Housun saumaan ommeltu hälytin aiheutti nolon tilanteen: "Seisoin siinä sukat jalassa ja jono takana kasvoi"

Vastuu hälyttimen poistosta on kauppakohtaista. Kassoja on ohjeistettu neuvomaan asiakasta, unohduksista voi koitua ikäviä tilanteita.

hälytysjärjestelmät
hälytinlappu
Pieni hälytin löytyi etsinnän jälkeen pesulapun viereen ommeltuna.Markku Tuomi

Riihimäkeläinen Markku Tuomi koki nolon tilanteen, kun housujen sisäsaumaan ommeltu hälytin aktivoitui automarketin kassalla.

Kassahenkilö pyysi Tuomea tyhjentämään taskunsa tiskille. Tästä huolimatta portit piippasivat. Tuomi otti jalastaan työkengät, joissa on paljon metallia. Portit piippasivat yhä.

– Seisoin siinä kassalla sukat jalassa ja jono takana kasvoi. Tilanne oli vähintäänkin kiusallinen.

Toimialajohtaja Lari Rusila Osuuskauppa Hämeenmaasta sanoo, että aiheettomia hälytyksiä tulee viikottain.

– Nämä tilanteet pyritään hoitamaan heti kassalla. Tilanne on asiakkaan näkökulmasta kiusallinen, ja aiheettomista hälytyksistä myös kuulutamme myymälässä, Rusila sanoo.

Vartija löysi pienen hälyttimen

Markku Tuomen tapauksessa hälytyksen aiheuttaja ei selvinnyt kassalla. Paikalle pyydettiin lopulta vartija, jonka mukaan Tuomi lähti mielellään. He menivät huoneeseen, jossa vartija jatkoi Tuomen vaatteiden tutkimista.

– Tuntui siltä, että hänellä oli aavistus mahdollisesta syystä. Hän käytti käsikäyttöistä paljastinta, joka piippasi housujen sivulla.

Pesulapun kanssa yhteen oli ommeltu pieni lappu, jossa oli saksien kuva. Vartija leikkasi lapun irti ja pahoitteli syntynyttä tilannetta Tuomelle. Housut olivat kuitenkin ostettu muualta.

– Olin ostanut housut Tokmannilta, eikä ostotilanteessa kukaan ollut maininnut lapusta mitään, Markku Tuomi sanoo.

Vastuu hälyttimen poistosta vaihtelee

Vastuu hälyttimen poistosta on kauppaketjukohtainen. Toimialajohtaja Lari Rusila Riihimäen Prismasta sanoo, että vastuu hälyttimen poistosta on aina ensisijaisesti kaupalla.

Tokmannin myyntijohtaja Mathias Kivikoski sanoo, että kassoja on ohjeistettu neuvomaan asiakasta hälyttimen poistossa. Kauppa ei poista kuin ne hälyttimet, joiden poistoon tarvitaan erikoisvälineitä.

– Näin helpotamme esimerkiksi tuotteen palautusta, Kivikoski sanoo.

Inhimillinen unohdus voi olla asiakkaalle harmillinen

Kassan unohdus aiheutti Markku Tuomelle ikävän tilanteen. Pienellä paikkakunnalla ihmiset tuntevat toisensa ainakin ulkonäöltä, ja kassalla asian selvittely hävetti, sanoo Tuomi.

Toimialajohtaja Lari Rusila osuuskauppa Hämeenmaasta sanoo, että vartijat menevät asiakastilanteisiin hienotunteisesti. Suurin osa hälytyksistä kun osoittautuu turhiksi.

– Vartijat menevät tilanteisiin aina oletuksella, että asiakas on syytön.

Markku Tuomi sanoo, että häntä harmittaa eniten ostopaikasta saamatta jäänyt ohjeistus.

– Prismassa asia hoidettiin hyvin, mutta ihmettelen Tokmannin toimintaa. Kukaan ei edes vihjaissut minulle, että pitäisi etsiä hälytintä jostain.

Mathias Kivikoski Tokmannilta sanoo, että tuotteet lähdesuojataan jo valmistajan toimesta. Kaupassa kassalinja tunnistaa lähdesuojatun vaatteen ja ilmoittaa siitä. Kassahenkilökuntaa on ohjeistettu neuvomaan asiakasta hälyttimen poiston kanssa. Joskus inhimillisiä unohduksia kuitenkin sattuu, myöntää Kivikoski.

– Kauheasti ei ole ongelmia tämän kanssa. Ohjeistusta voidaan toki muuttaa, jos aihetta ilmenee, Kivikoski sanoo.