Luotsit huolestuivat surkeista merenkulkutaidoista – laivojen kapteenit eivät osaa enää edes ohjata alusta laituriin

Luotsit ehkäisivät pelkästään viime vuonna 29 vaarallista onnettomuutta.

luotsit
Luotsi nousee laivan kyytiin.
Ville Pisto / Yle

Syrjäinen Orrengrundin saari sijaitsee Loviisan edustalla. Saari on kapea, kallioinen ja noin kilometrin mittainen. Orrengrundissa on vaalea nelikerroksinen luotsiasema, jonka saareen matkaava erottaa jo kaukaa.

Aallonmurtajan suojissa on oransseja luotsiveneitä. Aseman edessä on polttoainevarasto ja punainen venevaja. Vanha koirankoppi venevajan vieressä muistuttaa ajasta, kun saaressa asuttiin pysyvästi.

– Aiemmin meillä oli merivartijat kaverina. Saarella oli myös armeijan toimintaa, mutta nyt olemme täällä yksin, sanoo alueluotsivanhin Matti Martikainen luotsausyhtiö Finnpilotista.

Orrengrundilla on luotsiasema, koska se sijaitsee Haminaan, Loviisaan ja Kotkaan menevän meriliikenteen solmukohdassa. Luotsin tehtävänä on huolehtia suuret rahtilaivat turvallisesti satamaan ja sieltä pois.

Ihan kohta Matti Martikainen nousee rahtilaiva MSC Amyn komentosillalle.

Taidot vähenevät jatkuvasti

Merionnettomuus olisi katastrofi Itämerelle.

– Luotsin pitää tietää, missä on vettä. Me toimimme alusten päälliköiden neuvonantajina, sanoo Martikainen.

Aluksilla neuvot ovat nyt kipeästi tarpeen. Rahtilaivojen miehistöjen taitotaso on heikentynyt niin, että luotsausyhtiö Finnpilot on huolissaan.

– Osaaminen vähenee jatkuvasti. Taito käsitelllä alusta on heikentynyt. Yhä useammin luotsit joutuvat ajamaan laivan laituriin, kun aiemmin sen teki laivan päällikkö, sanoo Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen.

Orrengrund luotsiveneestä
Orrengrund luotsiveneestä kuvattuna.Ville Pisto / Yle

Luotsit tuntevat tarkoin meriväylänsä

Luotsiaseman käytävät ovat sisältä matalat ja sokkeloiset. Toisessa kerroksessa on ruokala. Siellä Orrengrundin emäntä Tiina Kuusamo-Honka tekee ruoan aseman miehille joka arkipäivä.

– Asun viikot saarella, mutta viikonlopuksi pääsen kotiin, sanoo Kuusamo-Honka.

Martikainen ottaa lohikeittoa. Ikkunasta näkyy mantereelle asti. Siellä on hänen kotinsa. Martikainen on merikapteeni ja ryhtyi luotsiksi 80-luvun lopulla, kun hänen ensimmäinen lapsensa syntyi.

– Halusin olla perheen kanssa enemmän. Merillä piti olla viikkotolkulla yhteen soittoon. Luotsina työtä saa tehdä kotoa käsin, hän sanoo.

Suomessa on 143 luotsia. Heidät kouluttaa Suomen valtion omistama luotsausyhtiö Finnpilot. Kuka tahansa ei kelpaa, sillä hakijalla pitää olla pitkä kokemus meriltä ja merikapteenin paperit. Siksi luotsien keski-ikä on viidenkymmenen tienoilla.

Jokainen luotsi tuntee tarkasti oman alueensa meriväylät. Pelkkä tekninen tietämys ei riitä. Pitää osata tulla toimeen alusten miehistöjen kanssa.

Salamatkustaja kyydissä

Aina silloin tällöin kohdalle osuu erikoinen tapaus tai poikkeus laivalla. Kerran Martikainen nousi konttilaivaan ja tiesi heti, että jotain on pielessä. Tullin veneet seurasivat alusta.

Miehistö kertoi, että kyydissä on salamatkustaja. Tämä oli piiloutunut merikonttiin, mutta erehtynyt määränpäästä. Isoon-Britanniaan menevän aluksen sijasta kontti oli pakattu Suomeen tulevaan laivaan.

