Sähköpyörissä on eroja – osa tarvitsee vakuutuksen, rekisterikilvet ja raittiimman kuskin

Markkinoilla on monenlaisia sähköpyöriä, joissa tietyn moottoritehokkuuden kohdalla esimerkiksi liikennevakuutus muuttuu pakolliseksi.

sähköpyörät
Sähkömaastopyörän lisävoimanlähteet
Sähköpyörien akut ja muu tekniikka ovat vuosien varrella kehittyneet.Marko Melto / Yle

Sähköpyörien yleistyessä kuluttajalle voi tulla yllätyksenä, että laki kohtelee yhtä sähköpyörää toisin kuin toista mallia. Sekavuuteen voi vaikuttaa se, että jälleenmyyjät eivät välttämättä kerro esimerkiksi verkkosivuillaan malliensa ajoneuvoluokkia tai moottoritehoa.

*Tavalliseen polkupyörään *vertautuu lain edessä sellainen sähköpyörä, jonka moottoriteho on korkeintaan 250 W. Moottorin on kytkeydyttävä pois päältä viimeistään 25 kilometrin tuntinopeudessa. Näitä ns. sähköavusteisia polkupyöriä on kauppojen sähköpyöristä valtaosa.

Moottorilla varustettu polkupyörä on lain kirjaimessa puolestaan moottoriteholtaan korkeintaan 1 kW, mutta moottorin on kytkeydyttävä pois päältä jo 25 kilometrin tuntinopeudessa. Tällainen pyörä vaatii vakuutuksen, mutta ei rekisterikilpeä.

*Mopoja *ovat puolestaan ne kauppojen "sähköpyörät", joissa moottori avustaa 45 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Tällöin laki vaatii pyörälle sekä liikennevakuutuksen että rekisterikilven.

Ostajan kannattaa myös selvittää kuuluvatko nämä tehokkaammat liikennevakuutettavat ja/ tai rekisteröitävät sähköpyörät oman kotivakuutuksen piiriin vai tarvitaanko vorojen varalle erillinen varkausvakuutus.

Yle kertoi viime viikonloppuna sähköpyöräbuumin voimistumisesta Suomessa tänä vuonna, kun esimerkiksi Helkama arvioi myynnin kasvavan ensimmäistä kertaa jo tuhansiin kappaleisiin. Sähkömoottorin apu tekee polkupyörällä ajamisesta kevyempää tavalliseen kyytiin verrattuna.

– Viime vuonna oli kovasti mielenkiintoa, mutta nyt ollaan valmiita myös ostamaan, kommentoi puolestaan urheiluliike XXL:n Suomen-toimitusjohtaja Toni Stigzelius.

Valvonta hankalaa, kun kaikki näyttävät samalta

Helpoimmin kuluttaja erottaa eri ajoneuvoluokkiin kuuluvat sähköpyörät hinnasta.

– Kun nopeutta ja ominaisuuksia on enemmän, pyörän hinta on myös kalliimpi, sanoo Helkaman toimitusjohtaja Jari Elamo.

– Siinä missä 25 kilometriä tunnissa kulkevien sähköpyörien hintahaarukka on alle tonnista noin 3 000 euroon, nämä nopeat pyörät ovat useampien tuhansien eurojen hintaisia.

Tehokkaampien sähköpyörien rekisteröinnistä, pakollisesta liikennevakuutuksesta ja varkausvakuutuksesta tulee vielä lisäkuluja, jotka voivat nousta pariin sataan euroon.

Elamon mielestä myyjän tulisi olla velvollinen kertomaan eri ajoneuvoluokista varsinkin tässä vaiheessa, kun asiat ovat kuluttajille ja markkinoille kovin uusia.

– Hankalaksihan asian tekee myös se, että pyörät näyttävät melkein samalta.

Nainen pyöräilee sähköpolkupyörällä kadulla
Tiina Kokko / Yle

Saman vahvistaa Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.

– On jonkinlaisia tyyppikilpiä, joista moottorin teho ilmenee, mutta sivusta katsottuna ja ohiajettuna on hirveän vaikea päätellä, mikä laite on kyseessä.

Polkupyörällä ei ole promillerajaa

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja syyllistyy rattijuopumukseen, jos hänen verensä alkoholipitoisuus on vähintään 0,5 promillea. Mopoiksi luokiteltavissa "sähköpyörissä" 0,5 promillen raja vaikuttaisi siis selvältä.

Kinkkiseksi promilletulkinta muuttuu, kun laki vertaa nyt liikennevakuutusten ja rekisterikilpien vaatimuksissaan valtaosaa sähköpyöristä tavallisiin polkupyöriin.

– Lähtökohtaisesti fillaristeja ei puhalluteta, toteaa komisario Heikki Kallio Helsingin poliisista.

– Sitten kun se on mopo, se on moottorikäyttöinen ajoneuvo ja silloin se puhallutus tulee. Vaatii aika harjaantunutta silmää nähdä kaukaa, onko fillari tämmöinen maksimissaan 25 kilometriä tunnissa kulkeva vai sen yli. Se pitäisi nähdä sitten rekisterikilvestä.

Tavallisille polkupyörille ei ole laissa promillerajaa. Pykälässä sanotaan: "Joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi."

Korkeimmassa oikeudessa annettiin kuusi vuotta sitten – ennen kyseistä pykälän täsmennystä – tuomio törkeästä rattijuopumuksesta Segway-henkilökuljettimella (siirryt toiseen palveluun)humalassa liikkuneelle. Kokonaisuutena kuitenkin poliisi kohtaa melko harvakseltaan uudenlaisilla sähköpeleillä humalassa ajelevia.

– Edelleenhän niitä on yllättävän vähän. Sitähän manailtiin, että tästä voi tulla iso ongelma, mutta sitä se ei ole ainakaan vielä ollut, sanoo Heikki Kallio.

Korjattu kello 10.00: Rikoslain kohta liikennejuopumuksesta päivitettiin vuoden 2015 lopussa. Aiemmin lainkohdassa ja tässä jutussa puhuttiin vain "moottorittomasta ajoneuvosta".