Kokenut matkanjärjestäjä: kiinalaisten matkanjohtajien välityspalkkiot Suomessa kuuluvat kiinalaiseen bisneskulttuuriin

Suomen suurimman kiinalaisten matkailijoiden parissa työskentelevän matkatoimiston Unitoursin toimitusjohtaja Kari Tirkkonen pitää matkaoppaiden ja matkanjohtajien ottamia korvauksia normaalina käytäntönä kiinalaisessa bisneskulttuurissa.

matkailu
Kiinalainen turisti kuvaamassa senaatintorilla
Kiinalaiset turistiryhmät viedään usein samoihin liikkeisiin ostoksille.Riku Tonttila / Yle

Yle uutisoi tänään, että kiinalaiset matkaoppaat ovat tarjonneet helsinkiläisille kultasepänliikkeille sopimuksia, joissa opas saa itselleen välityspalkkion kiinalaisten turistiryhmien ostoksista. Suomen Kultaseppien Liiton toimitusjohtaja Henrik Kihlman ei pidä tällaista kaupankäyntiä toivottavana, vaikka ymmärtääkin, että yksittäiset liikkeet tekevät itselleen mahdollisimman edullisia sopimuksia.

Suomen suurimman kiinalaisten matkailijoiden parissa työskentelevän matkatoimiston Unitoursin toimitusjohtaja Kari Tirkkonen pitää matkaoppaiden ja matkanjohtajien ottamia korvauksia normaalina käytäntönä kiinalaisessa bisneskulttuurissa. Hän muistuttaa, että lähes kaikki suomalaiset ovat törmänneet vastaavaan ilmiöön matkustellessaan ulkomailla.

Suomalaisillekin tutuissa matkakohteissa matkanjohtajat usein saavat palkkion siitä, että vievät turistiryhmän tiettyyn liikeeseen.

Markkinatalous on sellaista, että siellä tehdään bisnestä. Siinä joku tienaa ja joku toinen ei tienaa. Naapuri katsoo, että tuo toinen tienaa ja itse en tienaa ja ihmettelee, että miten siinä nyt näin on päässyt käymään. Suomessa tällainen on vähän outoa.

Kari Tirkkonen

– Toiset yhteiskunnat ovat kilpailuhenkisiä, markkinataloushenkisiä, ja toiset yhteiskunnat ovat hyvin paljon säädeltyjä, missä yksilöt eivät pyri tekemään kauppaa vaan erilaiset järjestöt ohjaavat kaupankäynnin tapoja. Usein aasialaisissa maissa yksilöt ovat innokkaita kaupankävijöitä ja he haluavat ja rakastavat kilpailua, ja he toimivat markkinatalouden ehdoilla, Tirkkonen sanoo.

– Markkinatalous on sellaista, että siellä tehdään bisnestä. Siinä joku tienaa ja joku toinen ei tienaa. Naapuri katsoo, että tuo toinen tienaa ja itse en tienaa ja ihmettelee, että miten siinä nyt näin on päässyt käymään. Suomessa tällainen on vähän outoa.

”Korkeat välityspalkkiot herättävät intohimoja”

Kari Tirkkonen sanoo, että tämänpäiväisen uutisen kalliista kelloista saadut välityspalkkiot herättävät helposti intohimoja. Kiinalaiset asiakkaat ovat usein varakkaita ja laatutietoisia, minkä vuoksi ei ole tavatonta, että he ostavat 10 000 euron hintaisia kelloja. Tällöin myös matkaoppaan saama siivu nousee korkeaksi.

– Eivät matkustajat itse koe tätä huonona asiana, koska he ymmärtävät ja tietävät koko ajan, missä mennään.

Matkaoppaiden ostoksista saamia korvauksia on arvosteltu muun muassa sen vuoksi, että turistiryhmien käydessä aina samoissa paikoissa, matkailijat eivät pääse näkemään kaupungin ostosmahdollisuuksien koko kuvaa ja samalla myös matkailutulot jakautuvat epätasaisemmin. Kari Tirkkonen sanoo, että matkanjohtajat toimivat luonnollisesti itselleen sopivimmalla tavalla.

– Saattaa olla, että yksi matkanjohtaja käy vaikkapa kymmenen tai 20 kertaa kesän aikana Helsingissä. Jos hän käy 20 kertaa Helsingissä, todennäköisesti hän menee sinne, missä se on hänelle helppoa. Ei tarvitse joka kerta hakea jotain uutta. Sinne, missä hän on huomannut, että kauppa on käynyt, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja iloisia. Todennäköisesti hän pyrkii niihin samoihin paikkoihin uudelleen.