Kallista huipputeknologiaa, koeteltu sotakone vai naapurin tuleva ylpeys? – Hävittäjiä lobataan Suomelle nyt täysillä

Ruotsalaisten uusi Gripen E lähtee ensilennolle tässä kuussa.

hävittäjät (lentokoneet)
Amerikkalaisen lentokone- ja asevalmistajan Boeingin hävittäjä F/A-18 E Super Hornet Vantaalla.
Amerikkalaisen lentokone- ja asevalmistajan Boeingin hävittäjä F/A-18 E Super Hornet Vantaalla.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Helsingin Kaivopuistossa myydään nyt maailmanluokan hävittäjiä kuin autoja marketin pihalla. Jos ensimmäinen ei miellytä, seuraavasta kojusta voi löytyä sopivampi.

Eikä menopeliä osteta ilman koeajoa. Kuka tahansa sai perjantain lentonäytöksessä Helsingissä ottaa tuntumaa Eurofighter Typhoonin ohjaimista.

Veronmaksajan käsi saattaa tosin hieman hikoilla siinä vaiheessa, kun lopullinen päätös nykyisten Hornetien korvaajasta tehdään ensi vuosikymmenen alussa. Pelkkä kauppahinta on 7–10 miljardia ja käyttökustannuksia tuntuvasti päälle.

Mikä on siis päivän hinta ja miten Suomen teollisuus olisi hankinnassa mukana? Ilmassa tuntuu jo nokittelun makua ja kalliiksi epäiltyjen koneiden hinnat alkavat lähestyä toisiaan. Kaksi kauppiaista on jo lyönyt hintalapun pöytään. Super Hornet lähtee hintaan 69 miljoonaa euroa ja F-35 hintaan 74 miljoonaa.

Käyttö ja huolto ahmivat rahaa

Kauppahinta on kuitenkin hämäävä, sillä se on vasta alkusoittoa. Kauppahinnan lisäksi tulevat mittavat käyttö- ja huoltokustannukset, jotka voivat olla valtavat, kaksin-kolminkertaiset ostohintaa nähden.

Valmistajat tietävät hyvin, että tämä on arka paikka Suomessa. Osa valmistajista onkin valmis siihen, että koneet kootaan Suomessa.

Super Hornetia kauppaavalla Boeingilla on tavallaan etulyöntiasema, sillä se voisi uudella kaupalla jatkaa nykyisten Hornetien aloittamalla linjalla.

– Hornetien perusinvestointi on jo tehty. Kuusikymmentä prosenttia laitteistoista, jotka on Horneteihin investoitu, voidaan käyttää jatkossakin, sanoo Gene Cunningham.

Cunningham on Boeingin kansainvälisen myyntiosaston varajohtaja.

Julkisuudessa on satunnaisesti veikkailtu, että Suomen valinta on kolmen kauppa: Super Hornet, F-35 tai Gripen E. Lockheed Martinin F-35 saattaisi olla monen suosikki, elleivät armottomiksi pelätyt käyttökustannukset tulisi vastaan.

Eurofighter typhoon esillä Kaivopuistossa.
Eurofighter typhoon esillä Kaivopuistossa.Markku Ulander / Lehtikuva

Lockheed Martin myöntää, että F-35:n elinkaarikustannukset ovat korkeammat kuin muilla, mutta yhtiön mukaan käyttöikääkin tulee olemaan noin 50 vuotta.

– Uskomme että elinkaarikustannukset ovat noin kymmeneksen enemmän kuin nykyisillä neljännen sukupolven koneilla. Tällä rahalla saa kuitenkin viidennen sukupolven suorituskyvyn, sanoo Gar North.

North on Locheed Martin Aeronauticsin asiakkuusjohtaja.

North ei myöskään suoraan lupaa, että F-35 voitaisiin koota Suomessa.

– Samaa kysytään monissa muissakin maissa. Se on kuitenkin hallitusten välinen asia.

Eurofighteria valmistavan BAE Systems -konsernin liiketoimintajohtaja Mark Parkinson antaa myös ymmärtää, että koneiden kokoaminen Suomessa on mahdollista. Lisäksi hän sanoo, että muunkinlainen yhteistyö eurooppalaisessa puolustusteollisuudessa onnistuisi kaupan jälkeen.

– Teemme tuotantopuolella ratkaisuja, jotta Suomi voi osittain rakentaa ja huoltaa koneet itse ja osallistua jatkossa Typhoon-projektiin.

Gripen E ensilennolle tässä kuussa

Suomalaisten mielenkiinto uutta ruotsalaista hävittäjää kohtaan kasvaa varmasti, kun kone pyyhkäisee ensilennolle muutaman viikon sisällä.

Saabin maajohtaja Anders Gardberg ei halua haarukoida, millä hinnalla Gripen E Suomeen myytäisiin, mutta hän pitää koneen alhaisia käyttökustannuksia valttina.

– Jo historia on osoittanut, että tämä on Saabin suurin vahvuus.

Gripen E-hävittäjää on tilattu Ruotsin ja Brasilian ilmavoimille yhteensä lähes sata kappaletta. Brasiliassa syntyy kaupan myötä teollista yhteistyötä ja samaa olisi Gardbergin mukaan tulossa Suomeen.

– Ensinnäkin Suomessa on korkea insinööritaito niin jo sen takia olemme valmiit teolliseen yhteistyöhön tai jopa valmistukseen Suomessa.

Myös Saabin tuotekehittelyä voisi tulla Suomeen. Suomen nykyisten asejärjestelmien integrointia Gripeniin Gardberg ei pidä ongelmana. Saab on myös tarjonnut Suomelle kolmannen sukupolven meritorjuntaohjuksia, jotka sopivat myös Gripeniin.