Ruokalähettien kiireet jatkavat kasvamista – toiminta otettu ilolla vastaan Tampereella

Puolitoista vuotta ravintoloita ja asiakkaita palvelleet ruokalähetit ovat jo tuttu näky Tampereen katukuvassa. Kahden yrityksen kilpailu on hyväksi kaikille osapuolille.

Ruoan kotiinkuljetuspalvelu
Ruokalähettifrima Foodoran kuljettaja poseeraa polkupyörän päällä vaaleanpunaisessa työasussa ja kypärässä
Frans Kylänpää on kuljettanut ravintoloiden ruoka-annoksia puolen vuoden ajan.Anne Savin / Yle

Kun nälkä yllättää, niin apu löytyy tänä päivänä nopeimmin netistä.

Foodora ja Wolt toivat ravintolaruokaa kuljettavat lähettinsä Tampereelle viime vuoden alkupuolella. Kuljettajia Foodoralla on noin kahdeksankymmentä, Woltilla lähettikumppaneita on toista sataa.

Pääkaupunkiseudulta levinnyt toiminta onkin lähtenyt hyvin käyntiin, sanoo Woltin Suomen maajohtaja Lotta Wikman.

– Me olemme hyvin tyytyväisiä, mutta kasvutavoitteita ei koskaan saavuteta, sillä Tampereella on vielä paljon kasvunvaraa. Niin kauan kuin löytyy kasvua, uusia ravintoloita ja uusia asiakkaita, niin me jatkamme kasvamista ja satsaamista Tampereelle.

Myös Foodoralla uskotaan, että toiminta kasvaa tulevaisuudessa.

Niin kauan kuin löytyy kasvua, uusia ravintoloita ja uusia asiakkaita, niin me jatkamme kasvamista ja satsaamista Tampereelle.

Lotta Wikman

– Tampere on kasvava talous- ja asutuskeskus ja näemme Foodoran tulevaisuuden Tampereella erittäin valoisana. Kasvu ei näytä hidastumisen merkkejä, sanoo Foodoran markkinointipäällikkö Daniel Jyllikoski.

Ravintoloille toivottua lisäpalvelua

Tällä hetkellä molempien palveluiden piirissä on viitisenkymmentä ravintolaa. Kaksi ja puoli vuotta sitten aloittanut Sitko Pizza & Bar halusi mukaan toimintaan heti alusta lähtien.

– Meillä ei ole resursseja itsellä aloittaa minkäänlaista lähettitoimintaa, niin sitten joku joka ottaa sen hoitaakseen, niin se on meille vaan lisäpalvelu, kertoo ravintolan toinen omistaja Henri Salenius.

Parhaina päivinä lähettien matkaan on lähtenyt toista sataa pitsaa.

– Varsinkin sunnuntai tuntuu olevan semmonen päivä, että ihmiset ei halua lähteä kotoansa ja tilaavat mielellään ruokaa kotiin.

Perinteisten pizzataksien kilpailijaksi Sitko Pizza & Bar ei kuitenkaan julistaudu.

– Me teemme niin paljon enemmän itse ja keskitymme tuoreisiin raaka-aineisiin, joten me emme pysty kilpailemaan halvempien tuotteiden kanssa, toteaa Salenius.

Muutakin kuin pizzaa

Pizzan tilaaminen kotiovelle on toki tuttua jo entuudestaan, mutta Foodoran ja Woltin kaltaiselle palvelulle on silti ollut tilausta.

Emmi Lampinen kertoo käyttäneensä palveluita päivinä, jolloin ei ole itse jaksanut lähteä kaupungille. Palvelussa ilahduttaa erityisesti sen laajuus.

– Kun ennen on saanut vaan tilata jostain muusta pikaruokalasta, niin nyt saa samasta kaikki eri ravintolat.

Jarmo Niittynen kertoo tilanneensa ruokaa muutaman kerran viikonloppuna työpaikalleen, mutta tällä hetkellä palvelu ei yllä hänen kotiosoitteeseensa.

Kun ennen on saanut vaan tilata jostain muusta pikaruokalasta, niin nyt saa samasta kaikki eri ravintolat.

Emmi Lampinen

Wolt on määritellyt jakelualueensa kartalla, ja Foodora ilmoittaa kuljettavansa annoksia noin neljän kilometrin etäisyydelle ravintolasta.

Polkemalla perille

Opettajaksi opiskeleva Frans Kujanpää on polkenut ruoka selässään puolisen vuotta.

– Varsinkin iltaisin voi välillä olla kova kiire ja jakelualuekin saattaa kasvaa vilkkaimpina hetkinä, kuvailee Kujanpää työtään.

Kysynnän kasvu on ollut havaittavissa myös lähettien työssä.

– Kyllä tässä on huomannut, että asiakkaat tilaavat entistä enemmän. Palvelulle on syntynyt myös kanta-asiakkaita, Kujanpää kertoo.

Vaaleanpunaisiin ja sinisiin sonnustautuneet kuljettajat ovat kiinnittäneet katukuvassa huomiota tänä keväänä, minkä uskotaan vauhdittavan kasvua entisestään.

Kilpailu sopii molemmille

Wolt on suomalainen start up –yritys, ja Foodora puolestaan on lähtöisin Saksasta. Molemmat yritykset ovat toimineet vasta parin vuoden ajan ja laajentavat toimintaansa uusiin kaupunkeihin.

Kilpailutilanne Suomessa hyödyttää sekä asiakkaita, ravintoloita, että kumpaakin yritystä.

Daniel Jyllinkoski

Tampereella palveluiden kesken syntynyttä kilpailua pidetään molemmissa yrityksissä hyvänä.

– Se pakottaa meidät kilpailijat tekemään aina parhaamme ja tarjoamaan parasta mahdollista palvelua ja parasta mahdollista tuotetta, toteaa Woltin Suomen maajohtaja Lotta Wikman.

– Kilpailutilanne Suomessa hyödyttää sekä asiakkaita, ravintoloita, että kumpaakin yritystä, vakuuttaa puolestaan Foodoran markkinointipäällikkö Daniel Jyllikoski.

Lue myös: Kilpa-ajo annosten kotiinkuljetuksista kiihtyy – ruokalähetit kuskailevat jopa miljoonia annoksia ilman työehtosopimusta