Puolentoista vuoden hammaslääkärijono purettiin Lahdessa – samalla se kasvoi toisesta päästä

Ylihammaslääkärin mukaan säästöihin ei hammashuollossa ole varaa.

hammaslääkärit
Hammaslääkärin välineitä.
Petri Lassheikki / Yle

Lahden hammaslääkärijonot ovat kutistuneet hoitotakuulain edellyttämälle tasolle.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto antoi viime joulukuussa Lahdelle velvoitteen järjestää toimintansa kuntoon kesäkuun loppuun mennessä. Vuoden vaihteessa jonossa oli yli 3 800 potilasta.

Jonoa oli purkamassa neljä varta vasten palkattua työparia.

Sillä aikaa, kun yhtymässä purettiin laitonta jonoa, kertyi jonon hännille yli 1 200 uutta potilasta. Jonon jatkoksi kertyy kuukausittain parisataa uutta potilasta.

Hoitotakuulain mukaan potilaan on saatava hoitoa puolen vuoden aikana. Osa potilaista oli odottanut hoitoa yli puolitoista vuotta. Hammashoito kaipaa silti lisäresursseja hoitojonojen purkamisen jälkeenkin, sanoo ylihammaslääkäri Teija Niiranen. Summaa hän ei osaa arvioida.

– Säästöt purevat hammashoitoon. On ollut tärkeää saada hoidettua jono kuntoon. Alkuvuoden tietojen mukaan emme kuitenkaan ole ylittäneet budjettia.

Hyvinvointiyhtymälle on tänä vuonna jo kertaalleen etsitty kolmen miljoonan euron säästöt. Viime viikolla hallitys päättyi, että yhtymän on etsittävä säästöjä vielä 3,5 miljoonan euron edestä. Viime viikon lopulla toimialajohtaja Kati Myllymäki ilmoitti jättävänsä työnsä yhtymässä, ja esitti samalla huolensa henkilöstön jaksamisesta.

– Jos tästä vielä kiristetään, niin toiminta ei pyöri millään muotoa. Resursseja ja hyvää henkilökuntaa tarvitaan enemmän.

Potilaan suu kerralla kuntoon

Niirasen mukaan suu nterveydenhuollon ammattilaisista on ollut valtakunnallisesti pulaa, mutta tilanne alkaa pikku hiljaa helpottaa. Myös Päijät-Hämeeseen tarvitaan lisää osaavia käsiä, hän sanoo.

Jos tästä vielä kiristetään niin toiminta ei pyöri millään muotoa.

Teija Niiranen

– On erittäin tärkeää, ettei tilanne pääse uudestaan näin huonoksi.

Tätä pyritään takaamaan esimerkiksi uudella toimintamallilla, joka otetaan käyttöön ensi syksynä. Potilas saa yhdellä käynnillä enemmän palvelua, ja tapaa samalla kertaa esimerkiksi suuhygienistin ja hammaslääkärin, selittää Niiranen. Näin vältyttäisiin myös jatkokäynneiltä.

Lahdessa otetaan käyttöön myös uusi ajanvaraustapa. Potilaalle annetaan päivämäärä ja aikaikkuna, mutta tarkan hammaslääkäriajan potilas saa tekstiviestillä vasta samana päivänä.

– Aikavarauksia tarvitaan vähemmän, ei pompotella asiakkaita. Kun potilas tulee, niin hammaslääkäri tarkistaa ja tekee hoitosuunnitelman ja siitä homma lähtee eteenpäin. Täytyy olla niin, että potilas saa ajan, kun hän sitä tarvitsee

Lahden hammashuolto siirtyy loppukesällä uusiin tiloihin kaupunginsairaalaan.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän alueella hoidetaan vuosittain noin 200 000 suunterveydenhuollon käyntiä.