Jätti-Sisu kuormasi 60-luvulla satatonnisia lasteja – "Buh, buh ja liikkeelle vaan"

Nykyiset jättirekat olivat pientä 1960-luvun autojättiläisen rinnalla. Suomalainen Sisu K55SS on suurin pohjoismaissa maantiekuljetuksiin rekisteröity ajoneuvo.

autot
Suomen autoteollisuuden valmistama Sisu K-50SS on suurin pohjoismaissa valmistettu maantiekelpoinen ajoneuvo.
Suomalainen kuorma-autojättiläinen Sisu K50SS on kaikkien aikojen suurin pohjoismaissa valmistettu maantiekelpoinen ajoneuvo. Vanhuuden päiviään se viettää nykyisin Oulun automuseossa.Risto Degerman / Yle

OuluVuonna 1961 Pohjois-Suomessa elettiin vielä mittavien voimalaitosten rakentamisen aikaa. Sotien jälkeisten vuosien suurissa urakoissa ja vesivoiman valjastamisessa tarvittiin myös mammuttimaisia koneita.

Kun tarpeeksi jykevää kuorma-autoa ei kaupasta löytynyt, Kemijoki Oy tilasi sellaisen suoraan tehtaalta.

Auto rakennettiin junan alustalle

Suomen autoteollisuuden valmistama "raskasvetäjä K-50" eli jättiläismäinen Sisu K-50 SS -kuorma-auto valmistui vuonna 1961. Junan alustalle rakennettu auto veti perässään lavettia.

Lavetilla siirtyivät paikasta toiseen niin isot kauhakuormaajat ja kaivinkoneet, kuin voimaloiden jättimäiset turbiinit ja muuntajatkin.

– Ne saattoivat painaa jopa sata tonnia. Tämä auto tehtiin, jotta ne saatiin kuljetettua, kertoo auton historiaan perehtynyt Oulun Seudun Mobilistien puheenjohtaja Erkki Knuutila.

– Kun nykyisin puhutaan näistä suurista puutavararekoista, joiden kokonaispaino on sata tonnia ja ne ovat aivan kamalia. Tämä oli tuplaten jo vuonna -61, Erkki Knuutila naurahtaa.

Sisun takuusitoumus Sisun K-50SS erikoisautolle vuodelta 1961.
Auton valmistaja takasi ainutkertaiselle laitteelle vuonna 1961 kuuden kuukauden mittaisen takuun.Risto Degerman / Yle

Sisu K-50 SS on suurin Pohjoismaissa valmistettu maantiekelpoinen ajoneuvo. Alun perin autoja piti tehdä kaksi kappaletta, joista toinen olisi vetänyt lavettia ja toinen olisi puskenut sitä.

Suomen autoteollisuuden haaveissa oli saada jättiläisautosta myyntituote myös muille tilaajille, mutta loppujen lopuksi Kemijoki yhtiö peruutti toisen auton tilauksen. Nykyisin Oulun automuseossa oleva yksilö onkin ainoa laatuaan.

Käynnistettiin paineilmalla

Auton käynnistäminen on oma juttunsa, sillä pelkällä virta-avaimella se ei onnistu. Männät pistetään liikkeelle erillisen kompressorin tuottamalla paineilmalla jonka jälkeen moottoriin aletaan syöttää polttoainetta.

– Ja sitten se vähitellen alkaa sanomaan, että buh, buh, buh, buh ja sitten se alkaa käydä normaalisti. Ei siinä sitten ajamisessa ole muuta, kun liikkeelle vaan.

Siirto Ouluun

Auton entisöinnistä on vastannut Kemijoki Oy, jonka tarkoituksena oli säilyttää se muistona jokien rakentamisesta Kemijokivarressa. Uuden ajan tuulet ja toimintojen karsiminen johtivat kuitenkin siihen, ettei historian säilyttämistä yhtiössä enää pidetty ydintehtävänä.

– Yhtiö lahjoitti sen meille, koska se kuitenkin halusi säilyttää auton kansan nähtävänä ja nimenomaan Pohjois-Suomessa, kertoo Erkki Knuutila.

Nykyisin autovanhus on nähtävillä automuseon sisähallissa. Sisäänajamiseksi oli hallin vanhaa oviaukkoakin suurennettava.

Autoa pidetään edelleen käyntikuntoisena ja vuosittain se käynnistetään kerran tai pari ja sillä ajetaan muutaman metrin matka, jolla varmistetaan, että vanhus pysyy vetreänä seisontakomennuksestaan huolimatta.

Nykyisin erikoisauto Sisu K-50SS sijaitsee Oulun automuseossa.
Nykyisin autojättiläinen viettää eläkeaikaansa Oulun Seudun Mobilistien hoivissa Oulun automuseossa.Risto Degerman / Yle