Sähköautolla pääsee jo pitkälle – "polttoainekulut" 2–3€/100 km

Työnantajat ja taloyhtiöt ovat alkaneet kiinnostua latauspisteistä. Kuka maksaa sähkölaskun?

sähköautot
Sähköautojen lataustolppia Helsingin Kampissa.
Sähköautojen lataustolppia Helsingin Kampissa.Yle
Sähköautolla pääsee jo pitkälle, mutta kuka maksaa latauksen? Haastateltavana Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola. Toimittajana Sannika Michelsson

Suomessa on vuonna 2017 vain noin 4 000 sähköautoa. Niistä suurin osa on hybridejä, täyssähköautoja on vajaa tuhat. Harvaa ja Etelä-Suomeen painottunutta latausverkostoa pidetään virheellisesti joskus syypäänä sähköautojen hitaaseen yleistymiseen.

Yli 90% sähköautojen käyttämästä sähköstä ladataan yksityisesti, kotona tai auton asemapaikalla esimerkiksi työpaikalla. Motivan johtavan asiantuntijan Vesa Peltolan mukaan julkisten latauspisteiden merkitys on itse asiassa aika vähäinen.

– Ne ovat enemmänkin lisäapu, joiden avulla voidaan tauolla pikalatauksella saada nopeasti vaikka 100 km lisää, Peltola kertoo.

Paljon tärkeämpää olisi Peltolan mukaan se, että yksityisillä kiinteistöillä olisi latauspisteitä, joista voi yön aikana ladata sähköauton akun täyteen.

Paljon se kuluttaa ja mitä se maksaa?

Täysin tyhjän täyssähköauton akun lataaminen vie noin puoli vuorokautta, isommilla akuilla kauemminkin. Vesa Peltolan mukaan yön yli lataaminen yleensä kuitenkin riittää, koska suomalainen ajaa keskimäärin noin 50 km päivässä.

Sähköauto kuluttaa noin 15–20 kWh/100 km. Keskimääräisellä 50km:n päiväkäytöllä sähköauto vie siten noin 10 kWh/vuorokausi. Kun yhden kWH:n hinnaksi arvioidaan 15 eurosenttiä, Vesa Peltola laskee sähköauton kulutuksen hinnaksi 2–3 euroa/100 km.

Polttomoottoriauton polttoainekuluihin verrattuna sähköauton kulut ovat Peltolan mukaan noin kolmanneksen. Aivan oma lukunsa ovat sitten muut käyttökulut, kuten vakuutukset ja huollot, hankintahinnoista puhumattakaan.

Sähköllä voi ajaa jo pitkälle - jos perillä on pistoke

Nykyisillä polttomoottoriautoilla voi ajaa tuhatkin kilometriä yhdellä tankilla. Sähköautoilla toimintamatkat ovat yhä selvästi lyhyempiä, yhtä latausta kohden noin 150–300 km. Jos akku on isompi, hyvissä olosuhteissa toimintamatka voi olla 500–600 km.

Peltolan mukaan toimintamatkat alkavat kuitenkin olla jo käytännöllisiä, sillä tyypillisellä 200 km:n toimintamatkalla hoituu jo useampikin päivittäinen matka tai pidempi työmatka.

– Kyllä siinä pääsee jo ihan maaseudulle asti ja maantieajoonkin. Perillä täytyy sitten vain olla taas mahdollisuus ladata akku täyteen, Peltola huomauttaa.

Suomen talviset olosuhteet askarruttavat monia, sillä akkujen tiedetään usein toimivan hieman heikommin kylmissä lämpötiloissa. Peltola vahvistaa, että asia kannattaa ottaa huomioon, jos suunnittelee sähköautoreissua kovilla pakkasilla.

– Suurin osa sähköautoista ottaa matkustamon lämmitysenergian ajoakustosta ja se voi lyhentää toimintamatkaa kolmanneksellakin.

Liikennemerkki sähköautojen latauspisteeltä Helsingin Kampista.
Liikennemerkki sähköautojen latauspisteeltä Helsingin Kampista.Yle

Miten sähköauto ladataan?

Sähköauton lataus ja siitä maksaminen julkisissa latauspisteissä on hieman erilaista kuin perinteinen tankkaus. Yleisimmin latauspisteellä tunnistaudutaan sähköisesti ja veloitus tapahtuu sitä kautta.

– Mitään samanaikaista maksua sähköstä ei latauksen yhteydessä mene tietääkseni missään. Lataaminen on yleensä maksullista, mutta ilmaisiakin pisteitä löytyy ainakin toistaiseksi vielä muutamia, Peltola kertoo.

Ilmaisen sähkön jakaminen saattaa tuntua epäloogiselta. Vesa Peltola kuitenkin muistuttaa, että julkisilla pisteillä autoja ladataan yleensä vain pari tuntia kerrallaan. Muutamien kymmenien senttien vuorokausikuluille saattaa Peltolan mukaan saada käypää vastinettakin.

