Vyötön kaveri takapenkillä on törmäystilanteessa yli kaksitonninen ohjus – nuorten kolaririski on kohta korkeimmillaan

Nuorten tieliikenneonnettomuusriski näkyy kalenterista.

turvavyöt
Liikennesimulaattoriauto ylösalaisin.
Kalle Niskala / Yle

– Kesäyö, kaveriporukka, turvavyöttömyys, ylinopeus ja päihteet.

Liikenneturvan kouluttaja Kalle Halme listaa nopeasti ainekset, joista syntyy tyypillinen nuorten liikenneonnettomuus. Tilastot vahvistavat tämän: nuorille liikenteessä sattuneista kuolemantapauksista lähes joka kolmas tapahtui kesä-elokuussa. Tyypillinen onnettomuusaika on viikonloppu, erityisesti kesälauantai. Nuoret myös ajavat paljon öisin: yli 40 prosenttia kuolemantapauksista autossa sattui nuorille yöaikaan.

Onnettomuuksien ehkäisyn toivossa sadat keskipohjalaiset yläkoululaiset ovat saaneet kevään aikana turvallisuusvalistusta. Turvallisuuspäiviä on järjestetty Vetelissä, Halsualla, Perhossa, Toholammilla ja Kaustisella.

Koko maassa 15–24-vuotiaiden liikennekuolemat on saatu puolitettua ja loukkaantumisten määrä laskemaan kolmanneksen kymmenen viime vuoden aikana. Silti joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.

Kolmen vuoden aikana liikenteessä on kuollut keskimäärin 50 ja loukkaantunut yli 2000 nuorta joka vuosi. Suurin osa kuolemista ja loukkaantumisista sattuu nuorille henkilöautossa.

En minä halua, että kukaan loukkaa vain sen takia, että haluaa mennä vähän lujaa.

Kaustiselle koulutustilaisuuteen tuotu Liikenneturvan pyörähdysauto havainnollistaa yksinkertaisuudessaankin nopeasti liikkeen voiman ja turvavöiden tarpeellisuuden.

– Se tulee aika lähelle. Vaikka ei ole yhtään vauhtia, oma paino ja tavallinen turvavyö on sellainen yhdistelmä, että se jotenkin pysähdyttää, sanoo Halme.

Kaustislaiset nuoret Jemina Paavola ja Aino Viiperi yllättyivät kokemuksen voimasta.

– Oli aika pelottavaa olla siellä vain turvavyön varassa.

Jemina Paavola ja Aino Viiperi ylösalaisin pyörähdysautossa.
Kalle Niskala / Yle

Turvavyötä Paavola ja Viiperi käyttävätkin, eivätkä myöskään arastele puuttua tarvittaessa kaverin raskaaseen kaasujalkaan:

– En minä halua, että kukaan loukkaa vain sen takia, että haluaa mennä vähän lujaa.

Törmäyspainovaaka havainnollistaa, kuinka suuria törmäysvoimat ovat ja kuinka suuri liike-energia on jo pienessä nopeudessa.

Jos vauhti on 50 kilometriä tunnissa, takapenkillä istuva lähtee äkkipysäyksessä liikkeelle noin 40-kertaisella voimalla henkilöstä tai esineestä riippuen. 60–70-kiloinen kaveri painaa siis kahden ja puolen tonnin luokkaa jatkaessaan matkaa, jos auto törmää kiinteään esteeseen ja vauhti pysähtyy sekunnissa.

Silti Halmeen mukaan jokaisessa ryhmässä on jokunen, joka ei nosta kättään kun turvavyön käytöstä kysytään. Kotoa lähtenyt kasvatus alkaa höltyä iän myötä, kun kavereiden asenteet painavat yhä enemmän. Halme on työssään miettinyt, mikä saa jättämään vyön irti tai ennakoinnin puolitiehen:

– Se on siellä pohjalla se kuolemattomuudentunne, meidän jokaisen nuorempana kokema.

Nuorten kuljettajien väestöön suhteutettu kuolemanriski on tilastojen valossa yli kaksinkertainen koko väestöön verrattuna.