Kuopioon saapuvalle tanssin maailmantähdelle on buuattu ja huudettu bravota

Jehovan todistaja -perheessä kasvanut espanjalaistanssija ja koreografi Israel Galván ei saanut olla nuorena oma itsensä.

flamenco
Flamenco Israel Galván
Israel Galván.Luis Castilla

Viisi vuotta sitten Teatro Real, Espanjan johtava ooppera- ja balettitalo, tilasi Galvánilta tanssiteoksen. Lo Real-Le Réel-The Real käsitteli mustalaisten kohtaloa toisen maailmansodan holokaustissa.

Odotettu ilta ajautui mekkalaan. Osa yleisöstä alkoi buuata ja solvata Galvánia kesken esityksen. Tanssitaiteilija muistelee tapausta tyynenä.

– Teatro Realissa on voimakas ensi-iltayleisö. Osa piti teoksesta, osa ei.

– Minulle se oli tärkeä kokemus, koska teos kosketti yleisöä, Galván kertoo puhelimessa.

Hän on autossa Baskimaassa matkalla Pamplonasta Santanderiin esiintymään.

Espanjassa Galván on ollut jo pitkään nykyflamencon johtotähti, jonka uusia teoksia on odotettu sekä innolla että pelonsekaisin tuntein.

Galván on flamencon suuri uudistaja ja tanssin maailmantähti, joka on uinut lähes 20 vuotta vastavirtaan.

Hänen kehonkielensä tuo paikoin mieleen ranskalaisen elokuvan suuren koomikon Jacques Tatin.

Galván voi olla kova pala flamencon perinteitä rakastavalle yleisölle.

Israel Galván.
Galván loukkasi polvensa vuonna 2016 ja joutui kolmen kuukauden kuntoutukseen.Kuopio tanssii

Hullu ja villi taiteilija

Israel Galvánin, 43, piti vierailla Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla jo viime kesänä, mutta taiteilija loukkasi polvensa ja joutui peruuttamaan esiintymisensä. Galván oli kolme kuukautta kuntoutuksessa.

– Se oli kiusallinen juttu, mutta vammoista on myös hyötyä, sillä silmät avautuvat uusille asioille, Galván sanoo.

Galván ei tule Suomeen ensimmäistä kertaa. Hän on esiintynyt ja opettanut täällä jo 2000-luvun alussa. Silloin hänet toi Suomeen Tampereen flamencoviikko ja mukana oli myös tanssiva sisar Pastora.

Flamencotapahtumaa pyörittävän yhdistyksen silloinen puheenjohtaja Anna Haaranen muistelee, että espanjalaistähden vetämällä flamencokurssilla oli ”villi ja hullu” tunnelma.

Viimeksi Galván on nähty vuonna 2009 Kaari ja Roni Martinin vetämällä Flamingo-festivaalilla Helsingissä.

– Näin flamencon vannoutuneita harrastajia Suomessa. Se ilahduttaa, että taidemuoto ulottuu sinne asti, Galván toteaa.

Hänelle on jäänyt mieleen aiemmista vierailuistaan myös yötön yö ja suomalainen sauna.

– Muistan siksi Suomen vierailut hyvin. Se oli minulle kokonaan uusi maailma.

– On todella mukava tulla Suomeen uudestaan, Galván sanoo.

Kahleet ruokkivat

Tunnettuun tanssijaperheeseen vuonna 1973 Sevillassa syntynyt Galván rimpuili perinteisen flamencon kahleista lopullisesti irti vasta hieman alle kolmekymppisenä, kun hän teki oman tulkintansa Franz Kafkan Muodonmuutoksesta. Siinä päähenkilö herää yhtenä aamuna jättimäisenä torakkana.

Galván on kertonut haastatteluissa, että hän samaistui Kafkan luomaan hahmoon. Tanssitaiteilija oli pitänyt itseään kummallisena ötökkänä flamencon perinteistä elävässä perheessään.

Tanssipiireissä kerrotaan, että Galvánilla on vaikea suhde isäänsä. Molemmat vanhemmat José ja Eugenia ovat Jehovan todistajia.

– On selvää, että jos perhe on uskossa, se jättää jälkensä sekä hyvässä että pahassa, Galván sanoo.

Hänelle uskonnollinen liike merkitsi osittaista vapauden menetystä. Galván kertoo, ettei hän saanut olla oma itsensä.

Israel Galván.
Israel Galván on virtuoottinen tanssija.Kuopio tanssii

– Hyvää asiassa oli se, että vapauden puute sai mielikuvituksen lentoon, Galván toteaa.

Sirkuselämää

Israel Galván on kasvanut flamencoon.

Se ei ole mitenkään poikkeuksellista Andalusiassa, jossa flamencon perinteet ja käsityöläisyys kulkevat vanhoissa taiteilijasuvuissa.

Galvánin isä pyörittää yhä flamencokoulua Sevillassa.

Äiti oli niin ikään tunnettu flamencotanssija, ja Galván muistaa aina kertoa, että raskaana oleva äiti tanssi vielä seitsemännellä kuukaudella, kun tuleva flamencotaiteilija kellui vielä kohdussa.

1970-luvulla elettiin flamencoravintoloiden (tablao) kulta-aikaa, ja Israelin kaltaiset lahjakkaat lapset joutuivat jo pienenä lavalle.

Galván on kiikutettu monen monta kertaa sevillalaisen ravintolan takaovesta piiloon, kun poliisi ratsasi flamencoravintoloita lapsityövoiman takia.

Lapsuus on ollut Galvánille monella tavalla erikoista aikaa, mutta hän uskoo, että hänen omat lapsensa ovat sopeutuneet isänsä kiertävään taiteilijaelämään. Galvánilla on kaksi kouluikäistä lasta.

– Olen itse kasvanut tanssivassa perheessä. Se on vähän kuin kasvaisi sirkuksessa, Galván sanoo.

Flamenco järjestykseen

Flamenco on hierarkkinen taidemuoto, jossa menestystä mitataan palkinnoilla.

Israel Galván on napsinut uransa aikana kaikki mahdolliset tunnustukset, joilla lunastetaan virallinen paikka taidemuodon huipulta.

Hän on luonnonlahjakkuus, jonka ammattitaito pohjaa flamencon perinteisiin.

Jos flamenco olisi jazzia, Galván soittaisi bebopia.

Viime kesänä Wienissä yleisö söi Galvánin kädestä.

Taiteilija oli tuonut kaupungin ImPulsTanz-tanssifestivaalille uusimman teoksensa FLA.CO.MEN, joka nähdään myös Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla.

Siinä Galván ryhtyy lyömäsoittajaksi, joka ottaa haltuunsa lopulta koko esiintymispaikan.

Vaikka flamencon maailmantähti yrittää panna flamencon tavut uuteen järjestykseen, lopputulos on kuitenkin aina sama.

– Vaikka tavujen järjestys muuttuu, flamenco ei lakkaa olemasta.

– Se on meissä, Galván toteaa.

FLA.CO.MEN Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla, ensi-ilta 15.6.

Israel Galvan
FLA.CO.MEN panee flamencon tavut uuteen järjestykseen.Kuopio tanssii