Pysäköinti tehovalvontaan Helsingissä – Supersyynissä on 10 katua

Poliisi ja kaupungin pysäköinninvalvojat aloittavat tehostetun pysäköinninvalvonnan kaupungissa kesän ajaksi. Autoja pysäköidään jatkuvasti väärin lastaus- ja purkutilanteissa.

pysäköinninvalvonta
Parkkisakko auton tuulilasissa.
Antti Haavisto / Yle

Helsingin poliisille ja kaupungin pysäköinninvalvojille on tullut palautetta erityisesti sosiaalisessa mediassa väärinpysäköinnistä kevyen liikenteen väylille. Poliisin mukaan palautteista iso osa koskee muun muassa kuorma-autoja, jotka pysähtyvät lastaamaan tavaraa jalkakäytäville ja pyöräkaistoille.

Ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta kertoo seuranneensa aktiivisesti Minä pysäköin pyörätielle -Facebook-ryhmää ja siellä erityisesti kommentointia Kaisaniemenkadun pysäköinnistä. Ryhmään kuuluu yli 3 600 jäsentä.

Erityisessä valvonnassa ovat Kaisaniemenkatu, Mikonkatu, Aleksanterinkatu, Tehtaankatu, Mannerheimintie, Hämeentie, Hiihtomäentie, Bulevardi, Runeberginkatu ja Tyynenmerenkatu.

Helsingin poliisi

– Sain siitä idean ehdottaa tehovalvonnan kampanjaa. Poliisi on kuitenkin vain pienessä osassa, Pasterstein kertoo.

Erityisvalvonnassa on kaikkiaan kymmenen katua, joista suurin osa on ydinkeskustassa. Sen alueella virheellisestä pysäköinnistä voi rapsahtaa 80 euron sakko.

Lastaus voi olla merkittävä turvallisuusriski

Suurin osa autojaan lastaavista ja purkavista autoilijoista toimii poliisin havaintojen mukaan oikein. Moni ei kuitenkaan tiedä tai välitä, miten lastaus ja purku tehdään turvallisesti.

– Oikea tapa on valita lastaus- ja purkupaikka esimerkiksi läheiseltä pysäköintipaikalta, pysäköintikieltoalueelta tai ajoradalta ja pysähtyä niin, ettei kevyt liikenne häiriinny. Osa autoilijoista kuitenkin lastaa ja purkaa aina jalkakäytävällä tai pyörätiellä. Tämä on väärin, Pasterstein ohjeistaa.

Kun auto pysäytetään tai pysäköidään väliaikaisesti kevyen liikenteen väylälle, se on usein turvallisuusriski jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

– Kaiken tilan vievää autoa voi joutua väistämään ajoradalle ja pahimmassa tapauksessa vastaantuleva auto ei ehdi reagoimaan. Kyseessä voi olla esimerkiksi lastenrattaita työntävä äiti tai isä, ylikomisario Pasterstein antaa esimerkin.

Tilaa on jäätävä vähintään metrin verran

Jos muuta lastaus- ja purkupaikkaa ei ole kuin kevyeen liikenteen väylä, tulisi tilaa jäädä sen verran, että auton vierestä sopii liikkumaan kaksosten lastenrattaiden tai pyörätuolin kanssa. Tämä tila vastaa ainakin metriä.

Pysäköinti kevyen liikenteen väylällä on aina viimeinen vaihtoehto.

– Se on lain mukaan sallittua vain lyhyeksi ajaksi ja erityistä varovaisuutta noudattaen. Läheisyydessä ei saa olla käytettävissä muuta pysähtymiseen sopivaa paikkaa. Pysäyttämiseen täytyy olla pakottavia syitä eikä ajoneuvo saa haitata kohtuuttomasti jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista, kertaa Pasterstein ja muistuttaa, että kaikkien edellä mainittujen ehtojen tulee täyttyä samaan aikaan.

Toistuvista väärinpysäköinneistä kuormaus- ja lastaustilanteissa voi ilmoittaa verkossa Helsingin kaupungin palautesivulle tai Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön asiakaspalveluun. Palautetta voi antaa myös sähköpostilla pysakointi@hel.fi (siirryt toiseen palveluun).