Suomen ensimmäinen hybridilautta aloittaa liikennöinnin – kuljettaa kerralla 90 henkilöautoa

Sähkökäyttöinen lautta aloittaa liikennöinnin Paraisten ja Nauvon välisellä reitillä juhannukseen mennessä. Alus tuli maksamaan noin 20 miljoonaa euroa.

vesiliikenne
Uusi hybridilautta Elektra.
Nina Bergman / Yle

Suomen ensimmäinen hybridilautta helpottaa saariston autoliikennettä viimeistään juhannuksesta lähtien. Lähes kokonaan sähkökäyttöinen Elektra on Suomen suurin maantielautta. Sen on mahdollista kuljettaa mukanaan yhtäaikaisesti jopa 90 henkilöautoa.

Finferriesin toimitusjohtajan Mats Rosinin mukaan Elektran kyytiin mahtuu noin 40 prosenttia enemmän autoja kuin nykyiselle Sterna-lautalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autojen lastaaminen on jatkossa nykyistä jouhevampaa ja jonottaminen vähenee.

– Tietysti on niitä piikkejä, pyhinä syntyy vieläkin jonoja. Mutta olemme luottavaisia, että kyllä tämä tulee tekemään tehtävänsä, Rosin kertoo.

Sähkökatkoksiin varauduttu dieselgeneraattoreilla

Rosinin mukaan Elektra on käyttövarmempi kuin aikaisemmat alukset. Aluksen energianlähteinä toimivat ensisijaisesti sähköllä ladattavat akkupaketit. Suunnitteluvaiheessa on otettu huomioon myös ne tilanteet, jolloin sähköä ei ole saatavilla mantereen puolelta. Aluksella on dieselgeneraattorit, jotka tuottavat sähköä esimerkiksi syysmyrskyn yllättäessä.

– Meillä on kyllä riittävästi polttoainetta tankeissa, että pärjäämme useita vuorokausia. Eli maantie ei katkea, Rosin kertoo.

Hän toteaa myös, että uudella hybridilautalla on huomattavasti pienempi hiilijalanjälki kuin samaa reittiä liikennöivällä Sternalla – VTT:n laskelmien mukaan jopa 60 prosenttia pienempi.

– Kun katsotaan Suomen tavoitteita ilmastosopimuksen mukaisesti, tämä on oikea askel siihen suuntaan, Rosin toteaa.

Matalammat kustannukset ja pitkä käyttöikä

Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin arvioi, että hybridiautolautan ylläpitokustannukset tulevat olemaan huomattavasti pienemmät verrattuna aikaisempiin, dieselkäyttöisiin lauttoihin. Elektran vahvuudeksi nousee sen koneisto.

– Se on meidän laskelmiemme mukaan halvempi huoltaa, ja siinä on vähemmän huollettavia kohteita, Rosin kertoo.

Uudelle sähkökäyttöiselle hybridiautalle ennustetaan pitkää käyttöikää. Rosinin mukaan tekniikkaa tulee uusia ajoittain, kuten esimerkiksi akkupaketit kymmenen vuoden välein.

– Itse alukselle käyttöikä on noin viisikymmentä vuotta. Teknilliselle alustalle se on liikaa, mutta runko kestää sen, Rosin kiteyttää.

Elektran kastetilaisuutta vietettiin maanantaina Turussa Aurajoella. Aluksen vihki käyttöön liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.)