Koe uusi yle.fi

Jyväskyläläisravintola vedättää kaupunkilaisia olemattomalla uima-allashankkeella

Jyväskyläläinen ravintola mainostaa rakentavansa keskelle kaupunkia maauimalaa. Todellisuudessa käynnissä on kävelykadun rakennustyöt.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kyltti, jossa Revolution mainostaa laajentavansa terassille uima-allasosastoa.
Petri Aaltonen / Yle

Jyväskylän keskustassa Väinönkatu on revitty auki usean kymmenen metrin matkalta. Montun reunalla, työmaa-aidassa roikkuu läheisen ravintolan ilmoitus: "Laajennamme terassille uima-allasosastoa. Pahoittelemme häiriötä."

– Meillä on pieni uima-allasprojekti, ravintola Revolutionin vuoropäällikkö Taneli Sopanen virnuilee.

Lisää vettä myllyyn heitetään ravintolan Facebook-sivuilla. Ravintola kertoo järjestävänsä heinäkuun alussa altaassa kuviokelluntakilpailut. Samalla avautuvat hakuun uimavalvojan, esikellujan ja pelastussukeltajan paikat.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Markkinoinnissa on pysyttävä totuudessa

Todellisuudessa Väinönkadulla on käynnissä kävelykadun rakentaminen. Entinen pihakatuosuus on tarkoitus muuttaa osaksi kävelykeskustaa. Pienen maanittelun jälkeen vuoropäällikkö suostuu myöntämään, että kyse on markkinointitempauksesta.

– Markkinointi on tärkeässä osassa tätä bisnestä, ja pieni uutisankka on aina paikallaan. Käytämme markkinoinnissa kaikki keinot, Taneli Sopanen sanoo.

Tietyömiehet rakentavat Väinönkadusta kävelykatua. Väinönkatu on avattu usean kymmenen metrin matkalta.
Jyväskylän Väinönkadusta rakennetaan kävelykatua eli uima-allasta ei kuoppaan ole tulossa.Petri Aaltonen / Yle

Kaikki keinot eivät kuitenkaan ole aina sallittuja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Serina Kavonius ei ota kantaa siihen, onko osuuskauppa Keskimaan omistama ravintola rikkonut markkinoinnin pelisääntöjä. Yleisellä tasolla raja on selvä: markkinoinnissa on pysyttävä totuudessa.

– Lähtökohtana on, ettei kuluttajalle saa antaa harhaanjohtavaa tietoa. Se koskee yhtä lailla tuotteita kuin palveluja, Kavonius toteaa.

Käytännössä ratkaisevaa on, onko markkinoinnilla vaikutusta ostopäätökseen ja aiheutuuko siitä konkreettista vahinkoa kuluttajalle.

– Kynnys voi ylittyä, jos joku pystyy perustellusti sanomaan, että markkinoinnista on aiheutunut vahinkoa. Näin voi käydä esimerkiksi tilanteessa, missä kuluttaja haluaa avajaisiin, varaa päivän vapaata ja tekee suunnitelmat. Mutta näissä käytetään aina tapauskohtaista harkintaa, Kavonius toteaa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Alkoholijuomat

Nelosolut tulossa ruokakauppoihin: Eduskunta äänesti prosenttirajan nostosta

Alkoholijuomat

Täpärä äänestys ratkaisi nelosoluen tulon kauppoihin – Katso listasta, miten kukin kansanedustaja äänesti

Nuorisoliikkeet

Hipsterioikeiston pomo: "Seuraava suuri nuorisoliike Euroopassa on Generation Identity tai jihadismi"

Seksuaalinen häirintä

Seksuaalinen häirintä johti kahden opettajan rankaisemiseen vaasalaiskoulussa – "Ensimmäinen askel koulun kulttuurin muuttamiseksi"