1. yle.fi
  2. Uutiset

Maakunnat vaativat: Porista, Vaasasta ja Jyväskylästä Helsinkiin junalla kahdessa tunnissa

Junarata vaatisi suuria investointeja. Läntisen Suomen maakunnat ovat lähestyneet jo Euroopan investointipankkia.

rautatieliikenne
Junan raiteet.
Ismo Pekkarinen / AOP

Läntisen Suomen maakunnat haluavat nopeuttaa junayhteyksiä merkittävästi. Maakuntien mukaan läntinen Suomi on investointien näkökulmasta maan tärkeintä aluetta ja saavutettavuus tärkeimmille markkina-alueille on Suomen kilpailukyvyn kulmakivi.

– Keski-Suomessa on menossa metsäteollisuuden suurinvestointi. Pohjanmaalla Wärtsilä ja ABB ovat investoineet alueelle voimakkaasti. Etelä-Pohjanmaa on matkailussa vahvaa kasvualuetta. Satakunnassa on toteutuksessa ja suunnitteilla teollisuuden ja satamien investointeja 2 miljardilla. Pirkanmaalla tehdään uutta yliopistoa ja keskusareenaa, luetellaan maakuntien yhteisessä kannanotossa, maakunnat vaativat.

Isoja investointeja

Maakuntien tavoitteena on saada tunnin juna Helsingistä Tampereelle ja Tampereelta Poriin, Jyväskylään sekä Vaasaan. Asiasta on aloitettu jo keskustelut Euroopan investointipankin kanssa.

– Tämä on uusi ja iso avaus. Suomella on tällaisessa infrahankkeessa mahdollisuus kokeilla, mitä Euroopasta saadaan, sanoo kannanoton allekirjoittanut Satakunnan maakuntavaltuuston puheenjohtaja Tapio Huhtanen.

Hankkeen toteuttaminen edellyttäisi muun muassa lisäraiteita Tampere–Helsinki, Seinäjoki–Tampere ja Jyväskylä–Tampere-väleille. Lisäksi radan profiilia ja tasoristeyksiä pitäisi parantaa Pori–Tampere ja Vaasa–Seinäjoki-osuuksilla.

Viimeistään 2030-luvulle tähtäävän kannanoton ovat allekirjoittaneet Pirkanmaan, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomen ja Satakunnan maakunnat.

Lue seuraavaksi