Valtava kuljetusurakka alkoi Pohjanmaalla: sataman ja tuulivoimapuiston välillä lähes 400 erikoiskuljetusta

Tuulivoimaloiden osat kuljetetaan Vaasan satamasta Kristiinankaupunkiin. Suurimmat osat ovat 65-metrisiä. Erikoiskuljetukset jatkuvat lokakuulle asti.

Liikenne ja kuljetus
Karttapohja, jossa Tuulivoimapuisto ja Vaasa
Yle

Tuulivoimaloiden osien kuljetukset Kristiinankaupungin Metsälän tuulivoimapuistoon ovat alkaneet viime yönä.

Tuulivoimaloiden osat viedään erikoiskuljetuksina Vaskiluodon satamasta Sundomin kautta Maalahteen, sieltä edelleen Långåminneen ja Kasitielle kohti määränpäätä.

– Viime yönä saatiin kuljetettua ensimmäisen voimalan kolme alinta tornin osaa, jotka ovat saapuneet tänne työmaalle. Nyt ensin tuodaan kaikkiin voimaloihin kolme alinta tornin osaa ja sitten toteutetaan juotosvalu. Sen jälkeen jatketaan ylöspäin, kertoo työmaapäällikkö Harri Rantakivi.

Alempien osien halkaisijat ovat halkaisijaltaan kuusi metriä leveitä ja pituuttakin löytyy kolmisenkymmentä metriä.

– Nämä eivät ole kuitenkaan niitä isoimpia. Suurimmat ovat sitten heinäkuun puolella, kun tulee siipikuljetuksia ja nasellit (konehuoneet). Siivet ovat 65 metriä pitkiä, Rantakivi kertoo.

Kaiken kaikkiaan erikoiskuljetuksia on yli 370. Heinäkuun alusta erikoiskuljetuksia on lähes päivittäin jatkuen aina lokakuulle asti. Kuljetukset pyritään hoitamaan ilta- ja yöaikaan, jotta häiriötä liikenteeseen ei synny.

– Pyrimme välttämään, että emme ole liikenteessä ruuhka-aikaan, esimerkiksi seitsemän ja yhdeksän välillä aamusella, Rantakivi toteaa.

Tuulivoima
Tuulimyllyhen perustukset valettiin syksyllä 2016. Puiston pitäisi olla valmis keväällä 2018.Olli Koski/Yle

482 urheilukenttää

Tornit eivät nouse kokonaisuudessaan yksi kerrallaan, vaan niitä rakennetaan yhtäaikaa. Tavoitteena kuitenkin on, että 34 tuulimyllyn puisto olisi valmis keväällä 2018.

Metsälän tuulivoimapuisto Kristiinankaupungissa on kooltaan noin 2000 hehtaaria. Alue jakautuu noin 200 eri palstaan ja maanomistajia on yli 100. Urheilukenttien määrällä mitattuna alueelle mahtuisi 482 kenttää. Vaikka alue on suuri, täytyy työturvallisuuteen kiinnittää erityisesti huomiota.

– Pitää olla isot varoalueet, kun on isoja nostureita ja kun nostellaan isoja osia. Se on yksi tärkeimpiä asioita, Rantakivi kertoo.

Matka hankealueen pohjoispäästä eteläpäähän on linnuntietä 9,5 kilometriä ja teitä pitkin 13 kilometriä. Työmaan ollessa käynnissä matkan ajaminen autolla kestää yli puoli tuntia. Kaiken kaikkiaan Metsälään rakennetaan uusia teitä noin 27 kilometriä. Teistä on tällä hetkellä valmiina jo 23 kilometriä.