– Neuvoin laivan satamaan. En itse nähnyt salamatkustajaa, sanoo Martikainen.

Matti Martikainen odottaa
Matti Martikainen odottaa luotsiveneen saapumista.Ville Pisto / Yle

Aiemmin venäläislaivoissa yritettiin hieroa kauppaa luotsien kanssa. Kauppatavarat olivat eksoottisia.

– Minulle tarjottiin esimerkiksi karhuntaljoja, kertoo Martikainen.

Sitten on blackout – vika, jonka vuoksi laivasta tulee hetkessä ohjauskyvytön. Rahtilaivoja joutuu tuuliajolle joka vuosi, koska esimerkiksi sähköt ovat pettäneet.

Näissä tilanteissa kysytään luotsilta lehmänhermoja. Blackoutin osuessa ankkurit on laskettava alas, että laiva pysähtyisi.

Merellä onnettomuusriski onkin aina olemassa.

Onnettomuus olisi tuhoisa Itämerelle

Onnettomuus, jossa öljyä pääsee suuria määriä mereen, olisi tuhoisa Itämerelle. Niin kävi 30 vuotta sitten, kun öljytankkeri Antonio Gramsci ajoi karille Porvoon edustalla. Mereen valui neuvostoaluksesta arviolta 650 tonnia raakaöljyä. Öljytuho vaikutti pitkään Suomenlahden kalakantoihin ja veden tilaan.

Pelkästään viime vuonna luotsit ehkäisivät 29 vakavaa onnettomuutta, kerrotaan luotsausyhtiö Finnpilotista. Blackoutien ja muiden teknisten vikojen lisäksi vaaratilanteita aiheutti miehistöjen toiminta.

Matti Martikainen kiipeää laivaan
Alueluotsivanhin Matti Martikainen kipuaa MSC Amyn kyytiin.Ville Pisto / Yle

Taitotason lasku näkyy myös siinä, että osa ulkomaalaisista miehistöistä ei osaa ohjata laivoja kunnolla, kun meri on jäässä.

– Kapteeneja voi olla Filippiineiltä tai Intiasta. Moni heistä näkee ensimmäistä kertaa jäätä. Silloin neuvomisen tarvetta on hyvinkin paljon, sanoo Matti Martikainen.

Tutkijan mukaan Suomen merenkulun turvallisuus on säilynyt vakaana. Onnettomuuksia sattuu kauppamerenkulussa varsin vähän. Viime vuonna niitä oli 41.

– Turvallisuuden parantamiseen pitää kuitenkin paneutua koulutuksen ja osaamisen kehittämisellä. Oma ehdotukseni on, että rahtilaivojen miehistöjen työkuormaa vähennettäisiin vähentämällä paperityötä, sanoo merenkulun turvallisuuteen perehtynyt tutkija Jouni Lappalainen Turun yliopistosta.

Köysitikkaita pitkin rahtilaivaan

Rahtilaiva MSC Amy on enää parin kilometrin päässä Orrengrundista. Matti Martikainen nousee luotsiveneen kyytiin. Venettä ohjaa luotsikutterin hoitaja.

Kuski ohjaa veneen liikkuvan rahtilaivan kylkeen. Alle metrin päästä katsottuna rahtilaiva näyttää kerrostalolta. Martikainen hypähtää luotsiveneellä olevalta mustalta korokkeelta köysitikkaille, jotka on laskettu laivasta.

Heti, kun Martikainen on tukevasti tikkailla, ohjaa kuski luotsiveneen pois rahtilaivan kyljestä. Työ ei sovi heikkohermoisille.

– En ole koskaan tippunut tikkailta. Kun luottaa luotsikutterikuskin taitoon, työ on turvallista, sanoo Martikainen.

Heinäkuussa Tall Ships Races saapuu Kotkaan. Oikukkaat suurpurjealukset pitäisi saada ehjänä maihin.

– Ei ammattimiehelle mikään ole vaikeata. Jos on vaikeuksia, niin sitten ne vaikeudet ratkaistaan, sanoo alueluotsivanhin Matti Martikainen.

MSC Amy
Matti Martikainen jää luotsaamaan MSC Amyä läpi meriväylän Mussalon satamaan.Ville Pisto / Yle