Käänne kassoilla – Kesko: Ihmiset eivät jaksa enää jonottaa, vaan menevät automaattikassalle

Monet kokevat itsepalvelukassan käyttämisen helpoksi ja sujuvaksi.

Itsepalvelukassa
Itsepalvelukassa Prismassa
Itsepalvelukassat ovat yleistyneet suomalaisissa kaupoissa.Ismo Pekkarinen / AOP

Itsepalvelukassat ovat yleistyneet suomalaisissa kaupoissa viimeisen vuoden aikana. Kaupan liitto arvioi, että tulevaisuudessa ihmiskassat tulevat vähenemään.

Kaupan liiton analysoimassa 8 000 asiakaspalautteen aineistossa valtaosa vastaajista suhtautuu itsepalvelukassoihin myönteisesti. 90 prosenttia palautetta antaneista pitää omatoimista kassalla asiointia helppona ja sujuvana.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja painottaa, että itsepalvelukassoja ei ole tuotu kauppoihin henkilöstövähennysten mahdollistamiseksi, vaan taustalla on enemmänkin halu jouhevoittaa palvelua ja pienentää ruuhkia kassalla.

Itsepalvelukassa ei toimi täysin koneellisesti, vaan kassoja valvomassa täytyy olla myyjä, joka tarkastaa esimerkiksi iän alkoholia ostavalta. Kurjenojan mukaan itsepalvelukassoilla voidaan lisätä joustavuutta kassojen työvuoroihin.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Näin kassahenkilöille tulee työvuoroja myös itsepalvelukassojen valvojina normaalin kassahihnarutiinin rinnalle. Kurjenojan mukaan itsepalvelukassalla työskentelevä henkilö voi maksamista valvoessaan jutustella tavallista epämuodollisemmin asiakkaiden kanssa.

Keskolla itsepalvelukassoja 83 kaupassa

Kesko pilotoi itsepalvelukassoja ensimmäisen kerran Lahdessa vuonna 2012. Silloin asiakkaat eivät olleet vielä valmiita itsenäiseen suoriutumiseen kassalla. Siksi kesti muutaman vuoden, ennen kuin itsepalvelun ilosanomaa ryhdyttiin levittämään laajemmin.

– Nyt tuntuu siltä, että aika on kypsä asialle ja kassat on otettu hyvin vastaan, Keskon palvelujohtaja Teemu Naumanen sanoo.

Kesko on panostanut viimeisen vuoden aikana paljon itsepalvelukassoihin. Itsepalvelukassoja tällä hetkellä yhteensä 83 kaupassa. Niitä löytyy kaupoista aina Helsingistä Rovaniemelle. Jotta itsepalvelukassoja on järkevä pystyttää, kaupan myyntivolyymin on ylitettävä tietty raja. Siksi pääosa itsepalvelupisteistä löytyy Keskolla Citymarketeista.

Naumasen mukaan jo joka viides asiakas maksaa ostokset itsepalvelukassalla. Viikottain tällaisia asiakkaita käy Keskon ruokakaupoissa noin 400 000 ympäri Suomea.

– Asiakas ei pidä jonottamisesta, siksi itsepalvelu toimii hyvin. Ihmiset pitävät myös siitä, että voi asioida omassa tahdissa, palvelujohtaja Naumanen tiivistää.

Ikea yksi itsepalvelun edelläkävijöistä

Ensimmäisten joukossa itsepalvelukassoja Suomessa käyttäneen Ikean asiakaskyselyt osoittavat asenteiden muuttuvan nopeasti.

Viisi vuotta sitten vajaa kolmasosa kodinsisustusketjun asiakkaista piti kassoja helppokäyttöisinä, viime syksynä sitä mieltä oli lähes 90 prosenttia kyselyyn vastanneista asiakkaista.

Syy itsepalvelukassojen käyttöön ottoon oli Ikeassa pyrkimys jonojen lyhentämiseen. Asiakkuusjohtaja Tarja Sallasen mukaan itsepalvelukassan valitsee Ikeassa yli puolet asiakkaista.

– Lapset pitävät toiminnallisesta kassa-asioinnista, Sallanen kertoo.

Lauttasaaren marketissa itsepalvelu käytössä

Helsingissä Lauttasaaren K-Supermarketin asiakkaat ovat tammikuusta saakka voineet valita perinteisen kassan sijaan yhden neljästä itsepalvelukassasta. Lauttasaaressa väki menee itsepalvelukassalle siinä missä perinteiselle. Lähes puolet kaupan asiakkaista käyttää ostoksia tehdessään itsepalvelukassaa, kauppias Ali Tikkala kertoo.

Tikkalan mukaan keskimääräinen ostoskassi itsepalvelukassalta on 18 euron arvoinen, kun normaalilla kassalla keskiostos on 21 euroa. Ostosten koon lisäksi kauppias yllättyi myös käyttäjien ikäjakaumasta. Itsepalvelukassoja käyttävät myös vanhemmat ihmiset, vaikka nuoret ovatkin suurin käyttäjäryhmä.

Tikkalan mukaan itsepalvelukassat ovat suosittuja, sillä niille saattaa päästä asioimaan nopeammin. Toisaalta tavallisella kassalla maksaminen saatetaan kokea helpommaksi vaihtoehdoksi.