Koe uusi yle.fi

Aasian-matkaajat liukuhihnalla koneeseen ja ulos – Helsinki-Vantaan jättilaajennus on nyt puolivälissä

Heinäkuussa lentoasemalla käyttöön otettava eteläsiipi tuo kentälle kaivattua lisäkapasitettia sekä matkustajien toivomia pieniä lisämukavuuksia. Siipi on osa lentoaseman monivuotista investointiohjelmaa.

Helsinki-Vantaan lentoasema
Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali.
Ismo Pekkarinen / AOP

Helsinki-Vantaan lentoaseman jättilaajennus on päässyt puoliväliin. Uuden eteläsiiven on määrä avautua yleisön käyttöön heinäkuussa. Mittavilla muutoksilla varaudutaan erityisesti Aasian liikenteen kasvuun.

Finavia hakee parhaillaan 200 vapaaehtoista testimatkustajaa testaamaan uuden terminaalisiiven toimivuutta ennen sen avaamista. Käyttöönottotestin tarkoituksena on muun muassa varmistaa tilojen ja opasteiden toimivuus.

Eteläsiipii tuo kentälle uusia teknisiä ratkaisuja, joilla helpotetaan suurten laajarunkokoneiden asiointia kentällä ja sujuvoitetaan isojen matkustajamäärien liikkumista.

1. Liukukäytäviä ja vesipisteitä

Lisäsiiven myötä asemalla otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön maailmalta tutut liukukäytävät. Rullaportaiden tavoin toimivilla liukukäytävillä pyritään helpottamaan ja nopeuttamaan liikkumista terminaalissa. Lisäksi etenkin aasialaisia matkustajia varten eteläsiipeen tulee kylmävesiautomaattien lisäksi myös kuumavesiautomaatit.

– Tämä on yksi idea, mikä on tullut meille suoraan aasialaisilta matkustajilta. He käyttävät paljon kuumaa vettä omien ruokien ja juomien valmistuksessa. Kylmävesiautomaateista voi puolestaan täyttää omia vesipulloja turvatarkastuksen jälkeen, sanoo tekninen johtaja Henry Hansson Finavialta.

2. Helpommin koneeseen ja pois

Sujuvan matkustamisen vuoksi mahdollisimman monta konetta pyritään saamaan terminaalissa kiinni oleville paikoille ja vähentämään näin matkustajien siirtämistä busseilla. Lisäsiipi tuo Helsinki-Vantaalle uusia kaivattuja siltapaikkoja. Tämä nopeuttaa etenkin paljon matkustajia sisältävien laajarunkokoneiden täyttöä ja tyhjentämistä. Siltapaikkojen määrä tulee lisääntymään jatkossa vielä lisää rakenteilla olevan länsisiiven valmistuessa.

Havaiinnekuva Helsinki-Vantaan lentokentästä laajennusten jälkeen
Vuonna 2020 Helsinki-Vantaalla on yhteensä 37 siltapaikkaa, joista 16 on ajettavia laajarunkosiltoja. Finavia

3. Kaksiosaiset matkustajasillat

Lentokoneisiin telakoituvista matkustajasilloista osa on jatkossa myös kaksiosaisia. Tuplasiltoja pitkin business- ja economy -luokan matkustajat kulkevat koneisiin ja koneista pois omaa reittiään. Paremman matkustuskokemuksen lisäksi uudenmallisilla liikuteltavilla silloilla haetaan myös operatiivista tehokkuutta lentoyhtiöasiakkaille.

– Liikuteltavissa oleva silta pystytään helpommin ajamaan paikalla olevan koneen ovelle. Se on kiinteää siltaa monikäyttöisempi, koska sillä pystytään palvelemaan monenlaisia ilma-aluksia, sanoo Hansson.

4. Terminaali kahdessa tasossa

Eteläsiiven myötä Helsinki-Vantaalla otetaan myös ensimmäistä kertaa käyttöön kaksitasoratkaisu. Käytännössä lähtevät ja saapuvat matkustajat siis liikkuvat siivessä erillä toisistaan, molemmat omissa tasoissaan. Finavian mukaan terminaalia pystytään näin käyttämään tehokkaammin ja luomaan matkustajille sujuvampia kulkureittejä.

5. Perustoiminnot pysyvät normaalina

Matkustajat saapuvat heinäkuunkin jälkeen edelleen terminaali ykköseen tai kakkoseen ja tekevät lähtöselvityksen kuten tälläkin hetkellä. Pian avattava eteläsiipi ja myöhemmin valmistuva länsisiipi vaikuttavat lähinnä vaihtoliikenteeseen tai shengen-alueen ulkopuolelle suuntautuviin lentoihin.

Lentoaseman ympärillä riittää työmaata vielä pitkään. Uuden länsisiiven ja keskusaukion työmaat laajenevat kesän aikana ja Terminaali 2.n laajennus on parhaillaan suunnitteluvaiheessa. Mittava investointiohjelma jatkuu vuoteen 2021 saakka.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Susi

"Karjaisin kovaa ja ajattelin, että siitä ne lähtevät karkuun. Niin ei käynyt."

Katso video: Sudet tulivat vain muutamien metrien päähän työmiehestä Ruokolahdella

Oscar Pistorius

Eteläafrikkalainen oikeus pidensi Oscar Pistoriuksen murhatuomiota: yli 13 vuotta vankeutta

Maito

Kapina koulumaidon rasvattomuutta vastaan yllätti valtion – "Ei ole vanhempien tai lautakunnan asia päättää, mitä lapset koulussa syövät"

Hiihto

Nämä asiat puhuttavat hiihtokauden alkaessa