Suomalaiset elokuvantekijät saivat Oscar-voittajalta kirosanojen siivittämän kehuryöpyn

Katto-lyhytelokuvan tekijöille Cannesin elokuvajuhlilla palkittu teos oli henkireikä kaupallisten töiden lomassa.

Cannesin elokuvajuhlat
Katto-elokuvan lehdistökuva.
Tähtihetkessä vierailivat palkitun Katto-lyhytelokuvan tekijät.

Viime vuonna Cannesissa juhlittiin Hymyilevää miestä, viime sunnuntaina puolestaan kotimainen lyhytelokuva Katto voitti sarjassaan toisen palkinnon. Tekijäkaarti saapui Ylen aamu-tv:n Tähtihetkeen summaamaan Cannesin kuulumisia.

– Samppanja virtaa vieläkin suonissa, nauraa elokuvan ohjaaja Teppo Airaksinen.

Katto-elokuva oli yksi yhdeksästä elokuvasta, jotka valittiin noin 5000 elokuvan joukosta lyhytelokuvakilpailuun. Vajaan vartin elokuva kertoo mökillä parisuhdekriisiä potevasta miehestä, joka huomaa talonsa katon madaltuneen mystisesti. Ystävä lapsensa kanssa saapuu ihmettelemään tapausta. Pääosia elokuvassa näyttelevät Pekka Strang ja Juho Milonoff.

Elokuvan on käsikirjoittanut Melli Maikkula, joka on kirjoittanut esimerkiksi Putousta ja Kimmoa. Maikkula sanoo, että tekijöillä tuli Katto-elokuvasta erityinen tunne.

– Ryhmällä oli hyvin vahva intuitio tästä. Minulle tämä on ollut omaäänisimpiä tekstejäni. Tehdessä ei ollut ilman kaupallisia paineita, kuten tilaustöiden kanssa. Olen kirjoittanut sen sydämestäni, sanoo Maikkula.

Sarjakuvasta Cannes-menestykseksi

Katto oli alun perin Maikkulan sarjakuva, joka jalostettiin elokuvamuotoon.

– Sarjakuvien piirtely on ollut tilaustöiden lomassa henkireikä. Siinä ei tarvitse kuunnella palautetta tai tehdä muutoksia. Tuottaja John Lundsten sitten tykästyi sarjakuvan ideaan. Teppo poimi mysteerin elokuvan keskiöön ja vaihtoi päähenkilöä, sanoo Maikkula.

Esimerkiksi Napapiirin sankarit 2 -elokuvan ohjannut Teppo Airaksinen kiittelee samoin lyhytelokuvan suomaa vapautta.

Kattoa tehdessä ei tarvinnut olla taloudellisesti vastuussa tai miettiä kohderyhmää. Pystyimme lähtemään taiteellisista lähtökohdista. Olen tehnyt paljon suurelle yleisölle suunnattuja elokuvia ja sarjoja. Lyhytelokuvassa voi olla rohkeampi, tuumii Airaksinen.

Airaksinen, Maikkula ja Lundsten ovat jo pitkään tehneet töitä yhdessä. Viihteen parissa paljon töitä tehnyt kolmikko tietää, että toisiin voi luottaa niin taiteellisesti kuin käytännön tasollakin.

– Pitää olla aika taiteelle ja toisaalta olla se aika, jolloin jutellaan rahasta ja muista asioista niiden oikeilla nimillä. Ei tosiaankaan mennä vaan baskeri päässä kuvauspaikalle, Airaksinen sanoo.

Katto-elokuvan lehdistökuva, jossa pieni tyttö ja aikuinen mies puolikuvassa.
Tack Films

Seuraavaksi yhteinen pitkä elokuva

Tällä hetkellä työryhmä suunnittelee yhdessä pitkää elokuvaa. Cannesin kunniamaininnasta uskoisi olevan hyötyä tulevaisuudessa.

– Toivottavasti sillä menee pitkälle. Olemme saaneet jo niin paljon yhteydenottoja, että emme edes vastaa kaikkiin. Mutta sinänsä haluan ajatella niin, että lyhytelokuva on oma juttunsa. Katon voitto on jo arvokas juttu, sanoo tuottaja John Lundsten.

Cannesin palkintoraadissa istunut Barry Jenkins kehui elokuvaa vuolaasti. Hänen ohjaamansa ja käsikirjoittamansa Moonlight voitti tänä vuonna parhaan elokuvan Oscarin.

– Hän oli ihan hämmentynyt elokuvasta, että mitä ihmettä. En edes viitsi toistaa tässä niitä kirosanoja, nauraa Maikkula.