Katuautojen kiihdytystapahtumassa kumi käryää – "Saa laillisesti kaahata"

Valojen vaihtuminen vihreäksi antaa luvan nostaa kytkimen ylös ja vetää täysillä. 1/8 mailin matkan kiihdyttämisessä tehokkaimmat ajoneuvot kiihtyvät lähes kahteen sataan.

moottoriurheilu
No Limitin katukiihdytys.
No Limit moottorikerho järjestää ensimmäisen katukiihdytystapahtuman Meri-Lapissa.No Limit

Kaksi ajoneuvoa asettuvat vierekkäin viivalle. Korkeassa mustassa valotaulussa palaa kaksi valkoista valoa merkkinä siitä, että molemmat ajoneuvot sijaitsevat lähtöalueella ja kiihdytys voi alkaa. Sen jälkeen odotetaan lähtövaloja ja vihreällä valolla jalka tai käsi nostetaan kytkimeltä, riippuen menopelistä.

Keminmaalaisella No Limit kerholla on ajanottolaitteet, jolla kiihtyvyyttä voi mitata tuhannesosasekunnin tarkkuudella.

Ensimmäistä kertaa kiihdytystapahtuma järjestetään Meri-Lapissa katualueella. Yleisö pääsee paikalle seuraamaan kiihdytystä, haistamaan kumen käryä ja seuraamaan eri ajoneuvojen saamia nopeuksia ja aikoja. Kiihdytyssuora on Kemin Paattiossa Lapintiellä.

– Aiemmin muut kerhot ovat järjestäneet kiihdytyksiä Kemi-Tornion lentokentällä, mutta sitä ei ole saanut siihen käyttöön enää vuosikausiin, sanoo No Limit kerhon puuhamies Hannu Kreivi.

No Limitin katukiihdytys.
Minna Aula / Yle

Katukiihäreiden matka on 1/8 mailia, eli hieman reilut 200 metriä. Siinä matkassa nopeus ehtii tehokkaimmilla ajoneuvoilla ja moottoripyörillä nousta lähes kahteen sataan.

Kreivi asettaa mittauslaitteita lähtöalueella kohdilleen. Hän juoksee takaisin huoltoautoon ja puhuu kuulokkeissa olevaan mikrofoniin radan maaleja asentavalle kaverilleen.

– Otetaan testikiihdytys, Kreivi kuittaa.

Pitoa ja vauhtia

Ennen lähtöä tehdään burnout, jossa renkaita lämmitetään paremman pidon aikaansaamiseksi. Asfaltin liukkaus näkyy varsinkin moottoripyörien kiihdytyksessä ja pitoa parantaakseen voi laskea hieman takarenkaan ilmanpainetta.

No Limit kerho testaa ajanottolaitteita ja pattereita vaihdetaan lauantain tapahtumaa varten suljetulla alueella. Paikalle on tullut paljon moottorikelkalla kiihdyttänyt kemiläinen Jari Holopainen. Nyt hän on tullut ensimmäistä kertaa kiihdyttämään uudella moottoripyörällään. Kiihdytyksen jälkeen Holopainen ajaa monitorin viereen tarkistamaan aikansa.

– Tuosta vähän pitäisi saada vielä pois, Holopainen sanoo.

No Limit kerho hankki ajanottolaitteet jäsenien itsensä ideoimana. Kiihdytysharrastus on koonnut yhteen samoista asioista kiinnostuneita moottoriharrastajia.

Katukiihdytys Kemissä.
Huoltoautossa Hannu Kreivi.Minna Aula / Yle

No Limit kerho on ollut mittaamassa muun muassa Kallin laskettelurinteessä mäkikiihdytyksiä ja pelloilla sänkikiihäreissä, joissa moottorikelkat kiihdyttävät. Kiihdytyksistä saatava data menee myös suoraan nettisivuille, joten jokainen kuski voi tarkastaa oman suorituksensa vaikkapa kännykällä.

– Ajanottolaitteisto on nimeltään RaceAmerica ja se on langaton, joten sitä on helppo siirrellä minne vaan, Kreivi toteaa.

Muutaman kiihdytyksen jälkeen Jari Holopainen malttaa pysähtyä analysoimaan tarkemmin tuloksiaan. Kiihdytys antaa mahdollisuuden päästellä lujaa turvallisesti.

– Saa laillisesti kaahata ja sehän on kaikki pois tuolta muusta liikenteestä. Kun saa pidon päälle niin vauhti lähenee kahta sataa, Holopainen sanoo.