi.

"Kokeile, jos et halua polkea pyörällä"

Kristina Vuorela
Kristina Vuorela on kulkenut sähköpyörällä työmatkansa Helsingin keskustaan nyt kahden viikon ajan. – En olisi ikinä uskonut, että sähköpyörällä on näin ihanaa ajaa. Olen kova polkija muutenkin, mutta tämä on ihan eri laite, Vuorela sanoo.Yle

Kevassa työympäristöpäällikkönä työskentelevälle Kristina Vuorelalle työnantaja tarjosi sähköpyörän kokeilua varten. Keva haluaa kannustaa väkeään siirtymään autoista polkupyörille työmatkoilla.

Vuorelan kymmenen kilometrin mittaiset työmatkat taittuvat sähköpyörällä noin kolmanneksen nopeammin kuin julkisilla kulkuvälineillä.

Hän suosittelee sähköpyörää kaikille, jotka nyt ajavat työmatkat kaupungissa autolla tai pitävät työmatkaa liian pitkänä pyöräilyyn.

– Jokaisen, joka ei halua polkea, kannattaa ehdottomasti kokeilla. Pyöräily on ihan erilaista tällaisella laitteella.