Sähköpyörien litiumakkujen keräys alkaa kokeiluna – myös turvallisuusriskit selvitetään

Sähköisissä liikkumavälineissä käytettävät isot litiumakut ovat yleistyneet nopeasti, mutta niille ei vielä ole olemassa valtakunnallista keräysjärjestelmää.

sähköpyörät
Sähköpyörä
Akkutieto.fi

Sähköpyörissä, tasapainoskoottereissa ja muun muassa aurinkokennojärjestelmissä työkaluissa käytettävät isot litiumakut ovat yleistyneet nopeasti parin viime vuoden aikana, mutta niille ei ole olemassa valtakunnallista keräysjärjestelmää. Sähköisten liikkumavälineiden myötä markkinoille toimitettiin 80–100 tonnia litiumakkuja pelkästään viime vuonna.

Nyt sähkö- ja elektroniikkalaitteiden, akkujen ja autojen tuottajayhteisöt yhteistyössä Sähköturvallisuuden Edistämiskeskus ry STEK:in kanssa ovat ryhtyneet tuumasta toimeen ja käynnistäneet pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla kokeilun akkujen keräämiseksi. Kokeilupisteitä on Helsingissä, Vantaalla, Tampereella, Ylöjärvellä ja Nokialla yhteensä kuudessa pisteessä.

Akkukierrätyskokeilu
Akkutieto.fi

Isoja, yli puolikiloisia litiumakkuja alkaa olla enemmän ja enemmän kuluttajakäytössä, kertoo keräyskokeilun tarpeesta pilotin projektipäällikkö Tuomas Räsänen Elker Oy:stä.

– Niitä on esimerkiksi sähköisissä liikkumisvälineissä, kuten sähköpolkupyörät, tasapainoskootterit ja sähköpotkulaudat. Keräystä tarvitaan sinä vaiheessa, kun laitteet eivät enää toimi, kun niiden akut on tarve poistaa.

– On arvioitu, että ns. laadukkaat akut kestäisivät 3–5 vuotta. Laadusta riippuen käyttöikä voi olla lyhyempikin.

Turvallisuusriskit kiinnostavat

Projektipäällikkö Räsäsen mukaan loka-marraskuulle kestävässä pilotissa on tarkoitus kerätä käytännön kokemuksia isojen litiumakkujen keräämisestä, laadusta ja käsittelystä.

– Nyt harjoitellaan sellaisen keräämistä, mitä ei ole aikaisemmin järjestelmällisesti tehty. Yhdessä keräyspisteiden henkilöstön kanssa on tavoite oppia tunnistamaan erilaisia akkutyyppejä, arvioida palautuvan akun kuntoa ja mahdollisia turvallisuusriskejä vaaratilanteiden ennaltaehkäisemiseksi. Näitä akkuja, joita ei ole aiemmin markkinoilla ollut ja nyt on käytöstä poistunut.

Kierrätysakkuja
Akkutieto.fi

Keräykseen tulevien akkujen määrästä ei ole vielä minkäänlaista tuntumaa, sanoo Räsänen.

– Meillä ei ole vielä edes valistunutta arviota siitä, mitä sinne voisi alkaa kertymään. Nyt tiedetään, että yksittäisiä akkuja on jo palautunut olemassa oleviin keräysjärjestelmiin. Kyllä muutama tuhat kiloakin on jo hyvin mahdollinen määrä.

Käsittele akut huolella

Litiumakkujen vaaratilanteista käytöstä poiston yhteydessä tai sen jälkeen ei Tuomas Räsäsen mukaan ole vielä kokemuksia. Lähtökohtaisesti akku ei saa päästä vaurioitumaan ja sitä pitää suojella muun muassa kosteudelta, auringonpaisteelta ja kolhuilta.

– On varottava, etteivät esimerkiksi virtanavat pääse kosketukseen muiden metallien kanssa. Ne täytyisi suojata ja yksinkertaisin tapa on pyyhkäistä teippiä virtanapojen päälle oikosulun ehkäisemiseksi. Loppuun käytetyissä akuissa kun on aina jäljellä jonkin verran varausta.

Räsänen neuvoo myös laittamaan käytetyn akun muovikassiin, kiikuttamaan sen vastaanottopisteelle ja ojentamaan sen vastaanottajalle.

– Eli mennään kädestä käteen periaatteella. Silloin vastaanottaja pystyy arvioimaan sen, onko kyseessä litiumakku, lyijyakku vai joku muu akku, ja missä kunnossa se on.

Akkukierrätyspilotti
Akkutieto.fi