Miestenpyörän tangosta kivuliaita muistoja – kuuluuko lasten kuskaaminen vain hameväelle?

Miestenpyörän vaakaputki tuo rakenteeseen jämäkkyyttä, mutta vaatii selkään hyppääjältä notkeutta. Aina ei vältytä kivultakaan, jos jalat lipsahtavat polkimilta.

polkupyörät
Jari Lukkarila.
Jari Lukkarilan Tunturi on parikymmentä vuotta vanha polkupyörä. Janne Ahjopalo / Yle

Joensuulainen Jari Lukkarila huvittuu, kun häneltä kysyy erillisten miesten- ja naistenpyörien tarpeellisuudesta. Lukkarila ajaa maskuliinisuutta uhkuvalla Tunturin hybridipolkupyörällä, joka on väriltään sininen.

– Ai onko tämä jokin tasa-arvokysymys vai. Enpä ole tullut ajatelleeksikaan. Kukin valitsee polkupyöränsä tarkoitusperänsä mukaisesti. Tämä on jämäkkä pyörä, jolla on hyvä ajaa niin kaupungissa kuin maantielläkin.

Miestenpyörän korkea vaakaputki merkitsee sitä, että pyöräilijän on heilautettava toinen jalkansa fillarin yli päästäkseen polkemaan.

– Jos minulla olisi ikää yli 65 vuotta, ei taitaisi jalka enää nousta, myöntää Lukkarila.

Naistenpyörä.
Naistenpyörän punaisuus alleviivaa polkijan otaksuttua sukupuolta. Janne Ahjopalo / Yle

Oikea mitoitus estää loukkaantumisen

Sukupuolittuneet polkupyörät herättävät kysymyksen, onko lapsen kuskaaminen istuimessa vain naisten vastuulla. Jos miestenpyörän tarakalla on lastenistuin, on jalan heilauttaminen lähtötilanteessa helpommin sanottu kuin tehty.

Moni poika muistaa, kuinka jalkojen lipsahtaminen polkimilta tarkoitti kivuliasta putoamista tangolle. Joensuun Polkijoiden puheenjohtaja Juhana Venäläinen muistuttaa, että polkupyörän hankinnassa on otettava aina huomioon oikea mitoitus.

– Haarovälin ja tangon väliin pitäisi jäädä muutama sentti. Etenkin kaupunkiliikenteessä liian suuri poikupyörä on tottumattomalle hankala ja jopa vaarallinen. Säädöt voi katsoa kuntoon ammatti-ihmisen kanssa, neuvoo Venäläinen.

Unisex-mallinen yleispyörä vuosikymmenten takaa.
Yleispyörä ei katso kantajansa sukupuolta.Janne Ahjopalo / Yle

Perinteet pitävät, vaikka unisex-mallitkin suosittuja

Polkupyörävalmistajat kertovat, että miehille ja naisille erikseen suunnitellut fillarit pitävät pintansa myyntitilastoissa. Soliferin ja Helkaman keskuspaikoista todetaan, että miestenpyörien vaakaputken sijoitus korkealle takaa vahvemman ja jäykemmän rungon.

– Sen sijaan naistenpyörien alempi vaakaputki juontaa juurensa ajalta, jolloin naiset ajoivat pyörää hame päällä, paljastaa Helkama Velox Oy:n projektijohtaja Linda Väisänen.

Sukupuolettomiakin fillareita on tarjolla. Suomalaisten suosikkipyörä Jopo on ollut jo vuosikymmeniä niin sanottu yleispyörä, joka on unisex-mallia. Helkamalla tämäntyyppisten pyörien osuus kokonaismyynnistä on noin kymmeneksen.

KORJATTU 5.6.2017 kello 11:48 termi viistoputki vaakaputkeksi