Työterveyspsykologin vinkit lomaan: Aloita keskellä viikkoa ja vältä nämä virheet

Älä paahda viimeisiä työpäiviä täysillä. Aloita loma keskellä viikkoa. Opettele tylsistymään.

kesäloma
Nainen istuu uimarannalla.
Työterveyspsykologi Tanja Lappi opasti aamu-tv:ssä lomalle jäämisessä ja aivojen lomamoodiin saattamisessa. Loma kannattaisi aloittaa ja lopettaa keskellä viikkoa.

Tuttu tilanne? Loma alkaa ensi viikolla, hommia on rästissä ja viimeiset työpäivät venyvät yömyöhään. Liian moni paahtaa viimeisen viikon täysillä. Se on työterveyspsykologin mukaan väärin.

Tanja Lappi korostaa, että kalenteri pitää tyhjentää hyvissä ajoin. Kaikkein kätevintä olisi aloittaa loma keskellä viikkoa, hoitaa kasautuneet työt lomaa edeltävällä viikolla, ja lasketella viimeisenä parina päivänä rauhalliseen lepomoodiin.

– Jokaisen pitäisi miettiä, mitä on kuluvana vuonna saanut aikaiseksi, missä voi kiittää itseään, Lappi sanoo Ylen Aamu-tv:n haastattelussa.

Jos loma alkaa keskellä viikkoa, se myös loppuu keskellä viikkoa. Se on Lapin mielestä erittäin hyvä asia.

– Töihin palaamisessa pehmeä lasku on tärkeä, se että ensimmäisellä viikolla olisi töitä vain esimerkiksi torstaina ja perjantaina. Se tuntuisi inhimilliseltä ja armeliaalta itseä kohtaan, Lappi toteaa.

Tanja Lappi
Tanja LappiYle

Unohda suorittaminen

Ihmiset ovat tunnetusti suorituskeskeisiä, eikä kiireestä ole helppo irrottaa. Erityisen huonosti se onnistuu, jos lomalle on tullut lähdettyä täyttä häkää. Silloin aivot käyvät ylikierroksilla.

– Monet meistä tekevät töitä kalenteriorientoituneesti. On työasiat, omat harrastukset ja lasten menot. Lomalla kalenteri kannattaa unohtaa ja suorittaa mahdollisimman vähän, Lappi suosittelee.

Psykologi myöntää, että voi olla jopa ahdistavaa opetella pois totutusta ja olla ohjelmoimatta päiviään. Se on kuitenkin välttämätöntä.

– Tylsyys on maailman paras tunne. Se tekee todella hyvää aivoille.

Aloita digipaasto

Aivojen kuormitusta pahentaa ihmisten tapa multitaskata eli tehdä monta asiaa yhtä aikaa. Lomalla sille täytyy panna piste.

– Kun luet lehteä, älä samalla vilkuile, mitä puhelin tai jokin muu päätelaite tuuttaa, vaan keskity yhteen asiaan kerrallaan, Lappi sanoo.

Helpommin sanottu kuin tehty. Aivot ovat tottuneet digiärsykkeisiin ja niiden seuraamisesta aiheutuvaan palkintoon.

– Digipaasto ahdistaa, koska aivot eivät yhtäkkiä saa palkintoaan. Jos ahdistuksen uskaltaa ottaa vastaan, tilalle saa kuitenkin jotain muuta. Voi huomata, että vasta-ajettu ruoho tuoksuu hyvältä tai että lähijärvessä on uusi lintulaji, Lappi rohkaisee.

Siirtymäriitti helpottaa

Monissa kodeissa eniten ahdistusta aiheuttaa kuitenkin loman loppu. Miten töihin palataan oikeaoppisesti? Lappi ehdottaa siirtymäriittiä. Sellainen on ollut käytössä hänen omassa perheessään jo vuosia.

– Olemme pitäneet lomakauden lopettajaisjuhlat: pistämme tulet rantaan, laitamme parempaa ruokaa, kirjoitamme mökkipäiväkirjaan, mitä kaikkea olemme kesällä tehneet.

Myös sitä pitäisi miettiä, mitä mukavaa syksy tuo tullessaan.

– Elämä ei lopu lomaan. Sen jälkeenkin voi pitää huolta itsestään ja nauttia tekemisistään, Lappi muistuttaa.