– Voihan se ilmainen lataus tietyllä lailla houkuttaa asiakkaita. Ja asiakashan sen tavallaan lopulta maksaa kuitenkin, vaikka kauppakeskus tai vastaava sähkön näennäisesti tarjoaakin, Peltola muistuttaa.

Mikä tahansa pistoke ei välttämättä kelpaa

Tavalliset kotitalouspistorasiat, kuten lämpötolpat tai muut piharasiat eivät välttämättä sovellu sähköauton lataamiseen.

– Latausvirta on tavallisia sähkölaitteita suurempi ja vaarana on etenkin ylikuumeneminen, Peltola sanoo.

Rasian soveltuvuus sähköauton latauskäyttöön kannattaakin selvittää sähköalan ammattilaisen kanssa. Turvallisuusnäkökulman lisäksi myös käytettävyys asettaa vaatimuksia, sillä sähköautojen latauskaapeleissa on ohjausyksikkö, joka rajaa latausvirran melko pieneksi.

– Se tarkoittaa, että lataus on hitaampaa. Joillekin ladattaville hybridiautoille se saattaa riittää, mutta sähköautokäyttöön suunniteltu latauspistoke mahdollistaa tehokkaamman latauksen, Peltola kertoo.

Taloyhtiöön oma sähköautopistoke?

Sähköautojen latauspisteiden hankintaa harkitaan yhä useammissa taloyhtiöissä. Taloyhtiön hallinnassa oleville autopaikoille voi muutaman latauspisteen toteuttaa niin, ettei se edellytä muutoksia talon sähköjärjestelmään.

– Tällöin ei tarvita kaikkien osakkaiden suostumusta, vaan yhtiökokouksessa enemmistön päätös riittää. Edellyttäen, että vastikkeisiin tuleva nousu ei ole kohtuuton osakkaille, Peltola tarkentaa.

Toteutuksen voi tehdä myös osakasvähemmistöhankkeena tai osakkaan omana hankkeena. Peltola muistuttaa, että latauspisteen toteuttamiseen tarvitaan kuitenkin aina taloyhtiön lupa.

Sähköautokäyttöön suunniteltu latauspiste maksaa noin 1000 euroa. Lisäksi tulee mahdollisia asennus- tai kaivuutyökustannuksia riippuen siitä miten piste sijoitetaan.

Vaikka sähköauton latauspiste ei vielä tuntuisi omassa taloyhtiössä ajankohtaiselta, kannattaa siihen kuitenkin Peltolan mukaan varautua muiden pihalla tehtävien sähkötolppien saneeraustöiden yhteydessä.

– Kaapelointi kannattaa laitattaa sellaiseksi, että se mahdollistaa sähköauton latauspisteen rakentamisen myöhemmin, ilman että tarvitsee uudestaan kaivaa pihaa auki.

Kun latauspiste on rakennettu, sen käyttöä suositellaan veloitettavaksi sähkön kulutuksen mukaan, sillä sähköauton lataus kuluttaa huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi moottorin esilämmitys.

Esimerkkilaskelma sähköajoneuvojen ja moottorin esilämmityksen sähköntarpeesta.
Esimerkkilaskelma sähköajoneuvojen ja moottorin esilämmityksen sähköntarpeesta.Motiva

Peltolan mukaan esimerkiksi kiinteä kuukausimaksu ei koskaan vastaa todellista kustannusta ja on omiaan synnyttämään eripuraa taloyhtiössä.

– Tästäkin on jo kokemuksia Suomessa.

Joskus kuulee perusteltavan, että sähköauton latauspisteestä on kaikille osakkeille hyötyä kiinteistön arvonnousun myötä. Peltolan mielestä tämä pitää paikkansa.

– Faktista tietoahan ei ole, mutta sähköautoja ennustetaan vuonna 2030 olevan jo 250 000 ja niistä jokainen tulee tarvitsemaan latauspisteen. Uskon, että hiljalleen tällainen arvoa nostava vaikutus on.

Jos työnantaja maksaisikin viulut

Aikaa vaativa lataaminen voisi onnistua myös työpäivän aikana. Vesa Peltolan mukaan työpaikoilta löytyy usein latauspiste jota saa ja kannattaakin käyttää silloin, kun käytössä on työsuhdesähköauto. Mutta entäs jos auto on oma ja sähkön tarjoaisi työnantaja?

– Silloin se on veronalainen etuus, Peltola kertoo.

Sähköauton latausmahdollisuus voisi Peltolan mukaan kuitenkin olla kilpailuetu yritykselle työntekijöitä houkutellessa.

– Ympäristöarvojen merkitys on kasvussa ja sähköautojen tarjonta ja hinnat alkavat olla yhä enemmän tavallisten kuluttajien ulottuvilla.

Lähteet: Motiva