Hittilelu räjäytti 3D-tulostamisen suosion koulussa - "Valitut jouduttiin arpomaan"

Oppilaat villiintyivät fidget spinnereiden rakentamisesta 3D-tulostimella.

Koulutus ja kasvatus
Tytöt pitävät käsissään itse 3D-tulostettuja fidget spinnereitä
5.-luokkalaiset Anna Hietaranta, Sonja Puranen ja Eva Jaakkola esittelevät suunnittelemiaan spinnereitäTommi Parkkinen / Yle

– Tehtiin nämä ihan ite, ei otettu mallia mistään, kertoo Eva Jaakkola innoissaan.

5.-luokkalaiset tytöt esittelevät käsissään fidget spinnereitä eli sormihyrriä, jotka he ovat itse suunnitelleet tietokoneella ja valmistaneet 3D-tulostimella. Mallit on mietitty käyttäen verkkopohjaista mallinnusohjelmaa. Tulostamista hyödynnetään 5.- ja 6.-luokkalaisten käsityöopetuksessa.

Tytöt katselevat 3D-tulostimen toimintaa
Anna Hietaranta, Sonja Puranen ja Eva Jaakkola katselevat spinnerien valmistumista 3D-tulostimessaTommi Parkkinen / Yle

Kaikki halusivat suunnitella oman spinnerin

– Halukkaita oli niin paljon, että valitut jouduttiin arpomaan, kertoo koulunkäynnin ohjaaja Joni Hikipää Kimpisen koulusta Lappeenrannasta.

Lappeenrannan Kimpisen koulussa oppilaat ovat innostuneet spinnereiden valmistamisesta sen ajankohtaisuuden vuoksi. Sekin vaikuttaa, että spinnerit ovat olleet paikoittain loppu kaupoista.

3D-tulostaminen ei pelkästään ole taito, jota koululaisille halutaan opettaa. Moni vanhempi on kuullut tulostimista, mutta eivät ehkä tiedä mitä hyötyä siitä on lapselle.

– Hyöty mikä saavutetaan ei niinkään ole ne tulosteet. 3D-tulostaminen on erinomainen tapa harjaannuttaa suunnitteluosaamista, kolmiulotteisuuden hahmottamista, ryhmätyössä toimimista ja teknologiaosaamista, kertoo erityisasiantuntija Matti Ranta Opetushallituksesta.

3D tulosttin
3D-tulostin valmistaa spinnereitäTommi Parkkinen / Yle

Koulun laitteella tulostaminen on edullista

Kaksisiipinen spinneri tulostuu noin kahdessa tunnissa. Oppilaat saavat käsityksen mitä 3D-tulostaminen on, vaikka ihan kaikkeen laitteet eivät taivu.

– Lapsia vähän harmitti, kun eivät voineet suunnitella hyrriin batman-logoja, hymähtää kertoo koulunkäynnin ohjaaja Joni Hikipää Lappeenrannan Kimpisen koulusta.

Mallia on otettu myytävistä vastaavista tuotteista, mutta myös kavereilta, Youtubesta ja sisaruksilta.

– Veli on tehnyt näitä kotona puusta, kertoo 5.-luokkalainen Eva Jaakkola.

Tulostin käyttää materiaalina PLA-muovia, jonka tulostin sulattaa kerros kerrokselta levylle. Näin rakentuvaan esineeseen kuluu muovia vain muutama kymmentä grammaa. Koko spinnerin hinnaksi tulee vähemmän kuin euro, kun laakerin lisää hintaan.

Ennen opettaja päätti käsityön aiheen

– Oppilaat ovat olleet innoissaan. Aikaisemmin mietittiin avaimenperien tekemistä, mikä ei ollut yhtä kiinnostavaa kuin nämä spinnerit, naurahtaa Joni Hikipää.

Vuonna 2016 käyttöön otetun uusimman opetussuunnitelman myötä onkin tultu eteenpäin niistä ajoista, jolloin opettaja päätti mitä oppilaat käsityössä valmistavat. Kaikille samanlaisen, joskus hyödyttömänkin, esineen valmistus saattoi latistaa oppimisintoa. Nyt nuoret halutaan opettaa oma-aloitteisiksi ja vastaamaan itse omasta käsityöstään sen suunnittelusta lopputulokseen saakka.

– 3D-tulostamisen ensimmäisessä aallossa oli tapana, että kaikille oppilaille tehtiin jokin sama tuloste. Oppimisen motivaatiota ja esineen käyttöä lisää, että tulosteesta on jotain hyötyä ja se liittyy oppilaan arkeen, kertoo erityisasiantuntija Matti Ranta.

Nykyteknologioiden, digitaalisuuden ja innovaatioiden hyödyntäminen opetuksessa sisältyy Opetus- ja kulttuuriministeriön kärkihankkeeseen, jonka tavoitteen on uudistaa peruskoulua 2020-luvulle. Koulut voivat itse päättää kuinka käyttävät teknologioita opetuksessa opetussuunnitelman mukaisesti.

Myös korkeammilla koulutustasoilla on huomattu 3D-suunnittelun tärkeys peruskouluopetuksessa. Aalto-yliopiston digitaalisen suunnittelun laboratorion tutkijan Roy Björkstrand haastattelun voi lukea täältä.

Halukkaita oli niin paljon, että valitut jouduttiin arpomaan.

Joni Hikipää
Verkkopohjaisella 3D-ohjelmalla suunniteltu malli 3D-tulostukseen
Hyrrät suunnitellaan verkkopohjaisella mallinnusohjelmallaTommi Parkkinen / Yle

Seuraavaksi virtuaalimaailmat

Opetushallituksesta kerrotaan, että tieto- ja viestintäteknologiat tulevat lisääntymään perusopetuksessa tulevaisuudessa. Niitä ovat vaikkapa virtuaaliset oppimisympäristöt (siirryt toiseen palveluun), joita jo kokeillaan muutamissa kouluissa.

3D-tulostettu spinneri
Valmis hyrräTommi Parkkinen / Yle